2012-03-02, 03:04
Medlem
Om du star pa ett fallande objekt. Sag taket pa en hiss i ett hisschakt, den borjar falla hejdlost 10m ner. Om du da hoppar precis innan den slar i backen. Kan du klara dig utan en skrama?

Klarar man hoppa fran ett fallande objekt? Hur andrar det momentet?

Vilken hastighet har man vid ett hopp?

Detta ar ingen uppgift i en bok - utan bara nagot jag och nagra kompisar borjade fundera pa. Vettet talar for att det inte gar. Men efter nagra diskussioner kom vi inte fram till nagon bra matematisk losning.
Senast redigerad av Dafco 2012-03-02 kl. 03:07.
Citera
2012-03-02, 03:08
Medlem
Bisarros avatar
Du har ju fortfarande väldigt hög rörelseenergi när du hoppar upp, så jag antar att det inte hjälper mer än ytterst lite?
Citera
2012-03-02, 03:09
Medlem
kaffemedsockeers avatar
Minns att jag funderade på samma sak som liten, men istället för att stå på taket stå i hissen. Vill minnas att mythbusters har testat detta, eller i alla fall något liknande.
Citera
2012-03-02, 03:18
Medlem
Aritocs avatar
Om du står still, hur högt kan du hoppa?

Vi leker med tanken att det är en meter, då har du fortfarande rörelseenergin kvar av 9 meters fritt fall.
Citera
2012-03-02, 03:19
Medlem
Harwins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bisarro
Du har ju fortfarande väldigt hög rörelseenergi när du hoppar upp, så jag antar att det inte hjälper mer än ytterst lite?

^ What he said.

De provade faktiskt myten i Mythbusters, och det är så. Du måste hoppa upp i samma hastighet/kraft som hissen åker ner, annars är du två ben(och ett liv?) fattigare.
Citera
2012-03-02, 03:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harwin
Du måste hoppa upp i samma hastighet/kraft som hissen åker ner, annars är du två ben(och ett liv?) fattigare.

Precis, det borde handla om hastigheten pa hoppet, och inte hur hogt man hoppar? Lek med att hissen har en hastighet pa 20m/s vid krasch, och man har en topphastighet pa 20m/s i hoppet. Da lar de vall ta ut varandra, mao. det blir som du star stilla pa marken och ingen skada sker.
Citera
2012-03-02, 03:38
Medlem
GlennGlenns avatar
Har kanske inte jättemycket med diskussionen att göra, men är det inte väldigt vårt, nästintill omöjlig att hoppa uppåt pga att man trycks neråt om man står på ett fritt fallande objekt? Eller är jag helt ute och cyklar nu?
Citera
2012-03-02, 03:40
Medlem
eddievans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dafco
Om du star pa ett fallande objekt. Sag taket pa en hiss i ett hisschakt, den borjar falla hejdlost 10m ner. Om du da hoppar precis innan den slar i backen. Kan du klara dig utan en skrama?

Klarar man hoppa fran ett fallande objekt? Hur andrar det momentet?

Vilken hastighet har man vid ett hopp?

Detta ar ingen uppgift i en bok - utan bara nagot jag och nagra kompisar borjade fundera pa. Vettet talar for att det inte gar. Men efter nagra diskussioner kom vi inte fram till nagon bra matematisk losning.

Har tänk på precis samma grej och jag kom till ro med att jag tror det funkar men jag tror du måste kunna pressa mot hisstaket med böjda ben så du får ett bra frånskjut uppåt, skulle du bara stå på taket så kommer din vikt mot taket, och därmed din möjlighet att skjuta ifrån minska.

Hastigheten efter 10 meters fall torde vara beroende, som vanligt, av jordens gravitation ca 9,8 m/s2, så varje sekund av fall ökar din hastighet med 9,8 m/s, säg att fallet från stillastående tar ca 3 sekunder, då torde din sluthastighet eller om vi kallar det nedslagshastighet (låter inte lika trevligt dock ) vara ungefär 30 m/s ggr 3,6 blir ca 100 km/h, om du då hoppar rakt uppåt med samma hastighet (dock kommer hissens fart att öka med samma energi som du vill dra ifrån den) så du torde behöva skjuta ifrån med din egen vikts energi utöver den energi som ger dig 100 km/h uppåt.

Det är därför jag menar att du måste nog ha ett bra "tryck" nedåt genom att ha ett par handtag monterade i hissens tak så du får en ordentlig kraft i frånskjutet.

Du kan väl återkomma med hur det gick
Citera
2012-03-02, 03:41
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennGlenn
Har kanske inte jättemycket med diskussionen att göra, men är det inte väldigt vårt, nästintill omöjlig att hoppa uppåt pga att man trycks neråt om man står på ett fritt fallande objekt? Eller är jag helt ute och cyklar nu?
Är det inte väldigt svårt att vara ute och cykla samtidigt som du skriver inlägg?

Jo, det kan nog vara så, inte minst av chocken man får då hissen plötsligt släpper.
Citera
2012-03-02, 03:44
Medlem
GlennGlenns avatar
Citat:
Är det inte väldigt svårt att vara ute och cykla samtidigt som du skriver inlägg?

Jo, det kan nog vara så, inte minst av chocken man får då hissen plötsligt släpper.

Lustigkurren, jag tänkte mer på fysiskt och inte psykiskt.
Citera
2012-03-02, 03:45
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennGlenn
Lustigkurren, jag tänkte mer på fysiskt och inte psykiskt.
Jag förstår det, jag gjorde bara ett psyktillägg.
Citera
2012-03-02, 03:49
Medlem
GlennGlenns avatar
Citat:
Jag förstår det, jag gjorde bara ett psyktillägg.

Ahaa, ett psykbrytinlägg?

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in