2012-02-23, 23:42
Medlem
fmxnickes avatar
Jag har läst på Axons 10 bästa tips för viktnedgång om Energibehov.
Just nu håller jag på att lägga upp ett kostschema och vill där med veta hur mycket kcal jag behöver för dagligt bruk utan att att gå upp/ner i vikt så jag sen kan räkna ut hur mycket jag behöver göra mig av med varje dag för att gå ner i vikt.

jag försökte mig på formeln med vikt, längd och ålder som står inne på sidan. Fattade hajnoll! Googlade skiten också, kalorier för att gå ner i vikt. Samma sak kommer även där också. Men fortfarande fattar jag inte

Någon som har lust och hjälpa?
Jag är 22 år, 179 cm lång och väger 83kg.

Fick ett svagt G i Matte-A så detta kanske inte är min bästa grej heller
Citera
2012-02-23, 23:45
Medlem
har samma längd som dig men väger 79-81 kg kan knappt matte heller så behöver också hjälp med det här.
Citera
2012-02-23, 23:46
Medlem
EvilTouchs avatar
Den här sidan var ju rätt enkel:
http://www.dietguiden.com/kalorier.php#raknare

Så om du "bara rör dig om du blir jagad" beräknas ditt dagliga kaloribehov vara 2101 kcal.
Citera
2012-02-23, 23:46
Medlem
anndreeaass avatar
http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php
Citera
2012-02-24, 00:07
Medlem
fmxnickes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anndreeaas
http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php

Den var lite komplicerad när jag skulle bestämma hur mycket % av saker och ting jag skulle inta för att minska/behålla.
Ditt totalt energiintag för att behålla nuvarande vikt är 3182 kcal per dag.

Citat:
Ursprungligen postat av EvilTouch
Den här sidan var ju rätt enkel:
http://www.dietguiden.com/kalorier.php#raknare

Lite för lätt kanske.. Tycker den andra verkar bättre och kanske mer "seriös".
Ditt dagliga kaloribehov beräknades vara 4202 kcal

Så nu kommer ju frågan, vilken stämmer bäst?
oavsett vilket, så ligger mitt kostschema på ca 1364 KCAL/dag så jag kommer nog lyckas oavsett vilket som stämmer bäst. Hoppas jag..
Citera
2012-02-24, 01:48
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fmxnicke
Den var lite komplicerad när jag skulle bestämma hur mycket % av saker och ting jag skulle inta för att minska/behålla.

Så nu kommer ju frågan, vilken stämmer bäst?
oavsett vilket, så ligger mitt kostschema på ca 1364 KCAL/dag så jag kommer nog lyckas oavsett vilket som stämmer bäst. Hoppas jag..

Att ditt dagliga intag skulle vara 4202kcal är heeelt galet. Det är riktigt högt. Ganska säkert på tok för högt om du inte tränar stenhårt.
Hur mycket rör du dig egentligen?

Sen finns det en finfin forum-del som riktar in sig enbart på kost och kosttillskott... Just saying!
Citera
2012-02-24, 08:08
Medlem
Diseaseds avatar
Citat:

Jag är lite längre än dig men väger för tillfället ungefär lika mycket. Jag tränar ca 5ggr i veckan och mitt behov ligger på 2900-3200 beroende på vilken modell jag räknar efter.

Hur i helvete kom du upp i 4200? Någonting har du fyllt i fel på vägen.
Citera
2012-02-24, 08:21
Bannlyst
Citat:
Jag har läst på Axons 10 bästa tips för viktnedgång om Energibehov.
Just nu håller jag på att lägga upp ett kostschema och vill där med veta hur mycket kcal jag behöver för dagligt bruk utan att att gå upp/ner i vikt så jag sen kan räkna ut hur mycket jag behöver göra mig av med varje dag för att gå ner i vikt.

jag försökte mig på formeln med vikt, längd och ålder som står inne på sidan. Fattade hajnoll! Googlade skiten också, kalorier för att gå ner i vikt. Samma sak kommer även där också. Men fortfarande fattar jag inte

Någon som har lust och hjälpa?
Jag är 22 år, 179 cm lång och väger 83kg.

Fick ett svagt G i Matte-A så detta kanske inte är min bästa grej heller

Om du har Matte-A G så borde du klara av det för det enda man behöver kunna för att räkna Kcal är - / + / x / delat vilket man lärde sig i grundskolan.
Citera
2012-02-24, 08:21
Medlem
1400 kcal om dagen? Jag får en chock har räknat efter betydligt mer..
Citera
2012-02-24, 10:06
Medlem
fmxnickes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diseased
Hur i helvete kom du upp i 4200? Någonting har du fyllt i fel på vägen.

Jag är ganska säker på att jag inte gjorde något fel. Det var nog den uträknar saker som räknade lite fel.
Är inte så svårt att skriva in sin längd, vikt och ålder. valde mitt kön (man) och att jag tränar mycket. fick svaraet 4k kcal..
Citera
2012-02-24, 11:13
Medlem
http://www-users.med.cornell.edu/~spon/picu/calc/beecalc.htm
Citera
2012-02-24, 14:57
Medlem
fmxnickes avatar
Tycker det verkar väldigt konstigt, inga av dom sidorna som ni har rekommenderat eller de jag har hittat själva stämmer med varandra. Jag hamnar mellan 3400 och lite mer än 3000. Så jag kan väll säga att jag behöver 3200 kcal för att behålla min vikt, och vill jag då gå ner (vilket är mitt mål atm) sänker jag med minst 500 kcal/dag för en säker och hälsosam vikt nedgång.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in