2012-02-23, 20:45
Medlem
Jag satt i förarsätet vid polaren som körde och det var trafik så vi stod helt stilla. vi stod stille i cirka 10 sekunder innan vi plötsligt blev träffade utav en bil bakifrån i cirka 60 skulle jag tro, och jag skada nacken. Till en början var jag helt okej men senare uppstod ganska mycket smärta och stelhet så jag uppsökte läkare varpå han informera mig om att jag tyvär fått en whipsplashskada, dock trodde han att den skulle släppa om någon vecka eller så. Efter olyckan fyllde polaren och mannen som körde in i oss en skadeanmälan, vi fick även med på skadeanmälan att jag hade känningar i nacken.
Nu är min fråga vad som kommer att hända härnäst? vad bör jag göra och kommer jag att bli ersätten, i så fall vad brukar man få liksom?
Citera
2012-02-23, 21:16
Medlem
kolvass avatar
Det är svårt att säga, om du har olycksfallsförsäkring så ska du kontakta dessa också.

Du bör även ta kontakt med rehab och deras läkare så dom får undersöka dig och ge dig träningar för din nacke så att du inte belastar muskulaturen fel nu när du eventuellt har en bestående skada, spara alla kvitton, du har rätt till ersättning för resor, läkemedel (om det så bara är receptfria värktabletter) utebliven arbetsinkomst och sveda & värk.

Om jag inte minns fel så är det upp till 8 år innan man avskrivs från försäkringsbolaget vid en sådan olycka, om du har otur och får bestående men så har du rätt till invaliditetsersättning men det är ju en bedömning från försäkringsbolaget.

Be din polare att han ska se till att försäkringsbolaget tar kontakt med dig.
Citera
2012-02-23, 21:39
Medlem
Se till att gå till akuten och vägra gå där ifrån före de har röntgat dig. Det finns mängder med fall genom åren där personer senare har blivit totalförlamade pga att nerver skadats vid exakt den här typen av olyckor.
Handlar det om ersättning i sådana här frågor rekommenderas att man tar hjälp av en advokat. Hör med www.rtp.se om du kan få någon vägledning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in