2012-02-24, 13:36
Medlem
Hej allihop,

vi sitter här med ett grupparbete och skall värdera Exxon och lyckas inte hitta "Yield to maturity"
när vi ska räkna ut cost of debt.
Är det någon som vet vart denna siffra går att finnas eller hur vi
bör gå tillväga för att ta fram den. Tackar ödmjukast för svar!
Mvh
F1sk0lja
Senast redigerad av F1sk0lja 2012-02-24 kl. 13:37. Anledning: såg dåligt ut
Citera
2012-02-25, 01:35
Medlem
MidasMulligans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F1sk0lja
Hej allihop,

vi sitter här med ett grupparbete och skall värdera Exxon och lyckas inte hitta "Yield to maturity"
när vi ska räkna ut cost of debt.
Är det någon som vet vart denna siffra går att finnas eller hur vi
bör gå tillväga för att ta fram den. Tackar ödmjukast för svar!
Mvh
F1sk0lja

Cost of debt får du ju backa ur från balans och resultaträkningen. Hur mycket skuld har de och vad betalar de för den, inklusive tax shield.
Citera
2020-12-25, 01:15
Medlem
Fint utdelningsbolag! Vi behöver fortfarande både olja och gas för att samhället ska fungera. Kursen har sjunkit en hel del men jag har börjat köpa lite gran. Fint komplement till portföljen får jag väll påstå!
Senast redigerad av Trxhobit 2020-12-25 kl. 01:30.
Citera
2021-01-29, 03:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trxhobit
Fint utdelningsbolag! Vi behöver fortfarande både olja och gas för att samhället ska fungera. Kursen har sjunkit en hel del men jag har börjat köpa lite gran. Fint komplement till portföljen får jag väll påstå!

ExxonMobil var verdens største selskap – nå er det ute av topp 20 og sliter med å låne penger
Citera
2021-01-29, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
ExxonMobil var verdens største selskap – nå er det ute av topp 20 og sliter med å låne penger
Ja! Bensin lär nog dominera ett slag till. Vad ska fylla alla jänkare och raggar bilar?
Senast redigerad av Trxhobit 2021-01-30 kl. 00:00.
Citera
2021-01-30, 10:58
Medlem
Citat:

Ja, bara en tidsfråga innan sektorn börjar skjuta upp ordentligt. Oavsett vad världsledare säger och gör är det olja och gas som är blodet som driver vara samhällen. Jag har köpt lite olika producenter och är i snitt upp 10% sedan årsskiftet. Har varit lite skakigt men tror på mer.
Citera
2021-01-30, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sexpat
Ja, bara en tidsfråga innan sektorn börjar skjuta upp ordentligt. Oavsett vad världsledare säger och gör är det olja och gas som är blodet som driver vara samhällen. Jag har köpt lite olika producenter och är i snitt upp 10% sedan årsskiftet. Har varit lite skakigt men tror på mer.
Fin lägebild av dig! Ja precis känns som att eko och klimat snacket i sig har sänkt kursen för olja och gas producenterna. Väl värt risken med iallafall en mindre del av portföljen. Om något ser väll Exxon stark ut i jämförelse med sina peers?
Senast redigerad av Trxhobit 2021-01-30 kl. 11:54.
Citera
2021-01-30, 18:07
Medlem
Citat:
Fin lägebild av dig! Ja precis känns som att eko och klimat snacket i sig har sänkt kursen för olja och gas producenterna. Väl värt risken med iallafall en mindre del av portföljen. Om något ser väll Exxon stark ut i jämförelse med sina peers?

Detsamma. Väldigt låg risk med god uppsida. Kan inte gå så mycket lägre samtidigt som det är väldigt fina bolag med extremt mycket underliggande värde trots retoriken i samhället. Big Oil får så mycket skit, trots att de bara producerar produkter som efterfrågas av samhället. Ologiskt. Allt eftersom efterfrågan har ändrats driver dom ju även utvecklingen av alternativ.

Jag skulle säga BP och Exxon som har investerat mycket i R&D och leder utvecklingen av produkter med lägre foot print. Dom verkar också ha klara strategier för sin överlevnad.
Citera
2021-01-31, 17:36
Medlem
Citat:
Jag är intresserad av att utöka min portfölj med oljebolag, vad är det för mer producenter som ligger bra till, utdelningsaktier. Jag tror att hjulen snart börjar snurra igen och olja&gas försvinner aldrig.
Citera
2021-01-31, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Jag är intresserad av att utöka min portfölj med oljebolag, vad är det för mer producenter som ligger bra till, utdelningsaktier. Jag tror att hjulen snart börjar snurra igen och olja&gas försvinner aldrig.

Skrev i ett senare inlägg att jag tror på Exxon och BP. Bra R&D samt rigorösa strategier för att bemöta en förändrad värld. Mindre och/eller lokala bolag ,samt bolag som inte har samma R&D budget går fet bort långsiktigt. Lundin Energy, Total typ. Även om dom nog kommer gå väl ur Corona.
Citera
2021-02-01, 02:16
Medlem
Citat:
Skrev i ett senare inlägg att jag tror på Exxon och BP. Bra R&D samt rigorösa strategier för att bemöta en förändrad värld. Mindre och/eller lokala bolag ,samt bolag som inte har samma R&D budget går fet bort långsiktigt. Lundin Energy, Total typ. Även om dom nog kommer gå väl ur Corona.
Varför är r&d positiva bärare i exvis exxon?

Jag förstår givetvis att det finns mycket klokt att göra med utsläpp i dessa tider, men är det nya produkter på väg?
Citera
2021-02-01, 02:22
Medlem
Citat:
Med större översikt så ser jag att rabatten "kräftgången" kring 50 dollar har gällt i 1 år, men det vanliga är 75 dollar.

Jag tror kulturen arbetar emot exxon just nu, men jag har väldig lust att ta med de i portföljen. Det känns bra att markera mot all LGBTHBTQ.

Osäker kräftgång spår jag om inget speciellt sker. Men när hjulen börjar snurra igen och olja+gas måste upp ur backen så kanske 60-65$ och lite till.. Vem vet när det sker..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in