2005-02-02, 17:21
Medlem
khats avatar
Hej jag skulle vilja ha lite heta tips på vad jag kan säga för att bli av med mitt lvu, jag har haft det i ett år, varit på ungdomshem första halvåret och nu bor jag i familjehem, i mars ska det omprövas, jag brukar vara bra på att snacka men när de säger typ" men vad spelar det för roll om du har ett lvu eller inte ett halvår till, det är ju ingen skillnad förutom att du kan säga fuck off när du vill och dra" det är ju sant, men jag kan inte heller åka utomlands, men jga tycker att jag varit så jävla duktig nu och fixat en okej tid på behandlingen så varför ska det vara kvar, det värsta är att jag har fyllt 20 nu så de vet ju att de är kört nu om de tar bort lvuet, men det är ju även därför jag vill att det ska bort, jag vill bli en fri tjej nu för fan, jag vill leva mitt liv som jag vill att det ska vara, inge jävla instutitioner,inga jävla hem inget med samhället att göra överhuvudtaget, jag vill fan inte längre, jag är less på att åka in och ut hela tidfen,. nu är det sista rycket för komunalasen sen kan jag gå ut på banan igen,. jag har manipulerat min terapeut jag låtsas vara frälst och säger att jag kapitulerat inför narkotika och att jag hittat min högre makt,,,bla bla bla jag har sagt att jag köpt 12stegs köret, vad mer ska man behöva göra..ge mig några heta tips inför förhandlingarna, jag finner fan inga ord i det läget tror jag..
Citera
2005-02-02, 19:33
Medlem
drakflickans avatar
Säg det du precis skrivit(med en aning bättre språk)på ett ärlig och intygande sett,om du nu har bevisat att det är sant,att du skött dej exemplariskt..Sen kan du nog inte göra så mycket mer.
Svårt att ge något bra råd när vi inte riktigt vet orsaken och grunden/beslutet till ditt LVU...
Lycka till iallafall
Citera
2005-02-02, 19:57
Awaiting Email Confirmation
Antar att ditt LVU består av ett s.k. beteendefall. Vilket innebär att du har gjort saker som bedömts vara till fara för din utveckling.

Att "bli av med LVU:et" tippar jag blir svårt med den inställningen. Och, förutsatt att du lyckas, så krävs det nog någon form av förändring av din nuvarande livsföring för att du inte ska råka in på annan tvångsvård. Eftersom frågan är postad i narkotikaforumet skulle jag tippa på ett LVM.

Tror inte att du lyckats manipulera din terapeut. Tippar att terapeuten snarare undviker att råka i polemik med dig och därför inte ifrågasätter dig kraftigare.

Det sorgliga i historien är att när väl kommunen fått ögonen på dig så krävs det inte mycket "felsteg" förrän uppmärksamheten åter riktas mot dig. Därför krävs det att du verkligen sköter dig under en tid framöver. Kanske du bör fråga dig varför kommunen ansett det nödvändigt att LVU:a dig? Kanske du kan ransaka dig och försöka förstå deras tankegångar? Du lär behöva sluta se dem (kommunen) som skyldiga och istället lägga fokus på dig själv, vad du kan göra. Vem är bäst lämpad att styra ditt liv? Du eller kommunen? Antar att du är bäst på att styra ditt liv, så se till vad du kan göra FÖR dig istället för att se vad dem (kommunen) kan göra MOT dig.

I Sverige är det (tyvärr?) så att kommunen till syvende och sidst har en lagstadgad skyldighet att värna om dess invånare. Samhället måste därför ingripa när en individ inte klarar av att sköta sig själv. Tro inte att detta beror på någon ondsint tjänsteman som inte vill låta dig vara ifred. Ett LVU kan kosta uppemot 4000kr / dygn så från samhällets sida försöker man undvika detta i det längsta. Samma sak gäller missbruk efter 20 års ålder. LVM kostar kommunen massvis och man försöker undvika det i det längsta.
Citera
2005-02-02, 21:36
Medlem
Nemesis1s avatar
Fast om du nu är 20 lär det nog inte ta allt för lång tid innan du är fri... Vet dessutom inte hur det är i Sverige, men åtminstone i Finland så får de som haft LVU på sig sedan en massa pengar från staten i.o.m. "utslussningsprogrammet"...

@Khat: Kolla dina privata meddelanden förresten...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in