• 1
  • 2
2012-02-26, 10:40
Medlem
Brasars avatar
Citat:
It must be mentioned that the decimal rigidity expressed with XCIX
stems from a time where Roman numerals were no longer in use. These
"normalized" Roman numerals are a later invention by decimal freaks.
Historically, you rather find IC. Sometimes even uglinesses like IIC
can be found.

Om nån romare skrev IC för 2000 år sedan är ju knappast relevant för trådskaparen som undrar hur man skriver 1993 år 2012. I den kultur vi lever i har XCIX varit den vanliga formen för 99 under de senaste århundradena.
Senast redigerad av Brasar 2012-02-26 kl. 11:14.
Citera
2012-02-26, 11:14
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brasar
Nej båda är inte tekniskt rätt som jag beskrev i mitt förra inlägg.

De åtta olika sätt som beskrivs för att skriva 1999 som TS refererar till bygger alla på principen att beskriva varje tiopotens för sig. Läser man noggrannare på Wikipedia mynnar det dessutom ut i en slutsats att det bara finns ett av dessa sätt som används i modern tid. MCMXCIX
Men om man kollar på engelska wikipedia så kan man läsa följande: "the United States National Institute of Standards and Technology could find no authority that could describe if the year 1999 should be written as MDCCCCLXXXXVIIII, MCMXCIX, or MIM."

Se även den här tidningsartikeln.
Citera
2012-02-26, 11:36
Medlem
Brasars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Men om man kollar på engelska wikipedia så kan man läsa följande: "the United States National Institute of Standards and Technology could find no authority that could describe if the year 1999 should be written as MDCCCCLXXXXVIIII, MCMXCIX, or MIM."

Se även den här tidningsartikeln.

No authority är ju inte så konstigt då romariket inte existerat på 1500 år. Att skriva MIM för 1999 ser jag som en motsvarighet till SMS-språk, men den som vill kan ju använda det. Vill man göra sig förstådd så är trots allt MCMXCIX det normala. Principen att använda mer än tre i additioner i rad existerar knappast heller längre, med undantag av vissa klockor som använder IIII för fyra av någon anledning.

Ingen regel utan undantag även om det inte finns någon amerikansk myndighet som bestämt exakt regler.
Citera
2012-02-26, 11:45
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Om nån romare skrev IC för 2000 år sedan är ju knappast relevant för trådskaparen som undrar hur man skriver 1993 år 2012.
Jag skulle hålla med dig om det vore så att TS hade nämnt att hon/han undrade hur man idag vanligtvis brukar skriva det nämnda årtalet. Något sådant nämndes inte av vad jag kan se.

En historiskt intresserad person kan ju ha andra önskemål. Om vännen med tatueringen är väldigt fascinerad av tiden när Caesar hade makten över Rom, så hade jag (gissningsvis) föreslagit MDCCCCLXXXXIII som skrivsätt för 1993.

Dessutom har IC för 99 använts långt, långt senare än för 2000 år sedan.
Senast redigerad av schizophrenia 2012-02-26 kl. 11:53.
Citera
2012-02-26, 11:47
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Vill man göra sig förstådd så är trots allt MCMXCIX det normala.
Instämmer. I synnerhet ifall man vill undvika risken för kritik.
Citera
2012-02-26, 12:05
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
No authority är ju inte så konstigt då romariket inte existerat på 1500 år.
Kul kommentar.

Men som du säkert vet kan authority även betyda fackman (inom något område) eller expert (på något).
Citera
2012-02-26, 14:22
Medlem
Citat:
De regler som de flesta följer idag innebär att man skriver XCIX snarare än IC. Den som vill följa det stora flertalet, och möjligen slippa kritik, bör skriva XCIX.

Det finns dock de som vänder sig mot just denna regel (att man måste skriva varje tiobas för sig). Följande citat är taget från ett matteforum:
Jag ska väl iof inte svära på att jag har rätt, men bara för att IC har påträffats historiskt betyder det inte att det var korrekt då.

"Even the Romans weren't good at Roman numerals. They frequently broke the few rules they had." - http://articles.baltimoresun.com/199...ation-on-roman
Citera
2012-02-26, 14:23
Medlem
Citat:
Om nån romare skrev IC för 2000 år sedan är ju knappast relevant för trådskaparen som undrar hur man skriver 1993 år 2012. I den kultur vi lever i har XCIX varit den vanliga formen för 99 under de senaste århundradena.
Det kan vara mycket relevant, beroende på om vad man är ute efter.
Citera
2012-02-28, 20:52
Medlem
Citat:
En historiskt intresserad person kan ju ha andra önskemål. Om vännen med tatueringen är väldigt fascinerad av tiden när Caesar hade makten över Rom, så hade jag (gissningsvis) föreslagit MDCCCCLXXXXIII som skrivsätt för 1993.

Det är bara att hålla med. Romarna skrev med få undantag rent "additativt" och det "subtraktiva" skrivsättet blev inte vanligt förrän sådär på 1500-talet.
Citera
2012-02-29, 05:32
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
No authority är ju inte så konstigt då romariket inte existerat på 1500 år. Att skriva MIM för 1999 ser jag som en motsvarighet till SMS-språk, men den som vill kan ju använda det. Vill man göra sig förstådd så är trots allt MCMXCIX det normala. Principen att använda mer än tre i additioner i rad existerar knappast heller längre, med undantag av vissa klockor som använder IIII för fyra av någon anledning.

Ingen regel utan undantag även om det inte finns någon amerikansk myndighet som bestämt exakt regler.

Jag har alltid fått lära mig att ett tecken inte får repeteras mer än 3 ggr.
Citera
2012-02-29, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Jag har alltid fått lära mig att ett tecken inte får repeteras mer än 3 ggr.

Om det överhuvudtaget "finns" en sådan regel är den ett modernt påfund.

Här är ett exempel på hur det kunde se ut under "övergångstiden" på 1500-talet (det är ett utdrag ur annalerna från ett konvent i Pisa 1550-1557 som har haft flera författare). I detta kan man hitta t.ex. MCCCCLXXXXIX (p 614 - notera IX för 9, man började med att förkorta VIIII till IX), MCCCCLXXXVIIII (p 612), MCDXCIV (p 608) och det inkonsekventa MCDLXXXXVI (p 610).
Senast redigerad av episcophagus 2012-02-29 kl. 12:01.
Citera
2013-09-18, 14:20
Medlem
Citat:
Du läser slarvigt. På wikipedia kan man läsa följande: "There has never been a universally accepted set of rules for Roman numerals. Because of this lack of standardization, there may be multiple ways of representing the same number in Roman numerals."

Det du citerar föregås av följande: "Despite the lack of standardization, an additional set of rules has been frequently applied for the last few hundred years", varefter ett antal regler radas upp, inklusive den du citerar. Alltså, den standard du hänvisar till finns inte.

Men var någonstans tog sunt förnuft vägen?

Dagens siffror är baserade på basen 10, rent tekniskt så finns det bara ett rätt:
123 avläses 1 hundra tal, 2st 10 tal och 3st ental. Precis som att man kan säga 19-hundratalet.
så skriver man aldrig 0 19*100 0 0 utan 1 9 0 0

Det är MCMXCIII och inget annat, i folkmun däremot är det andra potatisar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in