Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2005-02-11, 13:24
  #49
Medlem
mollydotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tamaguchi
För helvete bussen. Kom inte med insuinationer om att rökning är ofarligt eller inte fullt så farligt som man tror. Om så din släkting levde till han var 91 så kanske han hade levt till 110 om han inte rökte. T.o.m om man skulle få för sig att hoppa ut från 4 våningen så finns det en bra chans att man överlever. 600 000 männsikor i Europa dör av lungcancer varje år. Så gott som alla av dem skulle ge bort allt de äger och har för att aldrig någonsinn ha börjat röka.
Rätt! som rökare har man en lång lista av 1. orsaker till att fortsätta röka och 2. jämförelser med andra farliga saker som dödar mer eller mindre snabbt.

Vi som slutat kan ju äntligen ta del av alla läbbiga bilder på lungcancer och rapporter om KOL, de ignorerade jag när jag rökte.
Min morfar led av emfysem( lungornas blåsor har förlorat elasticiteten) och det ledde till att en dag när han och mormor var i Söderhallarna SPRACK hans lunga. Inte så mysigt. Han fick liga på sjukan en månad kopplad till en låtsaslunga, sen läkte den ihop faktiskt. Men efter det var han alltid kopplad till en portabel syrgastub. Dygnet runt. Suck.
Jag citerar min man (som också rökte 30 om dan för 10-15 år sedan) :
Hellre dö av fetma än av rökning. Av rökningsrelaterade sjukdomar kvävs du sakta till döds, av fetma dör du -poff!!!
Citera
2005-02-11, 14:03
  #50
Medlem
Agent Coopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mollydott
Rätt! som rökare har man en lång lista av 1. orsaker till att fortsätta röka och 2. jämförelser med andra farliga saker som dödar mer eller mindre snabbt.


Tack! Precis detta jag vill få fram.
Citera
2005-02-13, 17:53
  #51
Medlem
Karembeus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
I ett fritt land så skall man väl få göra vad man vill med sin egen kropp - så länge man inte skadar andra?


Om man då tar hänsyn till att 500 personer i Sverige dör varje år till följd av Passiv Rökning så ser man att det bevisligen skadar andra. Dessutom om rökarna själva skulle stå för de kostnader som rökningen orsakar skulle ett paket cigaretter behöva kosta 290 kronor.

Så att det inte skadar andra är ju bara skitsnack.

Passiv rökning (saxat från www.tobaksfakta.org)

Passiv rökning är när personer som inte röker utsätts för de luftföroreningar som bildas när andra röker. Den rök som går ut i omgivningen innehåller dubbelt så mycket partiklar och nikotin som den rökaren själv drar i sig. Det beror på att cigaretten brinner sämre mellan puffarna. När rökaren suger i sig rök ökar draget, temperaturen stiger och förbränningen blir effektivare. De första larmapporterna om passiv rökning kom på 1980-talet. Forskare upptäckte att personer gifta med rökare löpte större risk att få lungcancer jämfört med personer som var gifta med icke rökare. Drygt var tionde person i åldern 19-81 år i Sverige utsätts för passiv rökning. Resultatet är cirka 60 årliga fall av lungcancer och drygt tusen hjärtinfarkter. Minst 500 avlider årligen av passiv rökning.

Cigaretter förorenar luften med tio gånger så stor mängd inandningsbara partiklar som en modern dieselmotor i en bil. Det visar ett vetenskapligt strängt kontrollerat test i ett garage i den lilla italienska bergsstaden Chiavenna. Den valdes ut för försöket på grund av att utomhusluften där är obetydligt förorenad.

Faktiskt så kan vi ju se i Sverige att man inte alls får göra vad man själv vill med sin kropp....trots att det är ett "fritt land". Annan narkotika är ju förbjuden att bruka...
Citera
2005-02-14, 13:11
  #52
Medlem
tamaguchis avatar
....

Citat:
"Om man slutar röka innan den här autoimmuna reaktionen påbörjas, kommer lungkapaciteten i så fall återställas till normal nivå?"

Lungkapaciteten kommer aldrig bli normal så vitt jag vet men du kommer förmodligen bara märka det om du springer och annat ansträngande. Det råder delade meningar om det sker någon sorts "reparation" efter det man slutat röka men om det sker så är den i så fall ganska obetydlig. Lungkapaciteten minskar vanligt med åldern hos människor och skulle normalt nå en kritisk teoretisk dödsvolym vid en mänsklig teoretisk ålder av 150 år. För rökare sker denna minskning fortare (med autoreaktiv loop eller utan) och de kan därmed dö av denna orsak innan de dör av någonting annat. Synd att information i skolor och dyl. nästan uteslutande inriktar sig på att prata om cancer.
Citera
2018-12-05, 18:12
  #53
Medlem
hrwdtjs avatar
Finns det någon som ifrågasätter rökningens hälsorisker numera?
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback