2012-02-28, 10:00
Medlem
jag läser nu Fysik B och ska hålla tal imorgon om drake's equation samt liv på andra planeter imorgon. Själva grundprincipen har jag förståelse för men hittar inte så mycket att läsa om. Om ni har några tankar angående detta samt var man kan finna mycket om just drake's ekvation skulle det vara tacksamt om ni delade med er om det.
Citera
2012-02-28, 11:10
Medlem
Kuken-i-Styrets avatar
Kul att den här har hamnat på heta ämnen

Men läs i den engelska wikipedia-artikeln, längst ner finns en massa källor du kan kolla in. Till exempel den här: http://www.astrobio.net/index.php?option=com_retrospection&task=detail&id= 610
Citera
2012-02-28, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuken-i-Styret
Kul att den här har hamnat på heta ämnen

Men läs i den engelska wikipedia-artikeln, längst ner finns en massa källor du kan kolla in. Till exempel den här: http://www.astrobio.net/index.php?option=com_retrospection&task=detail&id= 610

haha jo! det var lite ironiskt ska ta och kolla upp lite vad som finns där!
Citera
2012-02-28, 11:40
Medlem
CannonDorfs avatar
Att det inte finns så mycket att läsa om Drakes ekvation beror helt naturligt på att den är ganska substanslös. Det finns alldeles för mycket okända variabler och "guesstimates" för att den egentligen ska vara av något som helst vetenskapligt intresse.
Citera
2012-02-28, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Att det inte finns så mycket att läsa om Drakes ekvation beror helt naturligt på att den är ganska substanslös. Det finns alldeles för mycket okända variabler och "guesstimates" för att den egentligen ska vara av något som helst vetenskapligt intresse.

Har lagt märke till det jag med, vilket gör det inte så jätte lätt att prata om det. Men får väl göra det bästa utav situationen!
Citera
2012-02-28, 11:55
Medlem
Krests avatar
Se det inte som en formel gjord för att räkna ut sannolikheten för utomjordiskt liv. Det är bara vanlig multiplikation av sannolikheter. Se det snarare som uttryck för vad för kunskap som skulle behövas för att beräkna detta, innehållandes som en diskussion om vilka faktorer vi ställer upp som krav för liv.
Citera
2012-02-28, 11:59
Medlem
Kashis avatar
Antar att du sett Sagans lättförstådda förklaring, här har du iallafall lite musik kring ämnet för att få dig in the mood;
http://www.youtube.com/watch?v=o7cpS2DDB_E
*Drake equation... WAKE UP*
Citera
2012-02-28, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krest
Se det inte som en formel gjord för att räkna ut sannolikheten för utomjordiskt liv. Det är bara vanlig multiplikation av sannolikheter. Se det snarare som uttryck för vad för kunskap som skulle behövas för att beräkna detta, innehållandes som en diskussion om vilka faktorer vi ställer upp som krav för liv.

Jooo, det är skulle vara något, tack!
Citera
2012-02-28, 12:57
Medlem
bjornebarns avatar
Jag hoppas att du nämner under talet att Drakes ekvation är mer eller mindre nonsens och att han själv ångrar att det blev så stort (av media).

(och ja, jag är tråkig... )
Citera
2012-02-28, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Jag hoppas att du nämner under talet att Drakes ekvation är mer eller mindre nonsens och att han själv ångrar att det blev så stort (av media).

(och ja, jag är tråkig... )

Vetu något mer som borde vara värt att nämna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in