2012-02-26, 13:37
Medlem
Tjena Flashbackers

Nu har det skitit sig lite grann och jag som aktivt arbetssökande har plötsligt ingen möjlighet att betala hyran för kommande månad. Jag ska tala med Soc på måndag och nu är det såpass desperat att jag överväger att berätta om mitt hasch-missbruk för att få hjälp av dom.

Jag struntar fullständigt i konsekvenserna, det viktigaste för mig är att betala hyran och ha försörjningsmedel men är det värt att ens ta upp? Tänk om dom säger; "Brass? Du måste minst suga kuk för en lina för att få hjälp av oss!"

Så frågan ställer jag Er också; tror ni chansen är stor att soc väljer att hjälpa mig med ekonomiskt bistånd om jag berättar att jag är missbrukare av THC?

Som sagt så ÄR jag aktivt arbetssökande, jag talar med arbetsmarknadskonsulter ofta och ska på måndag göra upp en ny planering för mig på arbetsförmedlingen osv.

Tack på förhand Hej
Senast redigerad av black-mamba 2012-02-26 kl. 13:40.
Citera
2012-02-26, 13:44
Medlem
Snuttegrisarnas avatar
NEJ !

Du får inte berätta att du är missbrukare, då får du absolut inget bidrag, om du mot förmodan får det ändå kommer de att sätta upp en massa regler som du måste uppfylla för att få till hyran.

Ex, blodprov, pissprov, matkuponger istället för pengar, gå på möten, bo på behandlingshem och en mängd andra saker.
Citera
2012-02-26, 13:44
Medlem
Caffos avatar
På den tiden jag gick på soc så blev jag ställd emot väggen:
Du får möjligheten att göra ett drogtest hos oss. Säger du nej så kan vi inte hjälpa dig mer, visar det positivt, så kan vi inte hjälpa dig mer.

Det var ifs på den tiden så jag vet inte om det gäller än (eller om det ens gäller/gälde för alla)
Men jag råder dig nog till att inte nämna droger över huvudtaget.

Är du dum nog att lägga dina hyrespengar på droger, så får du gott bo på gatan!

Men jag föreslår att du kommer på en bra anledning till varför du gjorde som du gjorde för att få avslag och sedan överklaga.

Tänk på att väldigt många människor i sverige jobbar hårt dagarna in och ut för att du ska kunna sitta hemma i din lägenhet och röka på!
Citera
2012-02-26, 13:47
Medlem
Har du köpt droger för hyrespengarna eller menar du? vet i fåglarna om de är intresserade av att hjälpa dig då. Möjligen att de betalar hyran mot att du blir återbetalningsskyldig dessa pengar.

Blanda in drogproblem tror jag inte är en lösning men det är nog individuellt i vilken stad (person) det rör sig om.

Har du inte haft inkomst som är stor nog och det är därför du inte kan betala hyran så borde du ju få hyran, delvis eller helt betald av soc.

Ring och snacka med hyresvärden och förklara läget rent ekonomiskt så du är på lite mer fast mark.
Citera
2012-02-26, 14:37
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Har du köpt droger för hyrespengarna eller menar du? vet i fåglarna om de är intresserade av att hjälpa dig då. Möjligen att de betalar hyran mot att du blir återbetalningsskyldig dessa pengar.

Blanda in drogproblem tror jag inte är en lösning men det är nog individuellt i vilken stad (person) det rör sig om.

Har du inte haft inkomst som är stor nog och det är därför du inte kan betala hyran så borde du ju få hyran, delvis eller helt betald av soc.

Ring och snacka med hyresvärden och förklara läget rent ekonomiskt så du är på lite mer fast mark.
Snarare så kommer soc säga "vi kan försöka hjälpa dig till ett billigare boende", men inte ge en enda krona. Och för att få soc så ska du ha ca 0.00 kronor totalt i sparade tillgångar, allt över det betyder att du kan sälja fonder/värdepapper/aktier och använda dem pengarna. Tala med hyresvärden och hoppas på att få till en bra deal där istället, typ uppskov eller något.
Citera
2012-02-26, 14:46
Medlem
Tranquility Bass avatar
Hur mycket har du rökt om du tror att soc skulle ta hänsyn till ditt drogmissbruk när man bedömer om du ska få bidrag eller ej?
Citera
2012-02-26, 15:20
Medlem
När du söker hjälp till hyra och diverse ersättning så du kommer upp i normen så kommer dom inte bry sig så mycket om du rökt första tillfället.

Det dom kommer kolla är om du är helt enkelt berättigad till bidrag från dom.
Dvs dom kollar 3 månader tillbaks i tiden och har du haft mer pengar än deras ersättning kommer dom med största sannolikhet avslå ansökan. Att du lagt pengarna på knark kommer dom skita i då det är inte deras problem och du kunde betalat hyran istället för knark.

Hyran får även inte vara över deras norm men undantag görs om hyran är högre och om den som söker inte kan få en ny lägenhet.
Men du kommer inte få sympati hjälp om du säger du går på droger.. Dom går efter socialtjänstlagen.
Citera
2012-02-26, 15:30
Medlem
Antar att du har fått ett skriftligt avslag? i så fall ska man kunna överklaga beslutet. Det är dessvärre det enda bra alternativet. Att berätta om ett missbruk eller något annat, det är enbart en dålig ide. Eller ja, det är bra om man vill få hjälp mot sitt missbruk men det ger ingen garanti för att du kommer få försörjningsstöd.
Citera
2012-02-26, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av black-mamba
Tjena Flashbackers

Nu har det skitit sig lite grann och jag som aktivt arbetssökande har plötsligt ingen möjlighet att betala hyran för kommande månad. Jag ska tala med Soc på måndag och nu är det såpass desperat att jag överväger att berätta om mitt hasch-missbruk för att få hjälp av dom.

Jag struntar fullständigt i konsekvenserna, det viktigaste för mig är att betala hyran och ha försörjningsmedel men är det värt att ens ta upp? Tänk om dom säger; "Brass? Du måste minst suga kuk för en lina för att få hjälp av oss!"

Så frågan ställer jag Er också; tror ni chansen är stor att soc väljer att hjälpa mig med ekonomiskt bistånd om jag berättar att jag är missbrukare av THC?

Som sagt så ÄR jag aktivt arbetssökande, jag talar med arbetsmarknadskonsulter ofta och ska på måndag göra upp en ny planering för mig på arbetsförmedlingen osv.

Tack på förhand Hej

Du kan inte få avslag på grund av att du är missbrukare. Det är två separata ärenden. Däremot kan de anmäla dig vidare så det görs en utredning om missbruket också.
Citera
2012-02-26, 19:32
Medlem
Okej, jag ska klarifiera litegranna, då. Jag har absolut inte bränt allt på weed, jag har inte ens råd att köpa weed, det är enbart som en utav er skrev ur rent sympati syfte som jag skulle berätta detta men det verkar dom skita i.

Får köra på det där att ge en bra anledning i min överklagan även fast jag inte skulle ha något emot att pissa/blodprov kräla genom skit för att få ut cash till hyran.

Det var en praktikplats som jag sa upp mig från som ledde till att jag fått avslag, arbetscoachen som jag jobbade med var en douche-bag och även fast han sa att inget var ett tvång så hamnade jag på ett as dåligt ställe helt utan att chansen att säga till. Det jag kunde ha gjort dock var att praktisera där i åtminstonde en vecka för att ge mig själv mer och gå på, och jag hade säkert gillat det men det kändes helt enkelt för dåligt, det sättet som jag hamnade där på och hur påtvingad jag kände mig det.

Det var ju det som hände. Sen hade jag ingen aning om att jag skulle då avslag på ek. bistånd. Wtf...
Senast redigerad av black-mamba 2012-02-26 kl. 19:40.
Citera
2012-02-26, 20:21
Medlem
Jag trodde att socialsekreterare var väldigt tydliga med att man måste vara inskriven på Arbetsförmedlingen och sedan sköta sina kontakter där. Oavsett om det är möten med handläggaren, träffar med jobbcoachen eller praktik. Alltså borde du ha insett konsekvenserna av ditt handlande. Om du ändå skulle vara osäker, så kunde du ha frågat vad som skulle ske om du struntade i praktiken (och då skulle du fått besked om avslag eftersom du inte står till arbetsmarknadens förfogande).
Citera
2012-02-26, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zapko
Jag trodde att socialsekreterare var väldigt tydliga med att man måste vara inskriven på Arbetsförmedlingen och sedan sköta sina kontakter där. Oavsett om det är möten med handläggaren, träffar med jobbcoachen eller praktik. Alltså borde du ha insett konsekvenserna av ditt handlande. Om du ändå skulle vara osäker, så kunde du ha frågat vad som skulle ske om du struntade i praktiken (och då skulle du fått besked om avslag eftersom du inte står till arbetsmarknadens förfogande).

Okej, om det varit dåligt förhållande mellan jobbcoach och jobbsökande då? Det vet bara jag och han, och jag i synnerhet om hur jag blivit behandlad. Han är en douchebag. Alla fick grymma praktikplatser och jag fick en över en timmes resväg bort när jag lika gärna kunde ha fått praktik i min gatukiosk om det ändå rör sig om gratis arbetskraft. Jaja, tack för hjälpen FB.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in