2012-03-11, 22:59
Medlem
Unizeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fromlands
HugoStieglitz
Tack för trådstarten så jag slapp starta en liknande själv.

Ett skrämmande faktum är att det inte endast är inom yrken med hög utbildning vi har arbetskraftsbrist.
Många företag har svårt att rekrytera till vanliga jobb som:
Krogpersonal
Frisörer
Taxichaffisar
Rörmokare
Svetsare
Murare
Pilplåtslagare
Mm mm..

Det är yrken som ratas av unga svenskar för att det innebär att jobba. Jobba är ju jobbigt (det hörs ju på namnet), det är skönare att spela dataspel och bo hemma o äta mammas köttbullar.
Lite äldre svenskar ratar lågstatusjobb för att de anser sig "överkvalificerade" och lyfter hellre så mycket a-kassa de kan.
Märkligt hur man kan anse sig för fin dessa jobb, men inte för fin för att leva på bidrag.
Sedan klaga på invandringen.. Blir man som stöddig svensk utkonkurrerad av en afrikan med dålig svenska förtjänar man varken jobb eller bidrag.
Visst vissa lever i glesbygd där ortens största arbetsgivare lagt ner och det finns andra olyckliga, men 50% av arbetslösa svenskar är totalt odugliga.
Massinvandring gör självklart inte saken bättre, tvärt om. Men en lagom stor arbetskraftsinvandring (med duktiga, driftiga människor) är helt nödvändig för att ge tillväxt i landet och att sätta alla lata överviktiga bidragstagarsvenskar på plats.

Har du läst denna tråd förstår du varför ingen vill bli ex. hantverkare.

https://www.flashback.org/t1805511

Om människors syn på hantverkare är så låg förstår jag att folk väljer att låta bli.
Citera
2012-03-12, 00:47
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unizero
Har du läst denna tråd förstår du varför ingen vill bli ex. hantverkare.

https://www.flashback.org/t1805511

Om människors syn på hantverkare är så låg förstår jag att folk väljer att låta bli.
Polackerna vill bli hantverkare. Så frågan är om svenskar ska utföra dessa jobb frivilligt, eller om de ska sitta och gråta över sina a-kasseblanketter för att polackerna tar deras jobb?

Men du kanske också vill gasa alla med zyklon B??
Citera
2012-03-12, 09:44
Medlem
Fromlandss avatar
Att arbetsmoralen hos svenskar sjunkit de senaste tjugo åren råder det inget tvivel om. Vad beror det på är frågan.
I tex England finns samma trend. För ca ett år sen sändes ett program (tror det var tv8) om en småstad i Cornwall där arbetslösheten låg på ca 15% och folk klagade på att polacker och balter tog DERAS jobb. Folk de intervjuade på gatorna var väldigt upprörda över detta.

Ett företag anställde BARA polacker och letter för att de var de enda som dög påstod arbetsgivaren.
Det var någon form av småskaligt industriellt jordbruk. Arbetsuppgifterna var fysiskt krävande och man skulle vara allmänt "flink". Lönen var bra, typ 2500 £/mån.
Tv-bolaget ville undersöka detta märkliga "fenomen". Man annonserade och satte upp posters mm över stan att man sökte TRE knegare till detta företag. Företagaren bara skrattade och sa att ni hittar ingen britt till detta jobb, de är för lata.
Det kommer in ca tio ansökningar. Flera vill inte komma på intervju, men till sist lyckas man skrapa ihop tre pers.
Första dagen på jobbet kommer TVÅ. Den tredje dyker inte upp och svarar inte i tel. De andra två får en dags introduktion (ej raketvetenskap) och börjar. Båda är emellertid talanglösa och den ene ger upp dag tre. Den siste blir bättre och bättre och blir kvar. Han är glad över att han tog chansen och har nu ett jobb.
Resultat: Ortens tusen arbetslösa slåss om tre ynka platser. En blir anställd. Resten HELT odugliga.

Kände igen hela scenariot. Precis så här ser vardagen ut för många företagare i sverige.
Citera
2012-03-12, 10:12
Medlem
Bonzo666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Polackerna vill bli hantverkare. Så frågan är om svenskar ska utföra dessa jobb frivilligt, eller om de ska sitta och gråta över sina a-kasseblanketter för att polackerna tar deras jobb?
Många klagar över att polacker "tar svenska jobb". Ja. Och där är min åsikt ofta att en svensk hantverkare med fullständigt orimlig lön och sedan svartjobb känns helt ointressant framfrö en polack som KAN arbetet och tar en lön som får bygget att överhuvudtaget uppföras.. Och jag har ofta i min yrkeskategori en uppenbar problematik med svenskar som inte vill ta de tunga och skitiga jobben.

Men det är väl egentligen bara en ganska liten del av problemtiken med negativa åsikter i I&I-frågor?

Sysselsättningsgraden för utrikes födda och invandrare är fortfarande väsentligt lägre än infödda svenskars sysselsättningsgrad.

Vilket kanske betyder att man bör bredda denna debatten om man inte endast vill prata om arbetsinvandring? För varje polack som sliter häcken av sig på byggen och jordbruk i Skåne så har du ett par helt arbetsointresserade socfall som vägrar från andra länder. De sista har jag ett problem med och det har ekonomin också ett problem med.
Citera
2012-03-12, 20:51
Medlem
Tyff-datakilles avatar
Citat:
Jag är inte 12 år gammal.

Meningen med välfärdssystemen var en gång i tiden att lindra akut nöd under tider av depression då det verkligen inte fanns jobb att ens söka (till skillnad från idag då folk skiter i att ta jobb för att de inte vill).

Uttala dig inte om saker du vet alldeles för lite om. Just det jag sa var vad som sades i debatten när dessa systeminfördes. Exakt så som jag beskrev. Det har antagligen undgått dig men s-linjen är att i Sverige ska det vara högbetalda och högskattade jobb enbart. Och en hel del av det drivs av symbiosen med LO.

Inget av det här vet du om. Du har ingen koll alls.

Citat:
Men sen har regeringen kommit på att bidrag är ett bra sätt att passivisera svenskar och göra de till curlade köttpaket som sitter hemma medan invandrare tar jobb som svenskarna anser sig vara för fina för att utföra.

Nu pratar du om mig personligen. Det är vad du gör. Att jag är för "fin" för att ta dessa jobb. Det spelar ingen roll hur mycket jobb jag har i övrigt.

Citat:
Så ja, du har själv svarat på frågan. Bidragen fungerar så att folk inte tar vissa jobb. Du sa det själv!! Och det är precis den effekten det haft på pursvenskars arbetsmoral.

Utom din egen då... jaja.

Citat:
Däremot kan jag fatta att arbetsgivare av olika skäl inte vill det.

Du kan det? Då pågår det åtminstone någon form av tankeverksamhet. Nästa steg är att du faktiskt börjar fundera över det förmenta "behovet" trots ökande arbetslöshet. Det är nog långt dig. Som sagt. i USA har de en arbetsmarknad på nästan alla plan där utbudet överstiger efterfrågan - så vad gör arbetstgivarna? Jo, ropar på mer invandring. Försök få igång tankeprocesserna igen nu. Jag tror att du kan det om du faktiskt vill.

Citat:
Vi behöver definitivt folk som är villiga att dela tidningar istället för att bidragschilla. Hur jag vet? Jo för folk beställer tidningar och de ber om att få dem till dörren. Någon måste göra jobbet. Antingen våra inhemska arbetslösa eller importerad arbetskraft.

I din låtsasvärld så delas inga tidningar ut. Att jag fick en tidning i brevinkastet i morse är en av de är "konspirationsteorierna" förmodar jag. Vet du vad lönen för tidningsbud är? Du har förståelse för att arbetsgivarna vill ha låg lön så långt har du kommit. Sen har du stannat där.

Citat:
Hmmm så du vill alltså säga att det är mycket svårt att komma in på sjuksköterskelinjen? Men ja, jag medger att platsantalet inte är helt obegränsat (i meningen att de inte kan ta in 3 miljoner på en gång). Den som gick IV på gymnasiet och hade IG i allt utom Sv, Ma, En kan nog inte komma in. Buhuuu...

Jag vet inte vad du menar. Antingen har du gjort någon konstig tolkning av det jag skrev, eller av informationen du fått.

Citat:
Media kanske skulle göra falska reportage där man klär ut flyktingar till sjuksköterskor och sätter upp en potemkinkuliss med patienter. Det är ju inte omöjligt. Men då skulle de i alla fall vara tvungna att anstränga sig för att få ut en trovärdig lögn. I dag behöver de inte ljuga, de kan bara säga sanningen: att blattar fyller upp tomma hål i sjukvårdens bemanningsscheman.

Det där är trams. Du hittar bara på det här. Du har inbillat dig att du läst en sådan artikel, eller så har du inbillat dig att det var budskapet i någon artikel du läst. I verkligheten är det så att media tar vad som helst som skulle kunna tänkas positivt om invandrare och kör på det. Dessutom är det så att invandringen i sig ökar vårdbehovet väldigt opropotionerligt. Vilket innebär att din idé om invandring för att lösa de påbittade bristerna är direkt kontraproduktiv.

Jag börjar misstänka att det här är väldigt enkelt. Din så kallade "flickvän" jobbar inom vården, eller har släktingar som gör det.

Citat:
Jag tror säkert att det finns behov av sjuksköterskor i Irak. Om du anser att de ska ha tillgång till fler sjuksköterskor kan du flytta dit då.

Jaså, du överväger möjligheten. Sen kommer dårskapen igen. Jag ska alltså flytta till Irak!? Inte ens irakier vill det - men jag, jag ska göra det.

I den bistra verkligen är det så att Iraks ambassadör eller liknande efterfrågade irakier tillbaka, sådana som faktiskt har något att bidra med. Men han vill inte ha hem alla - sådan som du troligen betraktar som "spetskompetens" var han inte lika ivrig med. Men i din parallella värld/universum (mycket bra uttryck av Outbreak där), ja då räddar Irak bokstavligen livhanken på Sverige dagligen

Citat:

Bra!!! Hoppas det ska gå bra för dig med dina studier, jag önskar dig lycka till och tackar dig av hela mitt hjärta för att du visar vägen för massvis med andra.

Hugos framtidsvision... salladshackarnationen Sverige. Kebabbilarna går med ilfart över Öreseundsbron, kanske med lite khat också. Exportnationen Sverige.

Citat:

Nej jag ska inte utbilda mig till sjuksköterska, jag ska utbilda mig till ett annat bristyrke och det är vad jag pysslar med i dagsläget faktiskt.

Jag tycker att sådana som jag, som betalar massor av skatt, har mer att säga till om än sådana som du. Som inte gör det. Hur går det med salladshackandet? Lär du dig något? Du vet, det är "brist" där...

Citat:

Två-tre stycken?

Två-tre färre än så.

Citat:
USA och Sverige är två olika länder med olika obalanser på arbetsmarknaden. Läkarbristen är inte närmelsevis så stor i USA som i Sverige.

Igen med "läkarbristen". Det här är ett konkret exempel. Svenskar som åkar utomlands för att kunna utbilda sig till läkare (i Sverige får de inte) är lata Svennebidragsbananer som inte "vill" ta jobben där brist råder.

Ja, i USA vet vi att inget behov finns. Där ropar staten och arbetsgivare (och därmed media) på mer invandring för att fylla de icke-existernade behoven. Så mycket för din teori om att media(!) skulle påverkars om jag började hacka sallad.

Citat:

Bara för att ta ett exempel bland flera. Två olika länder med två olika system och två olika situationer. Till och med Sverige och Norge är ju väsensskilda, trots att vi är grannländer! Så du drar in USA, som ligger flera sjömil bort från Göteborgs hamn.
Nej du ska bli sjuksköterska! Bra! Fortsätt du skriva här på Flashback också om du vill, kanske engagera dig politiskt, men dina studier bör gå först tycker jag.

Det är du som studerar. Inte jag. Parallella universum igen. I ditt universum så jobbar du och
studerar jag, trots att du själv skrivit att du studerar. Oklart till vad. Tidningsbud kanske.

Citat:

Det är alltså en lögn att invandrare tar jobb som svenskar skulle tagit, och att svenskar går på bidrag hellre än att ta tag i sina liv?
  1. Invandrare tar jobb.
  2. Svenskar tar inte dessa jobb.
  3. Svenskar hade kunnat ta dessa jobb.

Hur ska svenskar ta jobben när invandrare gör det? Det är löjligt hur du kommer med dina befängda diskussioner om USA. I USA har de illegala invandrare som "tar jobb" för att amerikaner inte tar dem. I verkligheten så måste en arbetsgivare ge en amerikan minimilön. Men enligt dig är amerikaner för lata och behover "finns" ändå på något mystiskt vis.

Citat:

Alltså tar invandrare jobb som svenskar väljer bort att ta (utom läkare då).

Haha... ja, i alla andra sektorer utom läkare då (du gav upp på den punkten). I den här parallella värkden har Sverige brist på arbetskraft - inte brist på jobb. Du får instruera sossarna som babblar om jobb. De har nog fått det hela om bakfoten.

Citat:

Du tjänar mer på att städa i Norge än Sverige. Detta är fakta.
Jag tror på fakta och det är fakta att det finns jobb i Sverige som inhemska inte vill ta.

Precis, och vi har tagit upp det här i tråden också med illegale Ahmed som tog svarta ströjobb för 10-30 kronor i timmen.

Citat:
Ja regeringen vill ha invandring, men vad du helt missar är att de lata bidragsparasiterande svenskarna passivt ger dem rätt genom sin slappa tillvaro.
Så du menar att alla gotlänningar som är arbetslösa har blivit det nyligen? Jag är övertygad om att det finns gott om gotlänningar som varit arbetslösa länge.

Om arbetslösheten ökar, så har en del blivit det. Ja.

Citat:
Så jag har förståelse för att arbetsgivarna på den där ön vill ha över lite blattar med driv i.

I den här parallella galaxen så anställer gotländska arbetsgivare faktiskt de invandrare som finns där. Det finns nog tillräckligt med skattefuskande, pengatvättande, knarklangar-pizzerior där också ska du se. Att de vill ha hit sin avlägsna släkting som "arbetskraftsinvandrare" som hackar sallad i princip gratis har inget med Svenne på Soffan att göra.
Citera
2012-03-12, 20:57
Medlem
SFC1977s avatar
Mycket av Sveriges IT-support sköts av indier har jag hört. Anledningen till det är att det är brist på IT utbildade i Sverige.
Citera
2012-03-12, 20:58
Medlem
Tyff-datakilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SFC1977
Mycket av Sveriges IT-support sköts av indier har jag hört. Anledningen till det är att det är brist på IT utbildade i Sverige.

haha... ok. vi säger så.
Citera
2012-03-12, 21:01
Medlem
SFC1977s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyff-datakille
haha... ok. vi säger så.

Varför skrattar du?

Det har skrivits flera ggr i tidningar att det är brist på ingenjörer i Sverige.
Citera
2012-03-12, 21:29
Medlem
Flashen1961s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SFC1977
Hur mycket kostar supportpersonal i Indien jämfört med Sverige eller USA? Eller är du omedveten om att mycket support är outsourcat till lågprisländer?

Du jämför äpplen med päron + att du griper efter halmstrån + att du ett inlägg senare som svar till Tyff-datakille blandar in vilken ingenjör som helst i ditt resonemang om vilka det är brist på?

Ohederlig retorik eller hur?
Citera
2012-03-12, 22:09
Medlem
Det är knappast på grund av arbetskraftsbrist som vi har massinvandring. Att man importerar enstaka "experter" för att fylla befintliga luckor kan man väl leva med.

Extremt överdriven trådstart. Så hemsk är inte situationen. Vem vill ha negerjobben? Negrer är ju till för att riva biljetter, bära skrot och köra taxi. Invandrarnas så kallade "entreprenörskap" klarar vi oss utan. Vi får bara gå över till att laga mer mat hemma.

Invandrare är överlag usla på det mesta och duger i stort sett endast till att svabba golv och blanda vitkål och vinäger i små plastförpackningar. Att det finns en och annan som blir läkare på grund av arbetskraftsbrist förändrar inte detta. Men visst, det finns många svenskar som precis lika odugliga.

Själv hoppas jag att alla svenskar slutar jobba så att vårt nuvarande system brakar ihop. Eller ska man jobba för fienden?

"Det måste anses som en större ära att som gatsopare vara medborgare i detta rike, än att vara kung i en främmande stat." Så är det tyvärr inte idag.

Hej då.
Senast redigerad av danebrogen 2012-03-12 kl. 22:31.
Citera
2012-03-13, 19:43
Medlem
Montfords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danebrogen
Det är knappast på grund av arbetskraftsbrist som vi har massinvandring. Att man importerar enstaka "experter" för att fylla befintliga luckor kan man väl leva med.

Extremt överdriven trådstart. Så hemsk är inte situationen. Vem vill ha negerjobben? Negrer är ju till för att riva biljetter, bära skrot och köra taxi. Invandrarnas så kallade "entreprenörskap" klarar vi oss utan. Vi får bara gå över till att laga mer mat hemma.

Invandrare är överlag usla på det mesta och duger i stort sett endast till att svabba golv och blanda vitkål och vinäger i små plastförpackningar. Att det finns en och annan som blir läkare på grund av arbetskraftsbrist förändrar inte detta. Men visst, det finns många svenskar som precis lika odugliga.

Själv hoppas jag att alla svenskar slutar jobba så att vårt nuvarande system brakar ihop. Eller ska man jobba för fienden?

"Det måste anses som en större ära att som gatsopare vara medborgare i detta rike, än att vara kung i en främmande stat." Så är det tyvärr inte idag.

Hej då.

Precis. Detta inlägg summerar allt.

Vad är meningen med denna tråd egentligen? Att rättfärdiga en fortsatt invandring för att vissa grupper av svenskarna sägs ha blivit passiviserade? Men ponera att så är fallet, försök då tänka lite utanför ramen? Klart som fanken många svenskar blivit allmänt förslappade och passiva på senare år. Men detta är inte för att en PLÖTSLIGT lathet infunnit sig. Snarare är deras passivitet produkten av det samhälle de lever och verkar i. För det är nämligen så, att i ett välfärdssamhälle där attityden "Skiter i allt och alla" florerar så blir konsekvenserna att även Svenskar blir förtappade. Lägg då till en sjuklig mångkultur med allehanda rasfrämlingar och noll gemenskap.

Vi nationalister menar på att samhället måste ändras från grunden. Endast då kan allt bli till det bättre.

Denna diskussion är i mitt tycke ett solklart fall av att missa helhetsbilden, och enbart se utifrån nuvarande ramar.
Citera
2012-03-13, 20:36
Medlem
Tyff-datakilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashen1961
Hur mycket kostar supportpersonal i Indien jämfört med Sverige eller USA? Eller är du omedveten om att mycket support är outsourcat till lågprisländer?

Du jämför äpplen med päron + att du griper efter halmstrån + att du ett inlägg senare som svar till Tyff-datakille blandar in vilken ingenjör som helst i ditt resonemang om vilka det är brist på?

Ohederlig retorik eller hur?

Köp inte den felaktiga premissen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in