• 1
  • 2
2012-02-26, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLangoliers
Antagligen för att jag är trött. Vi var haft tankar på hus också, men det är dyrare i drift osv. Sedan vet jag inte om jag orkar pyssla med hus-meck, gräsklippning etc. Men framför allt så tror jag inte det är rimligt att lösa ett så stort lån under dessa premisser.

Lånet är inga problem men 1000 000 *0,04=40 000 /12=3333,3

så 3333 i rta per månad
avgift för er gamla lägenhet 2000?
Avgift för den nya 2000?

7333 kr i månaden klarar ni verkligen det med era löner ? Tror dessutom att jag räknade lågt på allting.
Citera
2012-02-26, 00:44
Medlem
TheLangolierss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silikat
Tänk på att du inte kan hyra ut din bostadsrätt hur som helst, du måste ha godkänt från föreningen först.

Ha själv hyrt andra hand mycket så jag vet hur det fungerar. Min tanke är att hyra ut andra hand även i den nya staden till överpris under säsongen, så gör alla andra. Sedan är bostadskön typ 5 år här och så jobbar vi här, läget är helt enkelt så att antingen hyr vi andra hand till svinpriser och får ett råtthål eller så köper vi eget och betalar samma summa på amorteringen. Nu har du alla fakta.
Citera
2012-02-26, 00:48
Medlem
TheLangolierss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Lånet är inga problem men 1000 000 *0,04=40 000 /12=3333,3

så 3333 i rta per månad
avgift för er gamla lägenhet 2000?
Avgift för den nya 2000?

7333 kr i månaden klarar ni verkligen det med era löner ? Tror dessutom att jag räknade lågt på allting.
Stämmer ganska bra det, nu betalar vi 9000 för en andra hand plus vår andra runt 2000 kr. Så ja, det klarar vi absolut.
Så min lön går till hyra typ, då återstår 18000 kr att leva på, och det undrar du om vi fixar, lol. Jag har levt på 4000 i månaden när jag pluggade. Vad fan behöver du för att överleva?
Senast redigerad av TheLangoliers 2012-02-26 kl. 00:53.
Citera
2012-02-26, 01:12
Medlem
Citat:
Stämmer ganska bra det, nu betalar vi 9000 för en andra hand plus vår andra runt 2000 kr. Så ja, det klarar vi absolut.
Så min lön går till hyra typ, då återstår 18000 kr att leva på, och det undrar du om vi fixar, lol. Jag har levt på 4000 i månaden när jag pluggade. Vad fan behöver du för att överleva?

Nu trodde jag ju snarare att "kalkylen" skulle räknas upp med någon 1000-ing i avgifter. Men det är ju inte så lätt att gissa vilka utgifter ni har, ifall man ska göra en bedömning ifall ni klarar det ekonomiskt så jag tyckte nog att det var en legitim fråga.

Förutom boendet så tillkommer ju en hel del andra kostnader el, internet bil(ar) återbet. csn osv.

Tja jag har väll ca 11000 att leva på efter mina fasta kostnader samt amortering det är tajt men det går. Men jag klarade mig utan problem på 10000 i månaden när jag studerade men då bodde jag billigt och hade ingen bil dessutom så hade jag tid att äta billigt.
Senast redigerad av Brollio 2012-02-26 kl. 01:14.
Citera
2012-02-26, 02:53
Medlem
TheLangolierss avatar
Citat:
Nu trodde jag ju snarare att "kalkylen" skulle räknas upp med någon 1000-ing i avgifter. Men det är ju inte så lätt att gissa vilka utgifter ni har, ifall man ska göra en bedömning ifall ni klarar det ekonomiskt så jag tyckte nog att det var en legitim fråga.

Förutom boendet så tillkommer ju en hel del andra kostnader el, internet bil(ar) återbet. csn osv.

Tja jag har väll ca 11000 att leva på efter mina fasta kostnader samt amortering det är tajt men det går. Men jag klarade mig utan problem på 10000 i månaden när jag studerade men då bodde jag billigt och hade ingen bil dessutom så hade jag tid att äta billigt.

El max 400. Mobil 200.

Vi har En bil, inga lån på den.

Om jag hade 11 papp över när allt var betalt så skulle jag kunna spara minst hälften.

Sedan hade jag inte tänkt tjäna så lite som jag gör just nu mycket länge till, men det är en annan historia.

På våren och sommaren kan man hyra ut för 6000 i veckan här så det blir nog helt okej.

Och du får gärna fråga, helt okej.
Citera
2012-02-26, 03:05
Medlem
Citat:
El max 400. Mobil 200.

Vi har En bil, inga lån på den.

Om jag hade 11 papp över när allt var betalt så skulle jag kunna spara minst hälften.

Sedan hade jag inte tänkt tjäna så lite som jag gör just nu mycket länge till, men det är en annan historia.

På våren och sommaren kan man hyra ut för 6000 i veckan här så det blir nog helt okej.

Och du får gärna fråga, helt okej.

Nja spara hälften är jag inte så sugen på. Även ifall en del går till sparande men är relativt ny på den "kvalificerade" arbetsmarknaden så man har en hel del utgifter som kommer att försvinna (helrenovering av lägenhet, komma ifatt i materiell standard efter studenttiden. osv.)

Jag ville mest få in dig på att räkna på månadskostnader istället för att fokusera på lånet som inte bör vara några problem. Kan ni dessutom få ut 6000 i veckan på sommaren så är det ju nästan självfinansierade.
Citera
2012-02-26, 03:32
Medlem
TheLangolierss avatar
Citat:
Nja spara hälften är jag inte så sugen på. Även ifall en del går till sparande men är relativt ny på den "kvalificerade" arbetsmarknaden så man har en hel del utgifter som kommer att försvinna (helrenovering av lägenhet, komma ifatt i materiell standard efter studenttiden. osv.)

Jag ville mest få in dig på att räkna på månadskostnader istället för att fokusera på lånet som inte bör vara några problem. Kan ni dessutom få ut 6000 i veckan på sommaren så är det ju nästan självfinansierade.

Jag bryr mig inte om materiell standard heller, jag gillar att köpa beg, gratis, leta på soptippen nästan. Folk ger praktiskt taget bort nya grejer på blocket. Att handla på Ikea är ingen sport, känner ingen glädje i det. Bara jag får umgås med mitt barn och vara kreativ så är jag nöjd, göra musik, måla mm.

Men ja, det där med att hyra ut andra hand är en del av planen, helt enkelt låta andra betala min hyra mot att de bor i min lägenhet en vecka när de är i staden på semester.

Men däremot är jag intresserad av situationen, kommer priserna fortsätta stiga eller kommer det balla ur som på 90 talet då moderaterna satt vid makten, som nu helt enkelt. Jag tycker de gör allt de kan för att förstöra så mycket som möjligt. Plötsligt kanske hela sommarstaden blir ett litet miniatyrmalmö och så vill ingen åka hit längre, bara ett exempel.

Det är mer den biten som oroar mig, men du kanske inte minns vad som hände i början på 90 talet och vilka katastrofala följder det ledde till för vissa husköpare?

Vad säger analytikerna?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in