2012-02-28, 19:55
Medlem
Muscats avatar
Jag och min fd sambo bråkar om rätten till hunden.

Här är fakta:
Jag har betalat hunden.
Fd Sambon har skrivit på avtalen.
Fd Sambon står registrerad som ägare till hunden på jordbruksverket.
Hunden köptes under vårt samboförhållande.

Vems är hunden, rent juridiskt?
Min eller min fd sambos?
Citera
2012-02-28, 19:56
Medlem
HarleyDeVilles avatar
Om det är ditt ex som står som ägare så är det hennes/hans hund. Sorry
Citera
2012-02-28, 19:57
Medlem
Sannolikt äger ni den tillsammans (dvs lagen om samäganderätt är tillämplig) - eller var tanken när ni köpte den att äganderätten skulle tillfalla bara en av er?
Citera
2012-02-28, 20:00
Medlem
Flashen1961s avatar
Står din sambo som ägare på köpeavtalet så är det kört för din del eftersom hundar är vad jag förstått "saker". Sen vem som står som ägare i registret hos jordbruksverket har ingen betydelse.

Detta har tagits upp tidigare här men sökfunktionen funkade kanske inte?
Citera
2012-02-28, 20:02
Medlem
Vad gäller avtalet/betalningen/ägarregistreringen så utgör dessa endast bevismedel i sammanhanget och ingen av de faktorerna är ensamt avgörande. Men om ni skulle gå så långt som till att tvista om hunden i domstol (vilket ju faktiskt har hänt) är jag rädd att det ser ganska mörkt ut för din del.
Citera
2012-02-28, 20:05
Medlem
Muscats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LB542
Sannolikt äger ni den tillsammans (dvs lagen om samäganderätt är tillämplig) - eller var tanken när ni köpte den att äganderätten skulle tillfalla bara en av er?

Det går inte att registrera två ägare, därför skrev vi mitt ex som ägare.
Det var inget jag funderade på, då vårt förhållande var bra när vi skaffa hunden.
Citera
2012-02-28, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muscat
Det går inte att registrera två ägare, därför skrev vi mitt ex som ägare.
Det var inget jag funderade på, då vårt förhållande var bra när vi skaffa hunden.

Det är jag medveten om. Sannolikt föreligger ändå gemensamt ägande i juridisk mening - på samma sätt som två personer kan äga en bil gemensamt trots att bara en är registrerad ägare.
Citera
2012-02-28, 20:10
Medlem
Muscats avatar
Citat:
Vad gäller avtalet/betalningen/ägarregistreringen så utgör dessa endast bevismedel i sammanhanget och ingen av de faktorerna är ensamt avgörande. Men om ni skulle gå så långt som till att tvista om hunden i domstol (vilket ju faktiskt har hänt) är jag rädd att det ser ganska mörkt ut för din del.

Jag kommer att begära handräckning till att börja med. Utan mina pengar hade han inte kunna skriva på papper, ska de pengarna ses som ett lån?
Har jag rätt till att få tillbaka mina pengar?

(Nu är det dock hunden som är viktigast och det är henne som jag vill ha tillbaka)
Citera
2012-02-28, 20:21
Medlem
Muscats avatar
Citat:
Det är jag medveten om. Sannolikt föreligger ändå gemensamt ägande i juridisk mening - på samma sätt som två personer kan äga en bil gemensamt trots att bara en är registrerad ägare.

Då kan jag tillägga att det finns ännu en hund med i bilden.
Fakta om denna:

Jag har betalat hund nr2
Jag har skrivit på köpeavtal av hund2
Jag står registrerad som ägare av hund2
Hunden köptes ca 2 månader innan förhållandet avslutades
(Fd sambon avslutade förhållandet)

Är hund2 min eller min fd sambos hund?
Citera
2012-02-28, 20:24
Medlem
Citat:
Då kan jag tillägga att det finns ännu en hund med i bilden.
Fakta om denna:

Jag har betalat hund nr2
Jag har skrivit på köpeavtal av hund2
Jag står registrerad som ägare av hund2
Hunden köptes ca 2 månader innan förhållandet avslutades
(Fd sambon avslutade förhållandet)

Är hund2 min eller min fd sambos hund?

Hund 2 är din då du har skrivit på köpeavtalet.
Hund 1 där din sambo skrivit på köpeavtalet är dessvärre hans då han skrev under det.
Citera
2012-02-28, 20:25
Medlem
johanness avatar
hund 1:
sambolagen gäller bara gemensam bostad och gemensamt bohag. jag tror det blir svårt att se hunden som en del av bohaget. alltså gäller gamla vanliga avtalsrättsliga regler. du har betalt hunden, men vad innebär det att ditt ex "skrivit på avtalen"? skrev hon under köpeavtalet i sitt namn? i så fall är hunden hennes. rättsligt sett alltså. skriftliga avtal har ett mycket starkt bevisvärde som endast kan ifrågasättas i undantagsfall.

hund 2:
är av allt att döma att se som din hund.
Citera
2012-02-28, 20:28
Medlem
Citat:
Jag kommer att begära handräckning till att börja med. Utan mina pengar hade han inte kunna skriva på papper, ska de pengarna ses som ett lån?
Har jag rätt till att få tillbaka mina pengar?

(Nu är det dock hunden som är viktigast och det är henne som jag vill ha tillbaka)

Visst kan du springa till fogden men bestrider ditt ex det hela så står du där och får betala kostnaderna för vad det kostar och ansöka dit. Dessutom var pengarna aldrig ett lån vad jag förstår så din ex sambo har ju inte en skuld till dig. Ni köpte hunden tillsammans så du kan ju inte komma nu och säga att du ska ha tillbaks pengarna.
Du har ju inte rätt och nu i efterhand kräva tillbaks pengar då det inte var ett lån eller hur.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in