2012-02-29, 06:44
Medlem
krigsbarns avatar
Är det inte tragiskt hur den samtida människan drivit sig själv galen, bakom beteckningar och media, som ju är det mest relevanta i vår levnad? Vi tycks ej längre se vad beteckningar egentligen står för. Länge har vi präglat media som irrelevant i detta levnadssätt, endast för att vi är naiva som människor och inte tycks förstå vad vi gör.

Kultur är (läs: var i avseendet) det samhälleliga el. kollektiva hjärta som i våra själar annars brukat kunna hjälpa oss lägga fokus, men när vi utvecklats i takt med vetenskap har vi tvingat varandra till att bli någonting som aldrig funnits, och som aldrig kommer att finnas; det perfekta.

Så i desperation sliter vi isär varandra, somliga sliter isär sina nära, andra sliter isär sig själva, men det finns ingenting konstant inom galenskapen.

Jag vägrar tro att vi alltid varit galna.
Det här handlar om intryck, eller?
Citera
2012-02-29, 06:47
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
När vi började tänka så måste vi ha börjat bli "galna". För då kan vi även få uppfattning att andra är galna, till exempel "Jaha vad har Kotte nu hittat på, springer runt med nåt han kallar för 'hjulet'. Vilken galning..."..
Citera
2012-02-29, 06:51
Medlem
krigsbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
När vi började tänka så måste vi ha börjat bli "galna". För då kan vi även få uppfattning att andra är galna, till exempel "Jaha vad har Kotte nu hittat på, springer runt med nåt han kallar för 'hjulet'. Vilken galning..."..
Ja, "när vi började tänka" är en bildad konjektur.
Citera
2012-02-29, 07:03
Medlem
Haajibs avatar
När vi började dra fel slutsattser i kritiska situationer, och fruktan för dessa slutsattser är nog orsaken till problemet.
Citera
2012-02-29, 07:16
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krigsbarn
Ja, "när vi började tänka" är en bildad konjektur.

Ja men precis, när vi började tänka och utvecklas så blev vi galnare. Jag tror inte en hund tycker att en annan hund är galen som slickar sig i röven, däremot om den började "tänka" och använda papper själv skulle ju andra hundar tycka att det vore galet...

Sen kan vi definiera vad som är galet. Det är lätt att snubbla in på religion, kultur, politik och en massa annat "galet" som människan kommit på som vi ska forma oss efter, och det är riktigt. Eftersom det inte går att forma hela befolkningen så är den formad åt alla håll och kanter på hela jorden. Då kan det verka galet med såssar i Sverige, kapitalism i USA, muslimer i mellan-östern eller kamikaze från Japans kejsartid.
Men en dag tar det nog stopp med galenskaperna, då blir allt sjukt-galet när oljan tar slut eller det inte går att överkonsumera mat samt prylar på det här sättet då det finns en gräns av råvaror. Då kan framtidens barn kanske blicka tillbaka från en ny medeltids-liknande värld där vår historia en gång i tiden gick från antiken - moderntid (med jätteskutt nu då jag inte orkar rabbla allt) - till en ny medeltid där man en gång i tiden kunde få mat på beställning utan att göra nåt, man körde bilar osv. osv. Det vore galet! Men det lutar åt det hållet, om vi inte utplånar en bra del av oss själva, ändrar våra galna-vanor och förenar mänskligheten på något sätt.

Sen om vi går in på språkligt kanske det inte är galet utan bara normalt? Kanske är det bara idiotiskt? Mycket kan vara kanske när man kan tänka, och därför är min slutsats att det är just galet att tänka och det är vad som bidragit till att allt är så förbannat galet idag.
Citera
2012-02-29, 07:23
Bannlyst
Djuret homo sapiens är inte skapat för att leva i det moderna samhället. Våra hjärnor som är precis desamma som de våra förfäder hade för tusentals år sedan är inte anpassade för dagens materialismbesatthet, utseendefixering, karriärfixering och överexponering av det sexuella (tex porr). Det blir bara för konstigt och för mycket av allt. Alla ekvationer kraschar och människan blir galen.
Detta är tex anledningen till att nästan varannan ungdom idag är deprimerad och att hundratusentals människor världen över faktiskt tar sina liv varje år.

Människan är egentligen ett extremt primitivt däggdjur som mår bra bara denne får mat, god sömn och chanser att para sig. Mer behövs inte. Dagens påhittade "hårda samhälle" med alla normer gör som sagt det hela dock väldigt komplicerat och det är i det alla problem grundar sig i.
Senast redigerad av Itsuka 2012-02-29 kl. 07:27.
Citera
2012-02-29, 07:59
Medlem
krigsbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
Sen om vi går in på språkligt kanske det inte är galet utan bara normalt? Kanske är det bara idiotiskt? Mycket kan vara kanske när man kan tänka, och därför är min slutsats att det är just galet att tänka och det är vad som bidragit till att allt är så förbannat galet idag.
Huruvida det är korrekt att säga galet eller normalt är en annan diskussion, visserligen ganska intressant, men det berör inte filosofin mer än korrektheten. Visst är det normalt att vara galen, i ett avseende, men det betyder inte att vi vill erkänna det; så vad (eller vem) konstituerar sanningen överhuvudtaget? Den frågan leder inte mycket längre än så.

Jag menade inte det jag skrev som ironiskt, men förstår att det kanske framstod som så, för självklart är det tänkandet som står för galenskapen.
Senast redigerad av krigsbarn 2012-02-29 kl. 08:01.
Citera
2012-02-29, 19:47
Medlem
Strattons avatar
Ja. Galenskapen kommer att fortsätta tills evolutionen sätter stopp för det monster den en gång skapade. Desto flera dagar jag vandrar på denna planet, desto mera självdestruktivitet och galenskap ser jag, inte minst i mig själv.
Citera
2012-03-01, 11:24
Medlem
Nu säger jag inte att galenskap bara är ett senmodernt fenomen men jag tror det i mångt och mycket beror på människors flockmentalitet trots att alla natuliga flock-former sedan länge skingrats. Förr hade vi kärnfamiljen, byn, släkten, kyrkan, nationen osv osv. Nu samlas istället flocken kring lösa begrepp som mångkultur, mode, sportlag osv. Alla som inte evolverar till rovdjur passar inte längre in. Det är absolut ingen önskvärd utveckling men det är verkligheten.

Jag längtar innerligt till den dag då oljan tar slut och det även är slut på det här eländet. Vi kommer bli tvungna att återgå till vår naturliga miljö med naturliga relationer i små samhällen. Vi blir tvungna att kämpa för vår överlevnad, att slita, vilket absolut är den enda vägen att skapa människor med integritet och karaktär.
Citera
2012-03-01, 11:44
Medlem
Abbadons avatar
Började med religion, makt och sen åt skogen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in