Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-02-29, 11:03
  #1
Medlem
Hawxs avatar
Hej! Jag har länge velat och förundrat över mitt framtida inköp av en Mac. Jag undrar bara vilken som jag bör köpa. Jag sitter med två stycken här.
1: http://www.inet.se/produkt/1971048/a...a-i5-4gb-128gb
2: http://www.inet.se/produkt/1971060/a...a-i5-4gb-500gb

Det jag ska ha datorn till är följande:
1: Photoshop
2: Logic Pro
3: World of Warcraft
4: enklare arbeten till webb och dylikt.

Båda är lockande och min budget sträcker sig till ca 12000:-
Min fråga är också om man kan koppla en diskkabinett med en SATA2 disk till Mac. Har en 2tb disk med mycket filer och arbeten som jag måste kunna komma åt. Somliga säger att det går att köra till Mac och andra inte. Är detta möjligt?

Angående world of warcraft så vill jag att spelet ska fungera relativt laggfritt. I raids förstår jag att det laggar det är okej, men inte all-round lagg.

Så vad tror ni. Eller har ni andra förslag så mata på, jag är öppen för det mesta

Mvh
Citera
2012-02-29, 11:16
  #2
Medlem
matte782s avatar
skulle jag vara du så skulle jag på macbook pron. eftersom den prestanda är bättre än macbook airens. det borde nog gå att koppla en sata2 hårddisk till en mac men då måste du köpa en diskkabinet som är anpassad för mac.
Citera
2012-02-29, 11:28
  #3
Medlem
DuSomTroddes avatar
Helt ärligt, köp inte mac. Jag har använt en MB Snow Leopard i 2 år nu, funkar rätt bra. Fick uppgradera till 8 GB RAM för att den skulle reagera överhuvudtaget...

Om du verkligen vill köpa mac, köp MBP. Bättre prestanda än MBA, eftersom MBA är mer att man ska kunna ha med sig den utan att man känner att man har med sig den.

EDIT: Dessutom har MBP bakgrundsupplysta tangenter vilket gör det lättare att skriva i mörkret.
Citera
2012-02-29, 11:51
  #4
Medlem
Hawxs avatar
Ja egentligen så är väl MBP bäst anpassad till mina syften.
Ögonen fastnade också på Asus Zenbook, men då funkar inte Logic som jag mer än gärna vill ha tillgång till. Är det någon som har MBPn och har spelat wow på den? Hur fungerar det tycker du?
samt ang kabinetten, funkar det bra? Är det bara som en extern disk som kommer upp så fort man pluggar in den? Eller är det massa annat "typiskt apple-strul) som förekommer?
Citera
2012-02-29, 19:09
  #5
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DuSomTrodde
Helt ärligt, köp inte mac. Jag har använt en MB Snow Leopard i 2 år nu, funkar rätt bra. Fick uppgradera till 8 GB RAM för att den skulle reagera överhuvudtaget...

Om du verkligen vill köpa mac, köp MBP. Bättre prestanda än MBA, eftersom MBA är mer att man ska kunna ha med sig den utan att man känner att man har med sig den.

EDIT: Dessutom har MBP bakgrundsupplysta tangenter vilket gör det lättare att skriva i mörkret.
Macbook Air fick i och med 2011-uppdateringen bakbelysta tangenter, så där drar Pro och Air lika.
Citat:
Ursprungligen postat av Hawx
Ja egentligen så är väl MBP bäst anpassad till mina syften.
Ögonen fastnade också på Asus Zenbook, men då funkar inte Logic som jag mer än gärna vill ha tillgång till. Är det någon som har MBPn och har spelat wow på den? Hur fungerar det tycker du?
samt ang kabinetten, funkar det bra? Är det bara som en extern disk som kommer upp så fort man pluggar in den? Eller är det massa annat "typiskt apple-strul) som förekommer?
Hittade en video där man använder en 13" MBP från 2010 till att spela WoW på en extern skärm med 1920x1080-upplösning.
http://www.youtube.com/watch?v=Lp7erlNL4V4

Sen externa diskar beror det på, NTFS är inte helt smärtfritt. du kan inte skriva till NTFS-diskar helt smärtfritt. Däremot om du formaterar disken i t.ex exFAT funkar det bra.
Citera
2012-03-02, 11:03
  #6
Medlem
Hawxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Sen externa diskar beror det på, NTFS är inte helt smärtfritt. du kan inte skriva till NTFS-diskar helt smärtfritt. Däremot om du formaterar disken i t.ex exFAT funkar det bra.
Gick till den lokala apple-avdelningen och kollade angående disken. De har egna kabinetter som funkar prima, dock som du säger kan man inte skriva över till den utan en speciell programvara (vars namn jag glömde) som finns att tanka från apple. Ska gräva lite längre ner i detta.

Tack för svaren!
Citera
2012-03-02, 13:43
  #7
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hawx
Gick till den lokala apple-avdelningen och kollade angående disken. De har egna kabinetter som funkar prima, dock som du säger kan man inte skriva över till den utan en speciell programvara (vars namn jag glömde) som finns att tanka från apple. Ska gräva lite längre ner i detta.

Tack för svaren!
Finns ett program/tillägg som heter "NTFS 3G" som fixar så att OS X kan skriva till NTFS-diskar, men jag har för mig att det inte funkar i Lion.

Edit: Läste vidare, verkar som att NTFS 3G inte funkar i Lion eller i 32-bitars OS X.
Finns lite matnyttig info här: http://blog.nolar.info/ntfs-3g-in-ma...write-support/

edit 2: Finns förresten en tråd om just filformat och sånt i forumet om programvara för OS X.
https://www.flashback.org/t807271
__________________
Senast redigerad av Joomla 2012-03-02 kl. 13:51.
Citera
2012-03-03, 23:13
  #8
Medlem
snoozeyouloses avatar
Tjenare! Stod själv in för samma val för ungefär ett halvår sedan!

Citat:
Ursprungligen postat av Hawx
Hej! Jag har länge velat och förundrat över mitt framtida inköp av en Mac. Jag undrar bara vilken som jag bör köpa. Jag sitter med två stycken här.
1: http://www.inet.se/produkt/1971048/a...a-i5-4gb-128gb
2: http://www.inet.se/produkt/1971060/a...a-i5-4gb-500gb

Svar: Av dem två är macbook pro ett självklart val. Man får mer prestanda för pengarna. Jag har själv en macbook pro som jag är väldigt nöjd med. Det är också väldigt bra att ha minst 300 gb disk.

Citat:
Ursprungligen postat av Hawx
Det jag ska ha datorn till är följande:
1: Photoshop
2: Logic Pro
3: World of Warcraft
4: enklare arbeten till webb och dylikt.

Svar: Om du ska köpa en mac så rekommenderar jag dig till att köpa 4 gb extra RAM Minne. Jag har själv 8 GB, det räcker med 4 GB men om man vill spela world of warcraft tror jag att du behöver 8 GB.
Macbook Air är till för enklare arbeten till webb och dylikt. Den är till för dom som är på resande fot och inte för dom som håller på med Logic och raidar i WoW. Photoshop och Logic kommer att fungera på MPA men det kommer inte att hålla i längden.

Utifrån det du använder datorn till tycker jag du har ett lätt val framför dig. Köp macbook pro eller vänta till nya macbook pro-air.

Citat:
Ursprungligen postat av Hawx
Angående world of warcraft så vill jag att spelet ska fungera relativt laggfritt. I raids förstår jag att det laggar det är okej, men inte all-round lagg.

Svar: Som jag så är det ett självklart val. Macbook pro är den ända datorn som kommer att klara av world of warcraft. Jag körde själv det på min MBP 8GB utan lagg över 20FPS. På Macbook air kommer du få allaround lagg.

Hoppas mina svar har varit till hjälp
Citera
2012-03-06, 14:03
  #9
Medlem
Hawxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snoozeyoulose
Tjenare! Stod själv in för samma val för ungefär ett halvår sedan!



Svar: Av dem två är macbook pro ett självklart val. Man får mer prestanda för pengarna. Jag har själv en macbook pro som jag är väldigt nöjd med. Det är också väldigt bra att ha minst 300 gb disk.



Svar: Om du ska köpa en mac så rekommenderar jag dig till att köpa 4 gb extra RAM Minne. Jag har själv 8 GB, det räcker med 4 GB men om man vill spela world of warcraft tror jag att du behöver 8 GB.
Macbook Air är till för enklare arbeten till webb och dylikt. Den är till för dom som är på resande fot och inte för dom som håller på med Logic och raidar i WoW. Photoshop och Logic kommer att fungera på MPA men det kommer inte att hålla i längden.

Utifrån det du använder datorn till tycker jag du har ett lätt val framför dig. Köp macbook pro eller vänta till nya macbook pro-air.



Svar: Som jag så är det ett självklart val. Macbook pro är den ända datorn som kommer att klara av world of warcraft. Jag körde själv det på min MBP 8GB utan lagg över 20FPS. På Macbook air kommer du få allaround lagg.

Hoppas mina svar har varit till hjälp
Ditt svar gjorde så att jag nu sitter och skriver på en MBP
Tackar alla för svaren! Jag är supernöjd med mitt köp!
Citera
2012-03-06, 19:05
  #10
Medlem
Hawxs avatar
En uppdatering angående wow.
Jag ligger stabilt på 50-60fps. Både i Orgrimmar och PVP. Jag är grymt imponerad av prestationen. Däremot ligger CPUn på 80-85grader när det är tryck i spelet. Läste om en fan-controller som kunde göra susen för detta. Rekommenderar denna dator till alla!
Citera
2012-03-06, 21:45
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hawx
En uppdatering angående wow.
Jag ligger stabilt på 50-60fps. Både i Orgrimmar och PVP. Jag är grymt imponerad av prestationen. Däremot ligger CPUn på 80-85grader när det är tryck i spelet. Läste om en fan-controller som kunde göra susen för detta. Rekommenderar denna dator till alla!

Upplösningen på skärmen är inte hög så spel bör den klara helt ok..

Men jag tror inte den klarar wow på någon annan inställning än low..
Citera
2012-03-06, 21:50
  #12
Medlem
Hawxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajdin
Upplösningen på skärmen är inte hög så spel bör den klara helt ok..

Men jag tror inte den klarar wow på någon annan inställning än low..
Spelar på low. Måste faktiskt medge att det inte ser så fruktansvärt ut som jag trodde. Bara karaktär-menyn ser usel ut. Annars i spelet är det faktiskt bättre än godkänt. Helt klart spelbart!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback