2012-02-28, 15:37
Bannlyst
Läste tråden om dom första barnböckerna med hen, mappor, pammor, bröstbror eller vad fan det nu var.

Alltså, vem FAN I HELVETE kommer på något så sjukt efterblivet som att skriva hen och pamma i en bok? Är vi inte mammor och pappor längre i verkligheten? Eller har vårt efterblivna jävla land förfallit så mycket att barn och ungdomar kommer på allvar växa upp med något så jävla idiotiskt som en pamma och mappa? och HEN? HEN? Varför är just hen sååå jääävla neutralt? Det är ju för fan halva ordet av "henne"

Vad är det för fel på att ha barnböcker med han och honom, hon och henne, mamma, pappa, alltså vafan? Folk som sitter och skriver dom här jävla efterblivna böckerna, gör dom det endast för att tjäna pengar? Utnyttjande av folkets efterblivenhet helt enkelt?

Jag finner fan inga ord gör hur jävla patetiskt och sjukt det är med mappa, pamma och hen.
Citera
2012-02-28, 15:41
Avslutad
Jag tror att dem är dumma i huvudet, jag menar vafan ska barnen säga till sina föräldrar sen??
Pamma? Mappa?

Sverige är helt åt helvete
Citera
2012-02-28, 15:41
Medlem
RadikalFails avatar
Första gången jag såg ordet hen var på helgon.net..
Men jag vette fan vem som kom på det.

Jag tycker enda gången hen passar bra är om nån är på smällen och man vet inte vad det blir för kön.

Men annars anser jag att detta hen är idiotiskt.
Citera
2012-02-28, 15:42
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Kommer av finskans "hän", som betyder "han" och "hon". Det är dock en naturlig utveckling i uraliska språk, och inget som någon "kommit på". I indoeuropeiska språk utvecklades ett tre-genussystem, där maskulinum, femininum och neutrum beskrev substantiven. I uraliska språk skedde aldrig den utvecklingen.
Citera
2012-02-28, 15:50
Medlem
Mr.Pennypackers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
Kommer av finskans "hän", som betyder "han" och "hon". Det är dock en naturlig utveckling i uraliska språk, och inget som någon "kommit på". I indoeuropeiska språk utvecklades ett tre-genussystem, där maskulinum, femininum och neutrum beskrev substantiven. I uraliska språk skedde aldrig den utvecklingen.

Ja, men inte fan kallar de män/kvinnor för hen. Deras neutrala former är ju för objekt som inte kan ses som varken manliga eller kvinnliga, inte riktigt samma sak.
Citera
2012-02-28, 15:55
Medlem
hen=höna...

jävla kacklande höns.
Citera
2012-02-28, 15:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva

Jaha? Varför skulle det vara en naturlig utveckling i uraliska språk?

Varför ska vi i svenska, som är ett indoeuropeiskt språk, ta efter något jävla hen i våra böcker och indoktrinera samhället med hen, mappa och pamma? Jag tycker fan att det är barnmisshandel att hålla på så här

Citat:
Ursprungligen postat av quezen
hen=höna...

jävla kacklande höns.

Jaha, så det är hönan Kivi och inte den "könsneutrala figuren" i dom nya barnböckerna?
Citera
2012-02-28, 15:56
Medlem
MissBs avatar
Vad fan ska man säga om det här! Fyfan man får bara lust å sparka in huvet på hela mänskligheten ibland, vi har väl klarat oss bra hittils! Är detta nån feministisk skitgrej för att få mer jämnställdhet i vardagen? Önskar nån högt uppsatt kunde ställa sig i media å bara Asgarva åt allting säga åt folket att dom är så jävla patetiska.

agressivt! Diskuterade detta med en polare igår, blir bara så jävla trött!!!
Citera
2012-02-28, 15:59
Medlem
BF_Swedens avatar
När man i text beskriver något som en person ska göra eller har gjort och det inte är klarlagt, eller spelar roll, vilket kön det är - då är det rätt så bekvämt att skriva "hen", tycker jag. Till exempel:

När du semestrar i Spanien och råkar höra någon prata svenska, går du då fram till hen och presenterar dig?

Det ser ju lite komiskt ut, och låter ju ännu mer komiskt, men jag kan ändå tänka mig att detta är något som kommer låta naturligt om 30 år. Speciellt i text är det behändigt då man vill undvika att skriva bara "honom" (som är lite av kulturell kutym och lite taskigt mot alla som har kvinnligt kön) eller det mer omständliga men politiskt korrekta "honom eller henne".
Citera
2012-02-28, 16:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
När man i text beskriver något som en person ska göra eller har gjort och det inte är klarlagt, eller spelar roll, vilket kön det är - då är det rätt så bekvämt att skriva "hen", tycker jag. Till exempel:

När du semestrar i Spanien och råkar höra någon prata svenska, går du då fram till hen och presenterar dig?

Det ser ju lite komiskt ut, och låter ju ännu mer komiskt, men jag kan ändå tänka mig att detta är något som kommer låta naturligt om 30 år. Speciellt i text är det behändigt då man vill undvika att skriva bara "honom" (som är lite av kulturell kutym och lite taskigt mot alla som har kvinnligt kön) eller det mer omständliga men politiskt korrekta "honom eller henne".

Problemet med det här är ju att det heter inte "då går du fram till han/hon" utan honom eller henne. Så det du skriver där är enligt min åsikt "då går du fram till han och presenterar dig" vilket är inkorrekt.

Jag kan däremot hålla med om att det av enkelhetens skull kan finnas ett ord om man inte vet könet på personen. Som med miss, mrs och ms Johnson eller något. Men då känns det ärligt talat bättre med bara h*n. Fast då funkar det ju bara vid han/hon och inte vid honom och henne.
Citera
2012-02-28, 16:03
Medlem
epost72s avatar
henom / hen, hens.
Är ju iofs lite logiskt.
Föredrar dock h*n om jag inte vill tillskriva en person ett kön.
Citera
2012-02-28, 16:06
Medlem
PataNegras avatar
Svenska språket har ju nått kloaknivå utan dyliga påhitt, jag kommer aldrig använda något liknande ord.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in