2012-02-23, 11:02
Medlem
Hej,
Håller på med ett litet hemmabygge i form av en portabel laddare. Hade tänkt köpa alla delar hos elfa om så är möjligt. Har dock en hel del funderingar kring laddkretsar.
Hade tänkt mig att först använda mig av en transformator som omvandlar spänningen till 9V från nätet. Som sedan kopplas ihop med en laddkrets och det är där frågorna kommer in i bilden. Kretsen ska i sin tur ladda upp 5 stycken 1,2V 2450mAH seriekopplade batterier. Batterierna kopplas till en zenerdiod som reglerar spänningen till 5V och driver ett USB uttag där man laddar upp min mobiltelefon (1300mAH).

Några saker värd att nämna:
Kretsen är det stora frågetecknet?
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=73-878-57 kan något sådant fungera?
Jag vill kunna ladda upp batterierna under 10 timmar, och är inte alls haj på "Switch mode teknik", hade tänkt mig någon linjär krets.
Batterierna ska klara av att ladda upp mobilen fullt EN gång innan de måste laddas på nytt, vilket jag tycker 2450mAH borde räcka till.

Kan jag använda mig av en zener diod på 5.1V?
Citera
2012-02-23, 15:30
Medlem
8051arbasts avatar
Kretsen i länken är ett bra alternativ, det är bra med switchat eftersom det inte blir så mycket värme då och värme är alltid ett problem. Kör switchdelen efter applikationsexemplet, kolla bara att du väljer en induktans som är gjord för strömmen. Rätt inställd hanterar den batterierna på ett skonsamt sätt, överladdning mm sliter snabbt ut batterierna.

Zenerdiod efter batterierna är ingen bra metod, stora förluster och dålig noggranhet. Sätt dit en billig LowDropOut 5V regulator istället.
Citera
2012-02-23, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8051arbast
Kretsen i länken är ett bra alternativ, det är bra med switchat eftersom det inte blir så mycket värme då och värme är alltid ett problem. Kör switchdelen efter applikationsexemplet, kolla bara att du väljer en induktans som är gjord för strömmen. Rätt inställd hanterar den batterierna på ett skonsamt sätt, överladdning mm sliter snabbt ut batterierna.

Zenerdiod efter batterierna är ingen bra metod, stora förluster och dålig noggranhet. Sätt dit en billig LowDropOut 5V regulator istället.

Hur snabbt kan vi räkna med att ladda upp batterierna isåfall?
Citera
2012-02-23, 17:14
Medlem
8051arbasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjantztone
Hur snabbt kan vi räkna med att ladda upp batterierna isåfall?
Mobiltelefonen menar du? Jag tror det bestäms av telefonen, kan regulatorn bara ge ström så är det USB:n som begränsar. Samma tid som med telefonens laddare???
Citera
2012-02-24, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8051arbast
Mobiltelefonen menar du? Jag tror det bestäms av telefonen, kan regulatorn bara ge ström så är det USB:n som begränsar. Samma tid som med telefonens laddare???

Jag menar uppladdningen av de uppladdningsbara batterierna.
Citera
2012-02-24, 10:18
Medlem
8051arbasts avatar
Den krets du hittade bygger på "säker" laddning med låg ström, laddtid tomt till fullt 14 timmar.

Vill du ha snabbladdning som laddar batterierna på 1/2 till 1 timme, så välj en specialjord krets för att snabbladda NiMH celler som Linear Techologys LTC4010.

Men då krävs:

För att fungera bra måste du ladda med ström motsvarande batteriets kapacitet (eller mer), 2,45 A. Laddaren bör då drivas av 12 V 2 A nätagg.

Använd funktionen med temperaturövervakning av batterierna, lägg en termistor mot ett batteri.

Varning: Detta är ett rätt trixigt projekt, lusläs applikationsexempel osv.
http://cds.linear.com/docs/Design%20Note/dn380f.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in