2012-02-26, 14:23
Medlem
Mysteriousstrangers avatar
En av Sveriges största skådespelare genom tiderna har gått bort vid 88 års ålder. Han var storartad i Scener ur ett Äktenskap, Offret och Fanny och Alexander bland annat. Vila i frid.
Citera
2012-02-26, 14:32
Medlem
Rocket-Queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysteriousstranger
En av Sveriges största skådespelare genom tiderna har gått bort vid 88 års ålder. Han var storartad i Scener ur ett Äktenskap, Offret och Fanny och Alexander bland annat. Vila i frid.

Jag har alltid haft svårt för Erland Josephson, men självklart är det alltid synd när en så stor skådespelare dör. Absolut en av Sveriges största och jag gillar honom mest i Bergmans filmer.

Från DN:

http://www.dn.se/kultur-noje/en-av-de-mest-briljanta-manniskor-jag-traffat
Citera
2012-02-26, 14:35
Medlem
WakeUpScreamings avatar
När en s.k känd skådis dör så då tänker man att han fanns faktiskt,Vila i Frid
Citera
2012-02-26, 15:15
Medlem
http://www.imdb.com/name/nm0430746/

Glöm inte Erlands internationella karriär.
Citera
2012-02-26, 15:18
Medlem
trickydicks avatar
Kusligt, det var bara ett par veckor sedan jag såg "Scener ur ett äktenskap"

Han var stor
Citera
2012-02-26, 15:36
Moderator
Allaballawallas avatar
Det är tråkigt att det är så många "stora" människor som dör när världen har ett överflöd av små...

Minst sagt tragiskt även om han inte direkt har varit i rampljuset den senaste tiden.

Något jag fastnade för med Erland Josephson var framför allt hans röst och hur den verkligen kunde fånga lyssnare/publik (Åtminstone mig.) utan någon större ansträngning.

Kan bara hålla med trickydick; "Han var stor"

Citera
2012-02-26, 15:39
Medlem
Mysteriousstrangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Kusligt, det var bara ett par veckor sedan jag såg "Scener ur ett äktenskap"

Han var stor

Han var en riktigt stor skådespelare. Han spelar som sagt fantastiskt i Scener ur ett äktenskap, och rollen som Isak Jacobi i Fanny och Alexander är klockren. Han medverkade också i Tarkovskiys Offret, där även en fantastisk Allan Edwall medverkar och Nostalghia. Har bokat Oxen och framförallt Trolösa på lovefilm.
Citera
2012-02-26, 15:48
Medlem
sim-man92s avatar
Alltid tråkigt när någon dör, skäms dock lite eftersom jag aldrig hört talas om honom. Sen är jag inte så bevandrad i bergmans filmer och äldre svenska filmer för den delen. Även om jag sett Vargtimmen där han medverkar.
Citera
2012-02-26, 15:52
Medlem
Perriss avatar
Det var väl inte så oväntat, men inte desto mindre en djup förlust. Jag tyckte mycket om hans skådespeleri.
Citera
2012-02-26, 16:12
Medlem
wernblom88s avatar
Kommer nog främst minnas hans insatser i Tarkovskys Offret och Nostalghia. En av de största svenska skådespelarna helt klart.
Citera
2012-02-26, 16:28
Avslutad
Well, 88 år en bra ålder att dö. Inte för gammal och vice versa. För mig är han alltid side kicken i Det sjunde inseglet.
Citera
2012-02-26, 16:39
Medlem
ConjureMes avatar
Jag kan inte låta bli att tänka på de intervjuerna där Josephson berättade om hur rädd han var för att dö. Man kan bara hoppas att lyckades försonas med döden innan han somnade in.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in