2012-02-28, 16:03
Medlem
Racerbyces avatar
Någon här som arbetar på en tidning, eller har gjort det, eller känner till hur det funkar på en redaktion rent praktiskt vad gäller redigering och design av en vanlig dagstidning?

1. Hur "fyller man ut" sidorna? Man får redaktionella texter skrivna av andra, men om texterna inte fyller ut sidan helt, eller om den fyller ut lite mer än hela sidan så att allt blir "förskjutet", hur gör man då? Man ser ju nästan aldrig små, vita, tomma fält på sidorna mellan reportagen. Och man lär väl inte "fuska" genom att ändra teckenstorleken, som säkert många hemmapulare skulle göra, utan man måste ju följa den grafiska profilen.

2. Jag antar att det är flera personer som jobbar med redigering på en tidning. Har de ansvar för olika delar av tidningen? Någon för lokalnyheter, någon annan för riksnyheter, någon tredje för sport, någon fjärde för nöjen och så vidare? Hur brukar man dela upp det? Och hur synkar/länkar man ihop allt material så att det smälter ihop till en enhetlig tidning? Gör varje person egna pdf-filer som någon annan sedan sätter ihop till en färdig tidning?

3. Mallar. Använder man färdiga mallar? Eller tar man fram egna vid behov? Brukar man ha ett urval av olika mallar att välja mellan, beroende på hur bildmaterialet ser ut och så vidar?

4. Jag har förstått att man använder InDesign, men använder man andra program också? Nu räknar jag inte med ren bildhantering som Photoshop, utan redigeringsprogram. Använder redigerarna någon form av innehållshanteringssystem (Content Management System, CMS) typ Escenic eller liknande?

5. Är det redigerarna som tar fram annonsmaterialet som finns i en tidning? Eller skickas de in i tryckfärdigt skick från annonsörerna, och redigerarna sätter bara in dem på lämplig plats?

Finns säkert mer jag funderar över, men tills vidare kan någon med kunskap om detta gärna förklara hur det fungerar med just redigering på en tidning.
Citera
2012-02-28, 20:33
Medlem
Deliras avatar
1. Sidorna fylls ut av bilder, annonser och pluggannonser.

2. Ja, det är flera personer. Det är ju beroende på vilken tidning det är (jag har bara jobbat på en dagstidning under en kortare period, så jag har inte koll på allt, långt därifrån), men det är olika personer som har hand om olika delar, exempelvis sporten, utrikes, inrikes, notiser, nöje et cetera. Sedan finns det alltid en nyhetsredaktör som fördelar nyheter som kommer in till rätt person. Där jag jobbade var det en person som samlade ihop allt klart material, monterade annonser och såg till att pdf'er skickades till de olika tryckerierna.

3. Ja, det är färdiga mallar. Det är så många som jobbar på en tidning, finns liksom inte utrymme för fullständig frihet. Det skulle bli kaos.

4. Quark Xpress användes väldigt utbrett då när jag jobbade på tidning, men det är drygt 5 år sedan, så jag kan inte svara på hur det ser ut idag.

5. I stort sett kommer det in färdigt material, men en hel del görs också på annonsavdelningarna. Redigerarna själva gjorde ingenting med det på den tidningen jag var på utan det sköttes av någon annan tomte, kommer fasen inte ihåg titeln, men det finns inte tid för redigerarna att pyssla med sådant.

Det var ganska kul och nyttigt att vara med i dagstidningsproduktion, men en gång räcker för mig (om jag av nöd inte måste så klart, men det ska mycket till). Jag trivs bättre med originalproduktion men jag skulle väldigt gärna testa på att jobba med magasin och månadstidningar om jag fick chansen.
Citera
2012-03-02, 18:13
Medlem
Littons avatar
Adobe växer sig allt starkare. Deras lösning heter InCopy + InDesign:
http://www.youtube.com/watch?v=q4NgDdAVI5k
Senast redigerad av Litton 2012-03-02 kl. 18:16.
Citera
2012-03-03, 00:08
Medlem
Racerbyces avatar
Tackar för svaren, det var intressant info. Och den där filmen var intressant, är rätt van vid InDesign men just InCopy har jag aldrig ens hört talas om förut, så det var helt klart en intressant film.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in