2012-02-26, 10:04
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Problemet är ju inte dom försvinnande få invandrare som arbetskraftsinvandrat till kvalificerade yrken (tror ingen eller nästan ingen har nåt emot dessa då dom jobbar, betalar skatt, och snabbt assimileras in i samhället, och fyller arbeten där det saknas arbetskraft), utan den massa som invandrat som "flyktingar" med "särskilt ömmande skäl" (dvs ekonomiska flyktingar) som antingen inte jobbar alls, jobbar svart eller ockuperar dom okvalificerade arbeten som normalt fungerar som ungdomars insteg på arbetsmarknaden.

Inte alla har kapacitet att utbilda sig till dom kvalificerade yrkena och för dom ungdomarna återstår okvalificerade yrken där dom med tiden kan jobba till sig erfarenhet och på så sätt ta sig vidare uppåt i arbetsmarknaden, men dessa fylls igen med vuxna invandrare och blockerar ungdomarna från att ta sig in på arbetsmarknaden.

Att ta in ytterligare personer som saknar kvalifikationer för dom yrkesområden där arbetskraft behövs är idioti, dessa ska fyllas med den inhemska befolkningen, arbetskraftsinvandring ska enbart omfatta arbeten där inhemsk arbetskraft saknas.

+1

Som Sereena säger så har inte alla vita svenskar läshuvud, och det finns också faktiskt en del med läshuvud som inte vill läsa på högskolan.

Om alla svenskar gjorde som TS föreslår, dvs skaffade en lång utbildning, så blir konsekvensen antagligen att vi föder ännu färre vita barn än nu, och utrotningen skyndas på.
Citera
2012-02-26, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mannus
Vilken massa oseriös, icke-relevant och obetydlig dynga du kommer med. Vad fan har detta ö h t med något att göra? Invandrarna ska inte komma hit och rasera vår ekonomi, integrera sig och ta över för att det saknas arbetare på arbetsmarknaden. Wtf?!

Fråga 1:
varför ska man ö h t jobba, betala skatt och "göra rätt för sig" i ett land som Sverige? Om man är en nationalist som älskar sitt folk och fosterland så vill man rasera den här helvetesstaten så fort som möjligt. Man kan påskynda raserandet av staten genom att parasitera på så många välfärdssystem som möjligt, och slösa statens pengar.

Fråga 2: hur kan "läkare" vara ett jobb det är brist på? Alla vill bli läkare och det är absolut ingen reell brist på dem. Det är ett skämt.

Och varför skall någon försörja dig genom sitt arbete? Eller åtminstone folk som resonerar som du?
Citera
2012-02-26, 13:07
Medlem
Mannuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Och varför skall någon försörja dig genom sitt arbete? Eller åtminstone folk som resonerar som du?
Vem försörjer mig? Jag har aldrig bett någon försörja mig, förutom mina föräldrar tills dess att jag blev 20.

Om du menar att jag uppmanar till att parasitera på välfärden så menar jag att de som har byggt upp det här systemet genom sin rösträtt förtjänar mest av alla att förlora på det. Tyvärr så drabbar det även godhjärtade människor som arbetar, men de är en minoritet och i längden så tjänar de på om staten faller.

Samtidigt så kan det inte dröja hur lång tid som helst innan samhället fullständigt krackelerar, eftersom vi då har för starka fiender som kommer att ta tillfället i akt och "hjälpa till" med att bygga upp vår värld igen ("hjälpa till" = kolonisera). Dessutom så finns det alternativa utgångsläget att ingen stor "krasch" kommer, utan att allt successivt, sakta men säkert helt sonika försämras radikalt, till den milda grad att det från utgångsläget är totalt främmande och oigenkännligt, men "ingen" (läs: inte majoriteten) märkte och reagerade.
Senast redigerad av Mannus 2012-02-26 kl. 13:23.
Citera
2012-02-26, 13:48
Medlem
NyanNyans avatar
Du menar alltså att alla somalier är blivande läkare?
Citera
2012-02-26, 13:55
Medlem
NyanNyans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
2. Alla kanske "vill" bli läkare, men platsantalet på skolorna är extremt begränsat. Så jo, det är en jävla brist på läkare.
Och invandrare har mer kompetens än svenskar som vill bli läkare, eller prioriteras mångfald framför kompetens kanske?
Citera
2012-02-26, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mannus
Vem försörjer mig? Jag har aldrig bett någon försörja mig, förutom mina föräldrar tills dess att jag blev 20.

Då hoppas jag att du tar emot mitt förlåt.

Men jag vill minnas att jag en gång läste om en kille som kallade sig nationalist. Han var arbetslös av egen fri vilja på grund av att han inte ville försörja några lata invandrare. Då kan ju jag resonera likadant. Varför skall jag vilja arbeta och försörja honom?
Citera
2012-02-26, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fromlands
HugoStieglitz
Tack för trådstarten så jag slapp starta en liknande själv.

Ett skrämmande faktum är att det inte endast är inom yrken med hög utbildning vi har arbetskraftsbrist.
Många företag har svårt att rekrytera till vanliga jobb som:
Krogpersonal
Frisörer
Taxichaffisar
Rörmokare
Svetsare
Murare
Pilplåtslagare
Mm mm..

Det är yrken som ratas av unga svenskar för att det innebär att jobba. Jobba är ju jobbigt (det hörs ju på namnet), det är skönare att spela dataspel och bo hemma o äta mammas köttbullar.
Lite äldre svenskar ratar lågstatusjobb för att de anser sig "överkvalificerade" och lyfter hellre så mycket a-kassa de kan.
Märkligt hur man kan anse sig för fin dessa jobb, men inte för fin för att leva på bidrag.
Sedan klaga på invandringen.. Blir man som stöddig svensk utkonkurrerad av en afrikan med dålig svenska förtjänar man varken jobb eller bidrag.
Visst vissa lever i glesbygd där ortens största arbetsgivare lagt ner och det finns andra olyckliga, men 50% av arbetslösa svenskar är totalt odugliga.
Massinvandring gör självklart inte saken bättre, tvärt om. Men en lagom stor arbetskraftsinvandring (med duktiga, driftiga människor) är helt nödvändig för att ge tillväxt i landet och att sätta alla lata överviktiga bidragstagarsvenskar på plats.

Brist på frisörer, taxichaffisar.....?

Ovanstående två yrkesgrupper är i princip överetablerade i varje stad!

Har du någon källa för dina påståenden?
Citera
2012-02-26, 19:01
Medlem
Fromlandss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faku
Brist på frisörer, taxichaffisar.....?

Ovanstående två yrkesgrupper är i princip överetablerade i varje stad!

Har du någon källa för dina påståenden?
Har vänner inom båda kategorierna som har mycket svårt att hitta personal.
Du kan ju skaffa en taxibil själv och söka EN enda heltidsanställd till den med normala arbetsvillkor/lön etc. Lycka till!
Citera
2012-02-26, 19:19
Medlem
Citat:
Har vänner inom båda kategorierna som har mycket svårt att hitta personal.
Du kan ju skaffa en taxibil själv och söka EN enda heltidsanställd till den med normala arbetsvillkor/lön etc. Lycka till!

Så bara för att du fått vänta på taxi några gånger och har en vän som inte kan hitta någon att anställa som frisör, så är det ett bristyrke? Empirisk undersökning så det förslår.

Det du egentligen säger är att dessa yrken behöver låglönearbetare! Vill du dumpa lönerna istället för frisörer och taxichaffisar och de andra yrkesgrupperna?

"Enligt Frisörtagarna, som är bransch- och arbetsgivarorganisation med uppgift att påverka, underlätta och utveckla frisörbranschen, ligger behovet av examinerade frisörer på omkring 500-600 stycken.

Idag examineras omkring 2 600 nya frisörer varje år, vilket alltså är långt över det aktuella behovet. Detta gör att många examinerade frisörer kommer ut till en mättad arbetsmarknad, och utan jobb.

Enligt Frisörföretagarna bör skolmyndigheterna titta närmare på frisörutbildningarna och anpassa dem till det egentliga behovet. "
Senast redigerad av Faku 2012-02-26 kl. 19:25.
Citera
2012-02-26, 20:14
Medlem
Fromlandss avatar
Citat:
Så bara för att du fått vänta på taxi några gånger och har en vän som inte kan hitta någon att anställa som frisör, så är det ett bristyrke? Empirisk undersökning så det förslår.

Det du egentligen säger är att dessa yrken behöver låglönearbetare! Vill du dumpa lönerna istället för frisörer och taxichaffisar och de andra yrkesgrupperna?

"Enligt Frisörtagarna, som är bransch- och arbetsgivarorganisation med uppgift att påverka, underlätta och utveckla frisörbranschen, ligger behovet av examinerade frisörer på omkring 500-600 stycken.

Idag examineras omkring 2 600 nya frisörer varje år, vilket alltså är långt över det aktuella behovet. Detta gör att många examinerade frisörer kommer ut till en mättad arbetsmarknad, och utan jobb.

Enligt Frisörföretagarna bör skolmyndigheterna titta närmare på frisörutbildningarna och anpassa dem till det egentliga behovet. "
Det är tyvärr inte särskilt relevant hur många som utbildas. Det söks personal, men folk vill inte jobba.
Taxibolagen söker personal (kolla platsbanken), men har otroligt svårt att finna personal.
I storstäderna får tex bolagen som kör färdtjänst böta miljonbelopp till landstinget för uteblivna bilar.

En frisör söker personal. Sätter ut en annons och får 15 svar. 10 har relevant utbildning. 3 är inte kontaktbara, ytterligare 3 är dryga och oseriösa på telefon, då återstår 4 som kallas till intervju - två kommer varav en har ändrat sig (orkar inte pendla 45min/dag), EN kvar som börjar men är usel på att klippa och kommer sent var och varannan dag och provanställningen upphör.
Cirkusen börjar på nytt medan en frisörstol står tom och kunder nekas tider...

Sedan finns andra yrken med liknande scenarior. Kontentan är iaf att de flesta arbetslösa inte kan skylla på annat än sin egen oambition.
Citera
2012-02-26, 20:24
Medlem
Fromlandss avatar
Citat:

. "[/i]
Det är vissligen tråkigt om lönen är dålig. Men var och en har skyldighet att ansvara för sin egen försörjning. Det finns jobb för den som vill överleva. Vill man dö av svält och hemlöshet ska man självklart inte jobba.
De absolut mest värdelösa individer som vandrar på våra gator är de som är för fina för att ta ett lågstatusjobb med kanske 18-22000 i lön, men samtidigt tycker att det är rätt att de som diskar, städar, kör taxi etc försörjer dem via skatten Smuts!
Citera
2012-02-26, 21:27
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Att ta in ytterligare personer som saknar kvalifikationer för dom yrkesområden där arbetskraft behövs är idioti, dessa ska fyllas med den inhemska befolkningen, arbetskraftsinvandring ska enbart omfatta arbeten där inhemsk arbetskraft saknas.
Men nu är det ju så att det finns omfattande brister i landet trots att utbildning är gratis. De flesta utbildningar är max 3 år och ändå finns det folk som gått på bidrag lika länge. Hur tänkte dem?
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Säkert jättemånga Somalier som kvalificerar sig till de eftertraktade yrkesgrupperna. Speciellt datavetare och ingenjörer. Kom igen?
Den här diskussionen handlar inte specifikt om somalier.
Citat:
Ursprungligen postat av Outbreak
Hugo har tyvärr helt rätt. Problemet är inte svartskallar som kommer hit och snor jobben utan att svenskar inte vill göra vad som krävs för samhällets bästa.
Man kan ju fråga sig varför en person som kallar sig patriot är så ointresserad av att lyfta ett finger för sitt fosterland.
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Som Sereena säger så har inte alla vita svenskar läshuvud, och det finns också faktiskt en del med läshuvud som inte vill läsa på högskolan.

Om alla svenskar gjorde som TS föreslår, dvs skaffade en lång utbildning, så blir konsekvensen antagligen att vi föder ännu färre vita barn än nu, och utrotningen skyndas på.
Alla har inte läshuvud, men du kan väl inte påstå att man måste ha läshuvud för att bli svetsare, murare med mera? Det är även fysiska yrken dör det saknas folk.

Varför skulle folk skaffa mindre barn med en bra utbildning? De som har hög utbildning borde ju rimligen ha råd att föda upp fler barn och ge dem en bättre uppväxt.
Citat:
Ursprungligen postat av NyanNyan
Du menar alltså att alla somalier är blivande läkare?
Nej.
Citat:
De absolut mest värdelösa individer som vandrar på våra gator är de som är för fina för att ta ett lågstatusjobb med kanske 18-22000 i lön, men samtidigt tycker att det är rätt att de som diskar, städar, kör taxi etc försörjer dem via skatten Smuts!
18000 i lön är inte dåligt, det är bra betalt. Ännu bättre betalt kan man få om man utbildar sig och ändå kan folk gå och stämpla i flera år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in