2012-02-22, 20:50
Medlem
Grisbrottarens avatar
I samband med att den brasilianska damfotbollsspelerskan (sic!) Marta idag värvats till Tyresö IF och alltså återvänder till Sverige från USA, där hon spelat ett tag, kallas hon i flera svenska medier för "världens bästa fotbollsspelare". T.ex. har man sagt så i åtminstone tre sändningar av statstelevisionens Rapport under dagen, och man gör det också i DN (se filmen):
http://www.dn.se/sport/fotboll/marta-klar-for-tyreso
Rapport 18.00 (8.40 in i sändningen):
Citat:
Världens bästa fotbollsspelare, den brasilianske (sic!) stjärnan Marta, återvänder till Sverige och kommer att spela för Tyresö.

Det finns ett visst fog för att kalla henne världens bästa, då hon valts till detta av FIFA åren 2006 till 2010, men då på damsidan.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Marta_Vieira_da_Silva
Utmärkelsen finns en för vardera könet och någon gemensam klass för världens bästa finns inte, vilket gör det tveksamt att kalla henne för "världens bästa fotbollsspelare" utan att ange att det är på damsidan hon vunnit.

Dessutom är det självklart så att den som vinner den manliga titeln "världens bästa fotbollsspelare" också är världens bästa oavsett kön. Det här behövs det inte någon diskussion om, och självklart vet medierna om detta, men väljer ändå att kalla henne för bara "världens bästa fotbollsspelare" utan att ange kategori. Det här är ett solklart faktafel, lika väl som det skulle vara fel att kalla Lindsey Vonn för världens bästa utförsåkare; hon skulle liksom Marta hamna hästlängder efter ett antal män om det tävlades under likadana förhållanden.

Är det här ett utslag av urspårad feminism, där man försöker motarbeta den inbillade föreställningen att mannen skulle vara norm för människan?
Försöker man ge sken av att kvinnor är, eller åtminstone kan vara, lika bra som män på fotboll?
Vilka reaktioner får det här tilltaget ute i stugorna bland fotbollsintresserade (män)?
Kan det ge motsatt effekt mot vad som önskas och tydligare göra klart att män är bättre i (så gott som) alla idrotter?
Kan man anmäla statstelevisionen till Granskningsnämnden för faktafel?

Edit: Man kan jämföra den här tråden där Jan Majlards påstående att Marta skulle platsa (NB!) i svenska herrallsvenskan: https://www.flashback.org/t729863
Citat:
Ursprungligen postat av Majlard
Men jag har fortfarande bara sett en kvinna på OS som kan mäta sig med männen: Marta! Fotboll är ingen exakt mätbar sport som fri idrott eller simning. Det lämnar utrymme för spekulation. Man kan inte som med Isinbajeva konstatera att ryskan fortfarande har en meter upp till ukrainaren Sergej Bubka. Men jag tror att Marta är bättre än vad de flesta tror. Så bra att hon absolut inte skulle göra bort sig i herrallsvenskan.
Senast redigerad av Grisbrottaren 2012-02-22 kl. 21:05.
Citera
2012-02-22, 21:15
Medlem
Vilket jävla icke problem...

-1
Citera
2012-02-22, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mister-y
Vilket jävla icke problem...

-1

Det är det väl inte? Hon kan ju inte bli utsedd till världens bästa fotbollsspelare om hon inte är det. Hon det kanske finns 40 000 människor som är vättre än henne.
Citera
2012-02-22, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ostamacka
Det är det väl inte? Hon kan ju inte bli utsedd till världens bästa fotbollsspelare om hon inte är det. Hon det kanske finns 40 000 människor som är vättre än henne.

Har hon fått några utmärkelser/priser som säger att hon är världens bästa fotbolls spelare?... nej
Har hon fått några utmärkelser/priser för hennes prestationer i damfotbollen?... ja

Är källorna som TS refererar till någon helt oviktig i sammanhanget att ge ut utmärkelser/priser inom ämnet?... ja

Detta är endast onödigt gnäll om förtal, inte något jämställdhetsproblem.
Citera
2012-02-22, 22:47
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mister-y
Detta är endast onödigt gnäll om förtal, inte något jämställdhetsproblem.
Nej! Det som gör det här intressant är att det är ett solklart fall av politisk korrekthet, dvs. man säger det som är "gott" istället för det som är sant. I det här fallet är det ett särskilt tydligt fall, eftersom uppgiften är påvisbart direkt felaktig. Sannolikt ljuger media så här för att de tror att de måste göra det för att "ifrågasätta invanda könsstereotyper" eller som någon slags genus- eller jämställdhetskamp.

De ljuger alltså i media i syfte att förändra samhället (enligt min tolkning).

Sedan är det faktiskt svårt att ta dig på allvar, Mister-y, eftersom du förutom att skriva obegripligt och virrigt, också särskriver och inte förstår att använda pronomen rätt, när du skriver "hennes" där det ska vara "sina".
Citera
2012-02-22, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Nej! Det som gör det här intressant är att det är ett solklart fall av politisk korrekthet, dvs. man säger det som är "gott" istället för det som är sant. I det här fallet är det ett särskilt tydligt fall, eftersom uppgiften är påvisbart direkt felaktig. Sannolikt ljuger media så här för att de tror att de måste göra det för att "ifrågasätta invanda könsstereotyper" eller som någon slags genus- eller jämställdhetskamp.

De ljuger alltså i media i syfte att förändra samhället (enligt min tolkning).

Sedan är det faktiskt svårt att ta dig på allvar, Mister-y, eftersom du förutom att skriva obegripligt och virrigt, också särskriver och inte förstår att använda pronomen rätt, när du skriver "hennes" där det ska vara "sina".

Må hända att jag särskriver ibland och att jag använde "hennes" istället för "sina" i detta fallet när jag nu ser mitt misstag.

Men det ändrar inte faktumet att du försöker göra en höna av en fjäder.
Det är som du själv skriver, det är enligt din tolkning och min tolkning utav ditt inlägg är att det är fruktansvärt långsökt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in