2012-02-29, 06:30
Medlem
ArmeCykels avatar
Nåt konstigt har drabbat mig den senaste månaden. Även om jag är trött så har jag stora problem med att somna och sover väldigt dåligt, vaknar flera gånger om natten osv. När jag vaknar så brukar jag värma lite mat i mikron och sen lägger jag mig på soffan, ser inte något som helst positivt med att vara vaken, det känns så jävla drygt. Finns inget att göra, är arbetslös. Blir ofta trött också. Brukar tänka så här "Jag sover en stund så att dagen blir kortare".

En annan sak som är konstigt. Jag har länge längtat efter lite dagsljus och nu när det äntligen har kommit så har jag ingen som helst vilja att bege mig ut i onödan. Öppnar inte ens persiennerna, lägger mig bara på soffan och ställer TV'n på låg volym...Somnar oftast och brukar ligga tills jag känner att jag måste stå upp. Ringer telefonen så skiter jag ofta i att ta den, orkar fan inte.

Orkar inte ens städa min lägenhet och den ser ut som en jävla krigszon!

Nåt fel måste jag ju ha fått, men vad?
Senast redigerad av ArmeCykel 2012-02-29 kl. 06:50.
Citera
2012-02-29, 06:43
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Arbetslös, deppig och har tappat vardagsrutinerna.
Citera
2012-02-29, 06:48
Medlem
Du behöver nog: frisk luft, dagsljus, bra mat och motion.
Citera
2012-02-29, 06:51
Medlem
Sereenas avatar
Låter som depression.
Citera
2012-02-29, 06:53
Medlem
ArmeCykels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maskens
Du behöver nog: frisk luft, dagsljus, bra mat och motion.

Har varit ute i frisk luft och dagsljus dom senaste dagarna, men jag mår inte bättre av det. Snarare sämre...Det känns overkligt, på nåt sätt. På kvällarna brukar jag dock vara ute och gå korta promenader och det känns helt okej faktiskt.
Citera
2012-02-29, 06:54
Bannlyst
Låter som en vanlig depression. Ut och träffa folk så ska du se att det blir bättre.
Citera
2012-02-29, 07:14
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArmeCykel
Har varit ute i frisk luft och dagsljus dom senaste dagarna, men jag mår inte bättre av det. Snarare sämre...Det känns overkligt, på nåt sätt. På kvällarna brukar jag dock vara ute och gå korta promenader och det känns helt okej faktiskt.

Du kan testa att ta D-vitamin tillskott (~2000-4000IE/50-100mcg om dagen) och se om det hjälper. Det brukar funka bra mot vinterdepp/trötthet.
Citera
2012-02-29, 07:20
Medlem
Som en tankeställare kan man ju läsa denna blogg....när man har läst tillräckligt i den bloggen så inser man att man får ta sig i kragen så att man inte hamnar i samma situation.
http://millanilsson.blogspot.com/2010_02_01_archive.html

Ett skratt förlänger livet, kolla denna bild:
http://millanilsson.blogspot.com/2010/01/besok.html

Skratt är nyttigt, naturens sätt att skydda kroppen mot exempelvis nedstämdhet och infektioner. Kolla några avsnitt av Vänner eller nåt annat kul som gör att man skrattar.
Senast redigerad av Arkitekt 2012-02-29 kl. 07:26.
Citera
2012-02-29, 09:48
Medlem
ät ej mat på kvällen. onödig energi. ta ett glas vatten och lägg dig igen istället
Citera
2012-02-29, 10:03
Medlem
magis avatar
--

Jag hade problem med ork när vi åkte på skidsemester helt plötsligt och kondisen var minimal.
Det var så tre vintrar.
Jag provade allt möjligt men så nu denna skidsemestern så läste jag om Gunde Svan som blev orkeslös och att han tog antibiotika.
Så jag skaffade doxyferm som rensar bort onödiga bakterier och sedan en kur terbinafin för att rensa ut onödiga svampinfektioner.
Efter det kunde jag denna vinter helt plötsligt åka skidor igen.
Vi pratar nu om en monumental förbättring.

Jag skulle rekommendera alla orkeslösa ungdomar att prova detta
för det finns helt klart bakterier o svamp som tar bort orken rejält.

Detta skall diskuteras med läkare

MagI
---
Citera
2012-02-29, 10:42
Medlem
langben1s avatar
Anledningen till att du inte kan sova på nätterna är att du sover på dagarna. Dessutom är det inte så smart att gå upp och "värma lite mat" när du vill försöka sova. Matintag = tillföra kroppen energi, ork.

Jag känner igen fenomenet att du blivit "orkeslös". Har ingen personlig erfarenhet av detta men närstående vänner till mig har varit med om samma sak. Det blir lätt så när man inte har några fasta rutiner, dvs (som du nämner) ingen anledning till att vakna upp på morgonen.

Vet inte riktigt vad man kan göra åt detta men övergångsperioden för minna vänner var rätt tuff, tyvärr
Citera
2012-02-29, 13:17
Medlem
plucaps avatar
Se till att gå ut under dagen, dvs. innan solen gått ner. Skit i om det tar emot, sätt bara på lite musik och gå i 15-20 minuter (gärna mer).

Ät inte sent på kvällen/natten, det blir jobbigare att gå upp morgonen efter då och du kommer sannolikt vara mindre sugen på frukost vilket brukar göra förmiddagen segare.

Städa på morgonen när du har som mest energi. Städa funkar för de allra flesta lite terapeutiskt. Stressfria, monotona uppgifter som gör nytta och distraherar en. Dessutom blir det rent och snyggt.

Förutom kost, motion, sömn och det psykiska planet brukar ovan tre nämnda vara vanliga brister när man är arbetslös. Speciellt att inte gå ut upplevde jag vara det som gjorde mig nedstämd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in