2012-02-23, 20:12
Medlem
W.Houstons avatar
Har på äldre dagar insett att jag hör som en kratta och dom stetoskop som chefen tillhandahåller, dom duger helt enkelt inte.

Ska framför allt användas till att lyssna på lungor så jag behöver ingen svindyr kardiolog variant med inbyggt USB-minne. Vad har ni för förslag?
Citera
2012-02-23, 20:39
Medlem
RadikalFails avatar
http://www.netmedical.se/pi/Littmann_Classic_II_S_E_stetoskop_Svart_vnr_2201_2 410_219.aspx kan denna vara nått?
Citera
2012-02-23, 20:45
Medlem
in-vino-veritass avatar
I stort sätt hela våran klass köpte Littman Classic II SE, alltså samma som i länken, kostar ca. 700, vet att den är populär på andra studieorter också.
Citera
2012-02-23, 21:01
Medlem
W.Houstons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in-vino-veritas
I stort sätt hela våran klass köpte Littman Classic II SE, alltså samma som i länken, kostar ca. 700, vet att den är populär på andra studieorter också.
Är du nöjd med det?
Citera
2012-02-23, 21:03
Medlem
Heller78s avatar
Vad ska stetoskopet användas till?
Citera
2012-02-23, 21:05
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heller78
Vad ska stetoskopet användas till?

Stod ju lyssna på lungor.
Citera
2012-02-23, 21:11
Medlem
in-vino-veritass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.Houston
Är du nöjd med det?
Mkt, men nu har jag inte provat många stetoskop. På avdelningarna finns det alltid stetoskop att låna men de är riktigt kassa, plastiga och har ingen bakre klocka och hörsnäckorna är hårda och obekväma. Några i klassen har ett lite dyrare Littman Master Classic II som bara har en, något större, klocka än Classic II SE men där klockan har två lägen och man hör bastonerna om man pressar ned stetoskopet lite. Med den hör man något bättre över hjärtat och lungorna men det är svårare att lyssna över carotis eftersom patienten ofta inte gillar att man pressar stetoskopet hårt mot halsen. Master Classic II kan inte heller användas för att lyssna på hjärtan på små barn eftersom diametern på klockan är så stor. Med Classic II SE använder man då bara den bakre klockan som har mindre diameter.
Citera
2012-02-23, 21:12
Medlem
W.Houstons avatar
Ja framför allt lyssna på lungor. Kan väl bli ett och annat blodtryck och nått sondläge också men det duger ju vilket skit som helst till.
Citera
2012-02-23, 21:15
Medlem
W.Houstons avatar
Citat:
Mkt, men nu har jag inte provat många stetoskop. På avdelningarna finns det alltid stetoskop att låna men de är riktigt kassa, plastiga och har ingen bakre klocka och hörsnäckorna är hårda och obekväma. Några i klassen har ett lite dyrare Littman Master Classic II som bara har en, något större, klocka än Classic II SE men där klockan har två lägen och man hör bastonerna om man pressar ned stetoskopet lite. Med den hör man något bättre över hjärtat och lungorna men det är svårare att lyssna över carotis eftersom patienten ofta inte gillar att man pressar stetoskopet hårt mot halsen. Master Classic II kan inte heller användas för att lyssna på hjärtan på små barn eftersom diametern på klockan är så stor. Med Classic II SE använder man då bara den bakre klockan som har mindre diameter.
Låter som det får bli att beställa en Littman Classic II SE. Tack för alla svar!
Citera
2012-02-23, 21:18
Medlem
in-vino-veritass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.Houston
Låter som det får bli att beställa en Littman Classic II SE. Tack för alla svar!
Det enda jag ångrar var att jag valde betonggrått, tänkte att det skulle vara mest förtroendeingivande. Dumt.
Citera
2012-02-23, 21:21
Medlem
W.Houstons avatar
Citat:
Det enda jag ångrar var att jag valde betonggrått, tänkte att det skulle vara mest förtroendeingivande. Dumt.
Som tur är sover mina patienter största tiden så färg är inte en jättestor grej.
Citera
2012-02-25, 23:18
Medlem
Heller78s avatar
Beror på vilken nivå på diagnostiken och yrkeskategori vi pratar om. Men ADC kan vara ett prisvärdare alternativ än Littman Classic. Kan personligen tycka att Littman är lite prismässig overkill om det mest ska auskulteras lungor, tas blodtryck och sondkontrolleras. De flesta stetoskopen på runt/sub 500:- håller väl ok standard. Behöver man mer hjärtdiagnostik blir Littman mer aktuellt.

Men där kan man tycka olika.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in