2012-02-26, 00:13
Medlem
Hej!
Det är så att jag förnuvarande är en tandläkarstudent och har länge funderat på att bli läkare. Jag har betygen men har svårt att bestämma mig, den ända nackdelen med att byta är att jag måste börja om allt på nytt och det känns rätt tungt då jag inte är så ung längre. Så frågan är om det på något sätt skulle gå att läsa läkarutbildningen i snabbare takt? Jag vet att ingenjörer och ekonomer kan lätt påskynda sin utbildning genom att läsa flera kurser/termin, men det funkar inte riktigt så när det gäller tandläkar/läkarprogrammet. Iaf inte på KI. Frågan är vet någon av er någon knep som man kan använda sig av för att läsa i snabbare takt båda när det gäller tandläkar/läkarprogrammet?

Kraam!
Citera
2012-02-26, 00:45
Medlem
Varför tandläkarprogrammet om det bara gäller läkarprogrammet?
Citera
2012-02-26, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sameed
Hej!
Det är så att jag förnuvarande är en tandläkarstudent och har länge funderat på att bli läkare. Jag har betygen men har svårt att bestämma mig, den ända nackdelen med att byta är att jag måste börja om allt på nytt och det känns rätt tungt då jag inte är så ung längre. Så frågan är om det på något sätt skulle gå att läsa läkarutbildningen i snabbare takt? Jag vet att ingenjörer och ekonomer kan lätt påskynda sin utbildning genom att läsa flera kurser/termin, men det funkar inte riktigt så när det gäller tandläkar/läkarprogrammet. Iaf inte på KI. Frågan är vet någon av er någon knep som man kan använda sig av för att läsa i snabbare takt båda när det gäller tandläkar/läkarprogrammet?

Kraam!
Jag undersökte denna frågan förra året och det skiljer lite mellan olika lärosäten, jag har nog mailen från samtliga studievägledare kvar. I kort så är det helt kört vid KI, GU är dock mer öppna och kunde i vilket fall garantera att man kunde läsa 200% under examensarbetet. Återkommer med mer info senare.
Citera
2012-02-26, 09:41
Medlem
Caratacuss avatar
Har inte själv vare sig gått eller varit intresserad av att gå läkarprogrammet, men av bekanta till mig som går på GU ska det inte vara omöjligt att läsa utbildningen på högre takt. Åtminstone inte vad gäller arbetsbelastningen. Sen ska vissa kurser bygga på varandra, vilket innebär att det kan bli en del pysslande för att kunna höja studietempot, men det borde inte vara omöjligt under utbildningens senare del.
Citera
2012-02-26, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caratacus
Har inte själv vare sig gått eller varit intresserad av att gå läkarprogrammet, men av bekanta till mig som går på GU ska det inte vara omöjligt att läsa utbildningen på högre takt. Åtminstone inte vad gäller arbetsbelastningen. Sen ska vissa kurser bygga på varandra, vilket innebär att det kan bli en del pysslande för att kunna höja studietempot, men det borde inte vara omöjligt under utbildningens senare del.

Det är snarare så att det är svårare under de senare delarna. De sista tre åren är du placerad på avdelningar och mottagningar stora delar av tiden. Tio till fjorton veckor klinik per termin gör det svårt att hitta utrymme för att öka takten om du inte kan lyckas vara på två ställen samtidigt.
Citera
2012-02-26, 12:00
Medlem
Det går att läsa i något snabbare takt på KI men det resulterar enbart i att du tar examen 4 månader tidigare än du skulle annars.

(Sista terminen har man en hel del valbara kurser och om man har läst extra kurser under tidigare terminer kan man tillgodoräkna sig dessa.)
Citera
2012-02-26, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjuhohundraelva
Det går att läsa i något snabbare takt på KI men det resulterar enbart i att du tar examen 4 månader tidigare än du skulle annars.

(Sista terminen har man en hel del valbara kurser och om man har läst extra kurser under tidigare terminer kan man tillgodoräkna sig dessa.)
Källa?
Citera
2012-02-26, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Källa?

Jag har själv läst på KI och hade ett flertal klasskamrater som tog examen tidigt under sin sista termin.
Citera
2012-02-26, 15:23
Medlem
Citat:
Jag har själv läst på KI och hade ett flertal klasskamrater som tog examen tidigt under sin sista termin.
Är inte sista delen av utbildningen klinisk undervisning? Svårt att se att man kan läsa den i högre tempo.
Citera
2012-02-26, 15:44
Medlem
Citat:
Är inte sista delen av utbildningen klinisk undervisning? Svårt att se att man kan läsa den i högre tempo.

Nej sista terminen är ej klinisk. Det samtliga läser är "Hälsa i sammhälle och miljö"(yrkes- och miljömedicin) 10,5p och resten av terminen är valbara kurser. Om du har läst relevanta kurser tidigare under utbildningen kan du tillgodoräkna dig dessa för den sista delen av terminen förutsatt att de uppfyller ett antal krav och du orkar göra en del pappersarbete.
Citera
2012-02-26, 16:01
Medlem
Citat:
Nej sista terminen är ej klinisk. Det samtliga läser är "Hälsa i sammhälle och miljö"(yrkes- och miljömedicin) 10,5p och resten av terminen är valbara kurser. Om du har läst relevanta kurser tidigare under utbildningen kan du tillgodoräkna dig dessa för den sista delen av terminen förutsatt att de uppfyller ett antal krav och du orkar göra en del pappersarbete.
Säker det är 10,5?

SVK är ju 15p
http://pingpong.ki.se/public/pp/public_courses/course05586/published/1330109325888/resourceId/5231512/content/infoweb/node-3048446/Terminsoversikt_lakarprogrammet.jpg
IST är väl rimligtvis ''integrerad sluttentamen''

Kvar är 15 valbara kurser vilket motsvarar en halv termin.

En normal vårtermin består av 5 månader.

Mao även om du redan läst alla 15p innan så kan du väl max spara in 2,5 månader?
Citera
2012-02-26, 16:13
Medlem
Citat:
Säker det är 10,5?

SVK är ju 15p
http://pingpong.ki.se/public/pp/public_courses/course05586/published/1330109325888/resourceId/5231512/content/infoweb/node-3048446/Terminsoversikt_lakarprogrammet.jpg
IST är väl rimligtvis ''integrerad sluttentamen''

Kvar är 15 valbara kurser vilket motsvarar en halv termin.

En normal vårtermin består av 5 månader.

Mao även om du redan läst alla 15p innan så kan du väl max spara in 2,5 månader?

Jag är säker på att kursen är 10,5p då jag kan se det i mitt examensbevis. Utbildningen ändras ganska ofta så det är möjligt att detta inte gäller längre. Men iallafall var dett ett flertal i min klass som tog examen i oktober istället för januari, så ja man sparar högst 3 månader. Dock är fördelen om man kan tänka sig att göra AT vart som helst kan man börja ATn redan i oktober medan om man tar i januari får man vänta till februari eller mars. Själv hade jag inget intresse av att stressa men det fanns som sagt folk i min klass som gjorde så.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in