• 1
  • 2
2012-02-25, 17:15
Bannlyst
promenader är utmärkta, däremot bränner man inte så mkt som man kanske tror. 4 gånger i veckan räcker gott och väl.
men i slutänden är det vad man stoppar i sig (eller inte stoppar i sig) som är det viktigaste.
Citera
2012-02-25, 17:20
Medlem
Enligt denna hemsida så bränner du ca 359 kalorier/promenad. Du skall nu per dag ha i dig ca 2365 kalorier för att gå jämt ut. Räkna hur mycket du äter och hur mycket du förbränner. Ligger du dagligen på 2365 kalorier och du sedan börjar gå kommer du alltså tappa runt 1kg i månaden. Äter du dessutom nyttigt kommer du tappa mer.

Försök ligga på ett underskott på runt 500 kalorier om dagen sammanlagt så tappar du runt 0.5kg i veckan, det är ett bra tempo.

Obs: Alla siffror är ungefärliga.
Senast redigerad av jutik 2012-02-25 kl. 17:27.
Citera
2012-02-25, 17:26
Medlem
evolutes avatar
Enligt tabellen nedan bränner du ca 350 kcal på 45 minuters promenad i det tempo du angett. På fyra sådana promenader bränner du alltså 1400 kcal. Det är inte särskilt mycket. Säg att du ligger på perfekt energibalans innan dessa promenader (alltså så att du varken går upp eller ned i vikt). Den förväntade viktnedgången av ett kaloriunderskott på 200 kcal per dag (1400/7) är ca 0.2 kg per vecka. Du har ca 12 veckor till sommaren så det skulle ge en viktnedgång fram till sommaren på 12*0.2 = 2.4 kg.

Det här är riktigt grova uppskattningar som bara syftar till att illustrera det faktum att korta promenader som dina inte är så effektiva för viktnedgång - kosten är mycket enklare att reglera energibalansen med.

http://www.kaloritabell.com/kaloriforbrukning.html
Citera
2012-02-25, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Enligt tabellen nedan bränner du ca 350 kcal på 45 minuters promenad i det tempo du angett. På fyra sådana promenader bränner du alltså 1400 kcal. Det är inte särskilt mycket. Säg att du ligger på perfekt energibalans innan dessa promenader (alltså så att du varken går upp eller ned i vikt). Den förväntade viktnedgången av ett kaloriunderskott på 200 kcal per dag (1400/7) är ca 0.2 kg per vecka. Du har ca 12 veckor till sommaren så det skulle ge en viktnedgång fram till sommaren på 12*0.2 = 2.4 kg.

Det här är riktigt grova uppskattningar som bara syftar till att illustrera det faktum att korta promenader som dina inte är så effektiva för viktnedgång - kosten är mycket enklare att reglera energibalansen med.

http://www.kaloritabell.com/kaloriforbrukning.html
Underskatta inte promenader
Citera
2012-02-25, 17:35
Medlem
WhySoJuiceds avatar
Att motionera nyttigt. Dåliga blodfetter kan förbättras också.
Citera
2012-02-25, 17:46
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jutik
Underskatta inte promenader

Mitt inlägg var en kvantitativ uppskattning av promenaders effekt. Underskattning och överskattning följer snarare av kvalitativa uttalanden som "promenader är skitbra" eller "promenader suger".
Citera
2012-02-25, 20:45
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjafsarn
Det är alltid bättre med något än inget, och att börja i lugn takt är alltid att föredra. Jag själv (115 kg) går däremot ca 10 mil i veckan och det tycker jag är lagom, för att jag inte ska få ont rent kroppsligt eller dra på mig skador men samtidigt få ut max av varje snörad doja. Jag tycker allt att du kan öka på antalet km du går, jag går cirka 2-2,5 mil åt gången. Det känns bättre efteråt när man tröttat ut sig ordentligt dessutom.

du menar att du går 3-4timmar åt gången??
vet icke hur du är som person men det känns overkill, 1mil 4ggr i veckan duger gott.
sen kan man gott jogga lite smått i intervaller för att få igång flåset, gjorde själv så när jag var skadad på den tiden jag tränade löpning.
Citera
2012-02-25, 22:39
Medlem
KINAMATs avatar
Inget är ju omöjligt. Håll koll på kalorier så kommer du få se resultat..
Citera
2012-02-25, 23:35
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebbe47
När får jag se resultat av 45 minuters promenad (4km) 4 gånger i veckan?

När du legat på ca 20 000 kilokaloriers underskott så har du gått ner ca 3 kg. Då ser du tre kilos resultat på vågen. Som ett exempel.

Promenader i sig behöver inte ge några resultat alls om du inte har koll på hur mycket du stoppar i dig mot hur mycket du förbränner.
Citera
2012-02-26, 13:12
Medlem
Tjafsarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hashish-boy
du menar att du går 3-4timmar åt gången??
vet icke hur du är som person men det känns overkill, 1mil 4ggr i veckan duger gott.

Ja, det brukar ta mellan 3-4 timmar. Jag gör det delvis för att dryga ut tiden då jag inte har ett arbete för tillfället. Jag är van sedan barnsben vid att gå mycket och långt, hade dock gärna sprungit istället om kroppen hade pallat det.
Citera
2012-02-26, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebbe47
Är en överviktig 19-åring (110 kg) som ska ta mig i kragen och tappa ett par kilo.. När får jag se resultat av 45 minuters promenad (4km) 4 gånger i veckan?

Äter hyffsat nyttigt, grönsaker mm.

Mitt mål är kanske 95-100 innan sommaren, går det?

Inget i stort sett.

Som någon skrev så kanske det är så högt som 350 kalorier per gång. Med tanke på att du väger 110kg och äter rejält precis varje dag för att behålla den vikten så är 350 kalorier en piss i havet och kan aldrig påverka din vikt även om du går 4 ggr i veckan.

Promenader med det upplägget är helt fel lösning. Att strypa kosten med 1000-1500 kalorier om dagen är en vettig lösning som ger synbara resultat månad för månad.
Citera
2012-02-27, 15:36
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjafsarn
Ja, det brukar ta mellan 3-4 timmar. Jag gör det delvis för att dryga ut tiden då jag inte har ett arbete för tillfället. Jag är van sedan barnsben vid att gå mycket och långt, hade dock gärna sprungit istället om kroppen hade pallat det.

mäktigt! jag kan säga att det är mycket imponerande att ha den disciplinen.
men du måste förstå att det är både svårt att ha motivation och hitta tiden till ett sådant projekt.

börja smått och öka efterhand så får man igång träningslusten och bra resultat, det är min åsikt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in