2012-03-02, 03:53
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennGlenn
Ahaa, ett psykbrytinlägg?

Jag tänkte kalla det så, men kom fram till att psyktillägg var mer adekvat.

Citera
2012-03-02, 03:59
Medlem
GlennGlenns avatar
Hahaha god natt din tomte!
Citera
2012-03-02, 04:01
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennGlenn
Hahaha god natt din tomte!
Godnatt din fisk, får jag väl säga då.

Men för att vara lite OnT: Varför skulle man stå på taket på en hiss? Risken för att klämmas ihjäl är ju betydligt större än att dö av att den skulle falla.
Citera
2012-03-02, 04:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bisarro
Godnatt din fisk, får jag väl säga då.

Men för att vara lite OnT: Varför skulle man stå på taket på en hiss? Risken för att klämmas ihjäl är ju betydligt större än att dö av att den skulle falla.

Det där är väl mer filosofiskt än vetenskapligt, eller en tolkning av samhället i sig.

Vem bestämde egentligen att man måste åka i hissen :O !?

Och taket, det finns ju där, EN UTMANING!!
Citera
2012-03-02, 04:20
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OsocialDemokrat
Det där är väl mer filosofiskt än vetenskapligt, eller en tolkning av samhället i sig.

Vem bestämde egentligen att man måste åka i hissen :O !?

Och taket, det finns ju där, EN UTMANING!!
Jag säger som de gamla grekerna: När idioten ställer sig på hissen och väntar på att komma ner till markplan, går den kloke in i hissen och trycker på högsta siffran av knappar.
Citera
2012-03-02, 05:02
Medlem
SheiiZus avatar
Startläget är alltså 10 m över "noll-punkten". I och med att du står stilla i den positionen består din energi endast av potentiell energi. E1=mgh.

När du sedan når "noll-punkten" har denna energin (förutsatt frittfall) övergått helt till rörelse energi. E2=1/2*mv^2.

E2=E1 => 1/2*mv^2=mgh => v =sqrt(2*g*h).

Detta är alltså hastigheten du har negativt (om vi räknar positivt som uppåt). Om du då kan tillföra en kraft som ger dig en hastighet strax över 14 m/s så bör du klara dig undan större skador. Detta tror jag dock är omöjligt. Om personen ifråga inte heter Chuck Norris.

Rätta mig om jag har fel, sitter här smått berusad på andra sidan jordklotet
Citera
2012-03-02, 05:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SheiiZu
Rätta mig om jag har fel, sitter här smått berusad på andra sidan jordklotet

Andra sidan jordklotet? Jag sitter namligen i Australien :O

OnT: Har sokt runt lite pa internet. De flesta drar exempel som ar x m langre and 10m. Da ar det ju antagligen omojligt. Darfor jag sa 10m, det borde vara mojligt. Du lar kunna hoppa i 15m/s. Precis vid avhoppet ar hastigheten valdigt hog.
Citera
2012-03-02, 13:05
Medlem
Prometeuss avatar
Anta att man är i fritt fall, precis vidrörande en hiss med fötterna, anta också att man faller oändligt länge. Minsta knuff nedåt kommer då göra att man separeras från hissen och inte längre kan trycka ifrån.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in