Flashback bygger pepparkakshus!
2012-03-01, 20:02
Medlem
blondiss avatar
Jag har en fobi för vassa rakblad, vassa knivar osv. Jag får alltid höra klagande om att de inte går att skära kött och sånt med slöa knivar. Men jag klarar inte av tanken att ha supervassa knivar hemma.

Nu har dom här tankarna blivit värre. Jag vill inte tänka på det men tankarna kommer hela tiden och det bara kryper i kroppen av obehag. Jag klarar av att se kroppsdelar som blir avslitna eller stora sår med maskar i. Men klarar inte av ett papercut!!!!! Eller tanken på att dra pekfingret längs med rakhyvel så de blir som flikar. De kryper i mig av att skriva det här. Jag kan raka mig, men de är tankarna som får mig att vilja krypa ur skinnet! så tänker jag på om man skulle dra rakblad mot tungspetsen.. åååh! vill bara få ur tankarna ur huvudet!!!
Citera
2012-03-01, 20:15
Medlem
Mavvelitos avatar
Alla människor har i grund och botten en försvarsmekanik inbyggd. När du upptäcker en fara så lagras den i hjärnbalken och återkommer varje gång du närmar dig den faran. Den spelar då upp ett antal scenarion om hur du kan bli skadad. Det negativa med detta är ju då att vi människor kan analysera detta långt mycket bättre än andra djur. Vilket ibland leder till att detta upprepas per automatik och till slut börjar bli en form utav tvångstankar.

Om hjärnbalken någonsin ska sluta spela upp sina filmer om samma fara måste man ignorera den, varje gång man blir rädd så sätter den ett nytt minne som förstärker filmen. Låter man den slappna av och inte bryr sig så släpper den faran och du kommer inte få upp den lika ofta, och med tiden avtar den till sitt normala tillstånd. Jag hoppas du förstod logiken även om det vart lite luddigt förklarat =)
Citera
2012-03-01, 20:17
Medlem
blondiss avatar
Jo jag förstår precis. Ska verkligen försöka med de!
Citera
2012-03-01, 21:01
Medlem
lithionits avatar
du får väl öva att bara ha knivarna framme och titta på och utsätta dig för det tills ångesten minskar.

Jag vart glad när jag läste inlägget för av rubriken trodde jag att du skulle skriva att du ville skada dig själv på alla vassa föremål :S
Citera
2012-03-02, 02:35
Medlem
Så hemskt att begränsa sig själv såhär.
Kort sagt; det är bara dina tankar (bara och bara, de skadar dig mer än en egg gjort, hoppas jag). När de dyker upp så säg det till dig själv; "det är bara mina tankar igen" och knuffa bort dem.

De är inte mer än knivar och blad, ting. Du har full kontroll över dem (och över dina tankar, om du bestämmer dig för det). Bestäm dig.

(Det är väldigt bra att ha en rejäl vass kniv i köket, nästan en njutning att skära med en sån, och - låg risk att göra illa sig - mer sannolikt är att du skär dig på en slö du måste bruka våld på för att skära med. Men det vet du väl.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in