Citat:
Ursprungligen postat av krigsbarn
Ja, "när vi började tänka" är en bildad konjektur.
Ja men precis, när vi började tänka och utvecklas så blev vi galnare. Jag tror inte en hund tycker att en annan hund är galen som slickar sig i röven, däremot om den började "tänka" och använda papper själv skulle ju andra hundar tycka att det vore galet...
Sen kan vi definiera vad som är galet. Det är lätt att snubbla in på religion, kultur, politik och en massa annat "galet" som människan kommit på som vi ska forma oss efter, och det är riktigt. Eftersom det inte går att forma hela befolkningen så är den formad åt alla håll och kanter på hela jorden. Då kan det verka galet med såssar i Sverige, kapitalism i USA, muslimer i mellan-östern eller kamikaze från Japans kejsartid.
Men en dag tar det nog stopp med galenskaperna, då blir allt sjukt-galet när oljan tar slut eller det inte går att överkonsumera mat samt prylar på det här sättet då det finns en gräns av råvaror. Då kan framtidens barn kanske blicka tillbaka från en ny medeltids-liknande värld där vår historia en gång i tiden gick från antiken - moderntid (med jätteskutt nu då jag inte orkar rabbla allt) - till en ny medeltid där man en gång i tiden kunde få mat på beställning utan att göra nåt, man körde bilar osv. osv. Det vore galet! Men det lutar åt det hållet, om vi inte utplånar en bra del av oss själva, ändrar våra galna-vanor och förenar mänskligheten på något sätt.
Sen om vi går in på språkligt kanske det inte är galet utan bara normalt? Kanske är det bara idiotiskt? Mycket kan vara kanske när man kan tänka, och därför är min slutsats att det är just galet att tänka och det är vad som bidragit till att allt är så förbannat galet idag.