2012-02-25, 15:25
Medlem
Iskelos avatar
Jo, jag har märkt att min syn har blivit sämre och jag orkar verkligen inte börja med glasögon, så jag undrar hur lång tid det kommer att ta för mig att få linser? För man kan ju inte få linser direkt efter att man har besökt en optiker utan måste göra en synundersökning och sedan en undersökning för linser...Jag undrar om det går att göra undersökningen för linser direkt? Eller är jag tvungen att betala för två synundersökningar och hur mycket tror ni att detta kommer att kosta?

En fråga till: Vad händer om min syn förvärras och jag använder månadslinser, men inte märker något? Kommer min syn att förvärras permanent innan jag hinner att byta linser?
Tack
Senast redigerad av Iskelo 2012-02-25 kl. 15:47.
Citera
2012-02-25, 15:29
Medlem
cammos avatar
Du gör en undersökning bara.
Citera
2012-02-25, 15:31
Medlem
Iskelos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
Du gör en undersökning bara.

En undersökning för glasögon? PÅ specsavers sida måste man välja vad för undersökning..
Citera
2012-02-25, 15:36
Medlem
Power41s avatar
Jag var tvungen att ha glasögon i 6 månader innan linser.

Du har inte testat att läsa lite?
http://www.specsavers.se/kontaktlinser/borja-med-linser/
Citera
2012-02-25, 15:37
Medlem
Xiztecs avatar
Vanligtvis brukar man få ha glasögon ett tag innan man skaffar linser, men det går säkert att ordna på något vis. Det krävs alltså två olika undersökningar för linser och glasögon.

Det är olika styrkor iochmed att glasögonen och linserna ligger olika nära ifrån ögat vilket gör att styrkan varierar. Sedan så brukar man bara få reda på vilken styrka man har i linserna och så kan man köpa via optikern, endagslinser eller månadslinser.

Skulle rekommendera endags, är dyrare tror jag. Men skönare, ifall man tappar - samt att du kan ta med dig linser och ta ut och in när du känner för det. Plus jobbigt ifall man tappar linser när man har månadslinser på början av månaden, händer att man får skit in i ögat och gnuggar så det åker ut.

Och man har inte alltid beredskap till linsvätska.
Pris är varierande, men det är väl inte det billigaste men inte heller äckligt dyrt.

EDIT: Ibland brukar man få undersökningen gratis ifall det visar sig att man behöver glasögon eller linser.
Citera
2012-02-25, 15:41
Medlem
Iskelos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Power41
Jag var tvungen att ha glasögon i 6 månader innan linser.

Du har inte testat att läsa lite?
http://www.specsavers.se/kontaktlinser/borja-med-linser/

JO Men när jag klickar på ''undersökning'' så måste man välja en typ av undersökning.

Över: Tack så mycket!
Citera
2012-02-25, 16:50
Medlem
Jag behövde inte ha glasögon innan jag fick linser. Sa till direkt att det var linser jag ville ha. Dock så kan inte alla ha linser så de måste dom undersöka först. Kommer inte ihåg om ja gick på en eller två undersökningar men de var inte fler iaf. Undersökningen gjorde dom gratis i och med att jag köpte linserna via dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in