• 2
  • 3
2005-02-03, 15:46
Bannlyst
mycket ligger ju i det samt att ångest och depression blir för svår!
Sprit abstinens kan ju vara direkt dödlig, delerium tremens!
MVH J
Citera
2005-02-03, 15:57
Bannlyst
det är allmänt känt att det är lättare att behandla människor som missbrukar droger som i första hand ger PSYKISK sk pseudoabstinens (amfetamin t ex.), än de som brukar droger som ger fysisk abstinens, typ benzo, alkohol och heroin. det är för att de blir så jävla sjuka och måste passera det stadiet, ännu en tröskel att stiga över efter varje "runda"
Citera
2005-02-03, 16:29
Medlem
CthulhuXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drakflickan
Detta är dagens sanning! Därför är det mycket svårt att säga vilken av dessa droger som är mest beroendeframkallande/svårast att sluta med.
Det finns folk som har varit fd missbrukare av tyngre droger som ansåg att dom hade det jobbigare att sluta röka helt och hållet än att bryta sitt narkotikamissbruk, och då är det bara nikotin i ciggaretter. Det bevisar att vanorna och det psykiska kan var svårare för vissa än det fysiska...

nikotin är en av värdens mest beroendeframkallande droger.
Citera
2005-02-03, 16:33
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tim_hedlund
det är allmänt känt att det är lättare att behandla människor som missbrukar droger som i första hand ger PSYKISK sk pseudoabstinens (amfetamin t ex.), än de som brukar droger som ger fysisk abstinens, typ benzo, alkohol och heroin. det är för att de blir så jävla sjuka och måste passera det stadiet, ännu en tröskel att stiga över efter varje "runda"
Crack är ju en av de mest ökända och beroendeframkallande drogerna i världen, och ändå får man ingen fysisk abstinens (förutom AT'n då)...
Citera
2005-02-03, 17:25
Medlem
nyblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tim_hedlund
´

Jo förvisso sant.
Men det är oxå allmänt känt att det svåra är inte att avgifta narkomaner utan det svåra är att få dom att inte falla tillbaka i missbruk.
Citera
2005-02-03, 19:06
Bannlyst
själva AT går ju över ganska snabbt även efter en längre tids heroinmissbruk!
men att återvända till den gråa vardagen är inte så lätt!
MVH J
Citera
2005-02-03, 20:03
Bannlyst
ett missbruk är ju en ganska komplex företeelse, så jag håller såklart med om att den psykiska och sociala biten är den svåraste i längden att få bukt med (då det gäller att avbryta ett missbruk). Att en drog inte ger starka fys-abstinenssymptom betyder inte att den är lätt att ta sig ur! Men det underlättar ju inte om man dessutom blir "sjuk" varje gång man försöker trappa ner
Citera
2005-02-04, 00:50
Medlem
nyblads avatar
Nej det har du helt rätt i!
Och sedan är det ju oxå så att har man tagit ett t ex 2 veckor långt återfall och sedan kommer på sig själv, ångra sig och försöker ta tag i sig själv igen så är det ju fan så mycket lättare att avbryta återfallet om abstinensen bara är psykisk.
Och ja den fysiska abstinensen kommer tillbaka mycket fortare om man redan varit beroende av drogen än om man startar från skratch.
Citera
2005-02-04, 11:43
Bannlyst
Tyckte inte det var så illa, man har ju sett MYCKET mer felaktig information på andra håll.

Sen att det är nån kille som känner några som började missbruka cannabis och senare slutade tvätta sig osv är ju knappast osannolikt. Jag vet en som struntade i sin hygien pga depression. Cannabis kan leda till depression, jag blir låg som faen om jag röker dagligen i nån vecka.
Brukar A-lagarna vara fräscha? Nej, och de super ju mest. Jag tror att i princip vad som helst som kan ge ett (starkt) psykiskt beroende kan knäcka en människa. Det finns ju folk som torskar på Coca Cola ffs.
Citera
2005-02-04, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WeeMaan
Vad pladdrar du om?
En drog är en drog, och har ingenting med lagstiftningen att göra.
Droger som är olagliga kallas för narkotika.

Narkotika är väl en förenkling av verkligheten?

Narkotikaklassade läkemedel är inte olagliga, ett mycket stort antal människor får ut sådant på apoteket varje dag...

Och en läkemedelssubstans kallas på fackspråk ofta för just drog.

"Illegala droger" tror jag det måste bli för att få det rätt...

...eller kanske knark?
Citera
2005-02-04, 20:02
Bannlyst
Psykoser på Ecstasy.
Ta det med en nypa salt.

Jag förstår exakt vad dom syftar på... ni har säkert själva upplevt detta... om ni missbrukat skiten dvs...

Dagen efter man petat, eller dagarna ,kanske en vecka efter ni petat... (inte om ni bara tagit nån gång, alltså om ni tar uppehåll från missbruket)... så kan ni känna er helt jävla tomma, kan knappt prata för ni orkar eller vill inte... ni kan sitta och bara stirra in i nånting i flera minuter, bara glo.... ni känner er helt tomma i huvudet och det är svårt att få kontakt med er.

Då blir man helt bortkopplad.... och jag kan tänka mig att dom tror att det är nån slags "psykos", vilket jag inte tycker det är....

Nån som känner igen sig i detta?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in