2012-02-27, 19:32
Medlem
Hej!

Vet inte om detta ämne passar bäst under "Droger" över huvud taget. Men men, testar här. Flytta annars.

Jag har precis fyllt 19 år och debuterade amfetaminet som fjortonåring. Vid de tillfällen tjacket intogs med vänner körde vi oftast på lika doser, nasalt (motsvarande ca 60mg Ritalin). Vännerna blev överväldigade av ruset och tyckte det var "hur najs som helst" medan jag mest fann ruset fokuserande och mer klartänkande. började käka ca 100mg Ritalin vid fester och dylikt för att känna mig bekväm bland mycket folk.

Detta pågick varje helg i ca ett halvår. Sedan slutade jag helt med Ritalinet och började röka en del brass, ungefär 2ggr vecka. Efter jag slutade med Ritalinet hände det då och då att jag gick på fest och drack alkohol, men kände mig väldigt obekväm och utmattad bland stora sociala evenemang, även släktmiddagar och liknande. detta har hållit i sig ända sedan dess, och även innan dess, då jag fort blir tillbakadragen, dock har jag bra självkänsla annars så det känns inte som det är självkänslan som brister vid umgänge utan lite ångest + tillbakadragen. klarar galant av att vara med nära kompisar, dock inte allt för länge. Går otroligt sällan på fest nu för tiden då jag finner det påfrestande med mycket nytt folk.

Sedan vid 16 års ålder testade jag dra lite mer tjack och ritalin under 2 veckors tid. då vi drog doser mina vänner blev otroligt positivt påverkade av, blev jag mer "som mig själv", klartänkt, koncentrerad och mer "Framåt" i stora sällskap, men inget direkt märkbart "rus" och "OTROLIGT välmående" som mina polare beskrev det". då jag prickar in på nästan alla symptom som visar på ADD (Väntar på utredning) undrar jag om den effekt jag fick på tjack/ritalin kan vara något i stil med att om jag nu har ADD, börjar på säg, -3, och efter intag av tjacket når upp till 0 (om ni tänker er en termometer). då mina kompisar som inte har symtom för någon psykisk sjukdom uppnår starkare "rus" då de slipper gå ifrån -3 och istället når +3 för de startar ifrån 0? Kanske dåligt förklarat men men.

Senare samma år, fortfarande 16, åkte jag in på drogtester då en polare tjallade. Under den period utan att ha "röka" som "belöning" (även umgås med mina "weed vänner" som modern min förbjöd mig att träffa) för att prestera det som gick i skolan, blev jag väldigt deppig och betygen kraschade totalt, tappade all motivation.

Ifrån åldern 18 till idag åkte jag också på drogtester igen i 2 månader. . då min mor skällt på mig i flera års tid och anklagat mig för att vara en LAT JÄVEL för jag inte har gjort vardagliga sysslor/skjutit upp , kommit för sent till plugget varje dag och inte pluggat/ skrivit mina arbeten. , då jag faktiskt förstår att allt det med skolan och andra saker är viktiga men inte klarat av att genomföra det, hon tror även inte att det finns en chans i världen att jag har ADD, och stöttar mig inte med utredningen. Men det jag brinner för har jag inga problem att fördjupa mig i och vara superfokuserad.

Väldiga behov att gå ur lektionssalar och vandra runt ensam då och då (samma i vänners sällskap), även helt ofokuserad då det kommer till läsning, vet aldrig vad jag läst bara efter ett par meningar om det inte är något ämne jag verkligen brinner för. Otroligt fantasifull och kreativ, kärleksfull och hatar orättvisor. Dessa var bara några av de symptom jag själv upplever och haft så länge jag kan minnas.

Det var igår natt som tanken ADD slog mig har aldrig reflekterat mycket över detta innan. då jag inte insett att det påverkar vardagen radiklat, och nästan trott på moderns skällsord om lathet. men insåg att jag hade svårigheter för ca 2 månader sedan. läste om ADD ca 7 timmar om det och började pussla och bli mer och mer övertygad. så idag satte jag upp mig för utredning.

I dagsläget röker jag enbart någon gång i veckan, och intar väldigt sällan ritalin/amfetamin.

Om någon med erfarenhet av självmedicinering för add/adhd / upplevt samma sak eller om någon besitter kunskaper/teorier kring detta skulle jag verkligen uppskatta svar, även om ni har tankar kring detta som skulle kunna hjälpa mig på något sätt (allt mellan himmel och jord ), då jag lär få vänta på utredning ett bra tag. Ni får ursäkta för lång och osammanhängande text, men bara fortsatte och skriva av mig. , Även om jag lagt tråden på fel ställe då jag är osäker på vad som väger mest i inlägget
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in