• 2
  • 3
2012-11-01, 18:32
Medlem
Skangos avatar
Vet inte riktigt vad du försöker säga. Det enda jag vet lite om är teorin om "death drive".

Nu tänker jag högt och fritt.

Kanske den naturliga döden kan sammanfalla som en sorts drivande kraft precis som det är att leva, aktiv i att leva och därmed måste även "att dö" innefatta att vara aktiv, vad man gör döden till utifrån sina egna val (inre, yttre) och även andras.

Under den "palliativa vården" hamnar man i situationer som kräver planering och val om hur man vill dö, var man vill dö etc. Viljan, har sin plats även i den naturliga döden.

Det som åtskiljer, är att det är viljan om hur man vill att livet runt omkring skall vara för en som döende människa. Den naturliga döden, vanligtvis innefattar en process av att leva och vara medveten om. Det är inte riktigt "ett självmordsmedvetande" och varför dödsångest kommer in i bilden att hantera.
Citera
2012-11-01, 19:24
Medlem
sannkunskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkax
Jag kanske inte helt förstår vad ni försöker säga. Det känns som att om ett "medvetande" är evigt så kan det inte heller haft någon början. Om det kan ha en början varför skulle det då inte kunna ha ett slut?

Det finns ingen början eller slut. Tiden är en illusion. Allting händer precis nu.
Osho beskrev medvetandet bra i den här liknelsen.

Du ÄR medvetenhet. Det är inget du gör, det är inget som behöver uträttas - medvetenheten är själva ditt väsen.
Tänk en glödlampa - elektriciteten flödar genom glödlampan, men den är inte en del av den. Om du har sönder lampan har du inte haft sönder elektriciteten. Utrycket förhindras, men potentialen finns kvar. Du byter ut glödlampan, och elektriciteten börjar flöda igen.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in