Citat:
Ursprungligen postat av Rebbieh
Tnkte p ngra saker. Du lser allts teknisk fysik, vad r det ni f lsa? Kan man lsa ngon typ av inriktning i astrofysik eller partikelfysik? Sen tycker jag det lter som att du inte tycker kandidatprogrammet r en bra id. Stmmer det? Och d menar jag inte bara i mitt fall, utan rent generellt. r det p grund av smre arbetsmjligheter? Vad tror du/ni som lser detta krvs fr att f ett "bra" jobb inom omrdet fysik?
Fr vrigt r jag en hon, inte en han

Jag ska inte sga fr mycket, s jag inte fr "ryggsack" p mig igen, men uppenbarligen tycker jag ju att teknisk fysik r ett bttre val eftersom jag sjlv valt det. Tycker verkligen inte att en kandidat i fysik r en dlig utbildning, tvrtom, och har inte sagt att arbetsmjligheterna r dliga...dremot tror jag inte de r lika bra som fr en teknisk fysiker.
Fr att svara p din frsta frga: de frsta tre ren har du i princip 0 valfrihet p teknisk fysik, i alla fall p Chalmers. Vi lser en massa matte och fysik, samt ett par klassiska ingenjrskurser (hllfasthetslra, reglerteknik, elektriska nt och system) och en obligatorisk programmeringskurs i Java. Sen nr du ska vlja master de sista tv ren kan du vlja allt frn "Engineering mathematics" till "Physics and astronomy", "Nuclear engineering" och "Applied physics"...allts kan du satsa p teoretisk fysik om du r sugen p detta, eller kra p lite mer tillmpad matte och fysik om detta passar.
EDIT: Upfattat att du r en hon