2012-02-29, 17:32
Medlem
Christopher.s avatar
Har bestämt mig för att söka in på högskolan i höst. Valet står mellan yrkena sjuksköterska samt ekonom. Vilket yrke har bäst lön samt säkrast anställningsmöjligheter efter avslutad utbildning?
Citera
2012-02-29, 17:34
Medlem
Xiztecs avatar
..Sjuksköterskor är underbetalda, jobbar oftast obekväma arbetstider och utför allmänt pissjob som läkare inte orkar göra. Satsa på Ekonom istället så har du en bra grund, ifall du känner att du valde helt fel så kan du alltid utbilda dig till sjuksköterska efter.

Men visst, ekonom är överlägset men välj utefter egna intressen med.
Tråkigt att plåga sig till ett jobb varje morgon man inte trivs med.
Citera
2012-03-01, 09:48
Medlem
Manthes avatar
I och med stora pensionsavgångar inom de närmsta åren kommer det att saknas många sjuksköterskor i landet. Läste någonstans att vården är Sveriges framtidsjobb, kanske ligger det något i det?

Känns förövrigt som att varenda jäkel ska utbilda sig till ekonom nu för tiden, hur stora möjligheter finns det till ett välbetalt jobb utan en utbildning från HHS, LU, UU osv? Men, visst, sjuksköterskors löner är väldigt dåliga, men Norge finns alltid där. Och med en vidareutbildning kan ingångslönen få en rejäl skjus upp!

Men, som föregående talare sa, välj efter dina egna intressen, sjuksköterska är ett oerhört givande jobb (:
Citera
2012-03-01, 09:55
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Har bestämt mig för att söka in på högskolan i höst. Valet står mellan yrkena sjuksköterska samt ekonom. Vilket yrke har bäst lön samt säkrast anställningsmöjligheter efter avslutad utbildning?

Ganska så stor skillnad på arbetsuppgifter. Vad är det som lockar med respektive yrke?

Bäst löneutveckling har ju den lyckade ekonomen, men det är inte alla som blir VD för ett börsföretag direkt

Många tror att ekonomer tjänar väldigt mycket men de flesta har en högst alldaglig lön. Inom det privata så kan sjuksköterskor nå löner på något över 30 000kr/mån, framförallt om de har vidarutbildat sig.

En faktor som borde vara av intresse är chansen till jobb efter avklarad utbildning. Ekonomer utbildas det mängder av och kommer förmodligen alltid finnas ett överskott av. Detta förmodligen för att om man inte vet vad man vill göra så utbildar man sig till ekonom...

Sjuksköterska är dock fortfarande ett bristyrke. Nu när sjuksköterskorna ska få fler befogenheter på sjukhusen och göra en del av läkarnas nuvarande arbetsuppgifter så borde ju detta även innebära en statushöjning ( och kanske bättre förhandlingsunderlag i framtiden).

Så, man får ju ta in olika fakta när man gör valet.
Citera
2012-03-01, 16:58
Medlem
Hej Christopher.

Jag ställde mig precis samma fråga som du gör nu fast för tre år sedan. Jag valde också mellan ekonomi och sjuksköterska. Jag valde att plugga till det senare och är nöjd med mitt val.

Några saker som fick mig att välja sjuksköterska var att arbetsmarknaden såg/ser mycket god ut, (jag sökte 10 jobb direkt efter examen och ALLA var mycket intresserade av att anställa mig), jag ville arbeta med människor/hjälpa dem, har alltid varit intresserad av naturämnen osv. En annan sak som jag tycker känns bra är att du kan jobba med så otroligt mycket olika saker som syrra och det är enkelt att byta. Tröttnar du på något kan du alltid byta område och syssla med helt annorlunda saker.

Jag tror även att jag skulle vara för rastlös för att sitta still på ett kontor. Ett plus med att arbeta med ekonomi är att man kan ha på sig schyssta kläder men det får jag ha på fritiden istället.

Angående lön, JA många sjuksköterskor tjänar dåligt pga ett tidigare svagt fack fyllt av godtrogna mesproppar. Detta håller på att ändras, i Stockholm finns ett initiativ där alla sjuksköterskestudenter tackar nej till ingångslön under 24000:- och för tillfället har alla storsjukhus i Stockholm panik. Jag tjänar 24000 innan 0b tillägg och detta är mitt första jobb. Lycka till med vad du än väljer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in