Citat:
Ursprungligen postat av EarlOfWarwick
Jag beslutade mig för ett par månader sedan att gå igenom de stora filosofiska frågorna och försöka komma till en slutsats om var jag själv står. Delvis på grund av bristande engagemang har jag ännu inte bestämt mig i frågan om monism kontra pluralism — därav denna tråd.
Jag eftersöker argument både för och emot så många doktriner som möjligt som rör denna fråga. Ni får gärna lägga fram argument om monism/pluralism som helhet, men även argument som rör enskilda inriktningar, t.ex. idealism, naturalism och så vidare.
Om det skulle råda någon tvekan så pratar vi här om substanspluralism; vi vill besvara frågan: "Finns det mer än en typ av materia och i så fall hur påverkar dessa typer av materia varandra?"
Även om ni inte själva har några argument är ni självklart också välkomna att länka till användbar information om olika doktriner.
Vet inte om detta är en regelrätt doktrin på något vis, men det är iallafall hur jag tänker kring saken:
Allt vi upplever bygger på det våra sinnen uppfattar. Allt vi uppfattar är olika former av samma energi. Funderandet kring hur energin i dess olika former påverkar varandra kallas i dagligt tal för vetenskap.
Argument för: Den universella mångfalden minskar ju närmre vi tittar på dess beståndsdelar.
Argument mot: Inget säger att det måste vara så bara för att det ser ut så just nu.