2012-02-23, 16:42
Medlem
Hej, Jag går första året på hotell och restaurangprogrammet, jag är väldigt intresserad av matlagning men jag är jättejättedålig på att känna om mat behöver salt, peppar osv.. Jag har också väldigt svårt att urskilja smaker från varandra. Är de någon som har några tips hur jag ska göra för att förbättra detta?

MVH
Citera
2012-02-23, 16:54
Medlem
Acidiferouss avatar
Det brukar komma med åren det där. Hur gammal är du förresten?
Citera
2012-02-23, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kwality
Hej, Jag går första året på hotell och restaurangprogrammet, jag är väldigt intresserad av matlagning men jag är jättejättedålig på att känna om mat behöver salt, peppar osv.. Jag har också väldigt svårt att urskilja smaker från varandra. Är de någon som har några tips hur jag ska göra för att förbättra detta?

MVH

Den enda som vet det är du . Föredrar du mer salt har du i mer salt, det är din mat folk kommer för att äta.
Sedan finns det vissa krögare/kökschefer man måste rätta sig efter men tills du lärt dig hur dem gillar det är det bara att låta dem smaka och ha sista ordet.
Citera
2012-02-23, 23:25
Medlem
Softis...s avatar
Du kommer att lära dig med tiden. Ta till dig vad andra personer tycker om din mat, och ha det som en hjälp när du utvecklar dina egna smaksinnen.

När jag arbetade på restaurang så brukade man säga att det vanligaste felet var att kockarna hade lätt för att tillsätta lite för mycket salt. Om det är så nu för tiden vet jag ej.
Citera
2012-02-24, 09:58
Medlem
imperatrixs avatar
Testa att sluta äta kemikalier/vanligt salt/socker. Genom att enbart äta naturlig mat (utan 'vanligt' salt) så blir smaklökarna mer "vakna". Annars blir det lätt att du häller på mer och mer för du inte känner smaken ändå.
Citera
2012-02-24, 18:24
Medlem
Snurrens avatar
Att maten som andra lagar smakar för lite salt har man helt klart överseende med, men inte om det är översaltat. Hellre för lite än för mycket för sält kan man alltid tillsätta efteråt.

Jag kan berätta att vi beställer hem matkassar från Middagsfrid, och där är kryddningen helt perfekt och klart intressant i de flesta rätter. Där finns timjan, basilika, cayennepeppar i de mest ovantade konstellationer, men gott blir det jämt. Kryddorna är perfekt avvägda och lyfter verkligen råvarorna. Vi har lärt oss mycket av deras recept.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in