Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-02-22, 20:39
  #1
Medlem
VonArsles avatar
Uppdrag granskning tar upp det, bergrumsaffären, tjänstemannen på gbg energi som säljer göteborgs energi egendom för små potatis till sin vän på oljebolaget! Skattepengar som går åt helvete. Sonen till tjänstemannen på gbgs energi också inblandad i affären.

Oljeaffären där skattebetalarna kan ha blivit lurade på hundratals miljoner.

Vad vet vi?
__________________
Senast redigerad av VonArsle 2012-02-22 kl. 20:42.
Citera
2012-02-22, 20:42
  #2
Medlem
VonArsles avatar
Skattebetalarna kan ha gått miste om hundratals miljoner kronor när Göteborg Energi bytte bort tre bergrum i hamnen. Den dåvarande vd:n för det oljelagringsbolag som drog vinstlotten har starka kopplingar till en tjänsteman med en betydande roll i affären.




Nordic Storages dåvarande vd Ulf Vleeshouwers säger att han idag gått i pension och inte vill kommentera något. Nordic Storages dåvarande vd Ulf Vleeshouwers säger att han idag gått i pension och inte vill kommentera något. Foto: SVT Affärsområdeschefen Bengt Göran Dalman på Göteborg Energi är övertygad om att bytesaffären var bra för bolaget. Affärsområdeschefen Bengt Göran Dalman på Göteborg Energi är övertygad om att bytesaffären var bra för bolaget. Foto: SVT
Relaterat

* Intern länk: Tjänstemannens son bulvan i dansk oljeaffär
* Intern länk: Nordic Storage har haft gräddfil i Göteborgs hamn

På papperet såg det ut som en bra affär när kommunägda Göteborg Energi för två år sedan bytte arrenderad mark och fasta tillgångar med oljelagringsbolaget Nordic Storage.

Göteborg Energi behövde komma åt attraktiv mark i Göteborgs hamn, mark som krävs för ett prestigefyllt biogasprojekt som kommunen satsar stort på.

Lösningen blev därför en bytesaffär med oljelagringsbolaget Nordic Storage.

Kommunen kom åt den mark som behövdes och fick nio mindre cisterner för oljelagring på köpet.

Nordic Storage fick i gengäld ta över tre stora bergrum som finns nersprängda i urberget i Göteborgs hamn. Bergrummen används för att mellanlagra olja innan den används eller skeppas vidare.

Bytesaffären är en kanonaffär – för Nordic Storage.

En expert Uppdrag granskning talat med uppskattar att ett enda bergrum – om det är fullt med olja – kan dra in upp emot 1,2 miljoner kronor i månaden.

Värderingen Göteborg Energi själva gjort är sekretessbelagd, men den värderingsman som gjorde värderingen åt Göteborg Energi har för Uppdrag gransknings räkning gjort en ny bedömning, baserad på den mängd olja som pumpats genom bergrummen de senaste tre åren.

- Om man skulle vara relativt försiktig i en sådan värdering skulle jag bedöma nånstans mellan 70 och 100 miljoner, säger Jonas Westerlind, som har 17 års erfarenhet av oljelagring.

Jonas Westerlind bedömer att anläggningen som Göteborg Energi fick är värd maximalt en femtedel.

Ytterligare en expert Uppdrag granskning anlitat, holländaren Mike van Croonenburg med 25 års branscherfarenhet, har gjort en uppskattning av marknadspriset av bergrummen. Han skulle utan problem kunna hitta fem-sex tänkbara köpare, trots det höga priset:

- Jag skulle säga minst 30 miljoner euro.

30 miljoner euro?

- Ja, minst, säger Mike van Croonenburg.

Men något öppet anbudsförfarande användes aldrig. Nu kan Uppdrag granskning avslöja att den tjänsteman på Göteborg Energi – Gunnar Pettersson – som spelade en betydande roll i förhandlingarna har nära kopplingar till oljebolaget Nordic Storages dåvarande vd Ulf Vleeshouwers.

Senast i maj förra året var tjänstemannen personligen nedbjuden till en fest strax utanför Monte Carlo för att fira Ulf Vleeshouwers 60-årsdag.

Tjänstemannen hade tagit ledigt, flugit ned till Rivieran för festmiddag och en övernattning på hotellet Vista Palace.

Gunnar Pettersson och Ulf Vleeshouwers har känt varandra i många år, framför allt genom de affärer Göteborg Energi och Nordic Storage gjort i Göteborgs hamn.

Nordic Storages huvudkontor ligger i Göteborgs oljehamn, men bolaget ägs idag av ett schweiziskt bolag där vinsterna också hamnar.

Förra året var aktieutdelningen på nästan 82 miljoner kronor. Ulf Vleeshouwers själv har också flyttat till Schweiz, men han har kvar uppdrag i Nordic Storage.

Han vill idag inte prata om bytesaffären eller sin relation till tjänstemannen.

- Jag talar varken med journalister eller telefonförsäljare. Jag är pensionerad och jag har ingenting att upplysa om, säger han till Uppdrag granskning.

Hans kompis, tjänstemannen Gunnar Pettersson, bor i en villa i västra Göteborg. Han tonar ner sin egen roll i bergrumsaffären med Nordic Storage.

Vet du vad bergrummen gick för?

- Nej, jag inte ens inblandad. Jag står inte för några bergrum, jag hjälper till med det jag är tillsagd att göra, säger Gunnar Pettersson, som även han nyligen gått i pension.

Bengt Göran Dalman, affärsområdeschef på Göteborg Energi, reagerar på uppgifterna om tjänstemannens relation med oljebolags-vd:n.

- Ja, jag tycker ju det här besöket på 60-årsfesten är nåt som är helt oförsvarligt. Det är inte alls rätt och riktigt att göra så och han har gjort det helt i lönndom. Utan att berätta det för någon av oss chefer. Utan det är ju du som har börjat ställa frågor och påstå det här och då har vi gått tillbaka och kontrollerat och då stämmer ju det, säger han.

Bytesaffären med bergrummen försvarar han däremot.

- I ett långsiktigt perspektiv är vi helt övertygade om att vi har fått ut maximalt genom det här arrendebytet. Du kan inte få ett bättre område i Göteborg, säger Bengt Göran Dalman.

Men det är ju inte det det handlar om. Det handlar om att ni hade kunnat få ut mycket mera pengar och hade en tjänsteman som var kompis med företaget som köpte?

- Ja, visst. Och vår samlade bedömning är att vi har gjort bästa möjliga affär på det här.

Ni har gjort bästa möjliga affär?

- Så är det, säger Bengt Göran Dalman.
Reporter: Ola Sandstig
Text: Peter Bagge
Citera
2012-02-22, 21:26
  #3
Medlem
Strömmen bröts hemma hos mig under programmet. Jag har Göteborg Energi.

Det var ju riktigt sjukt...Intressant det med bergrummen. Att de fifflat 30 miljoner Euro åt helvete.
Citera
2012-02-23, 09:24
  #4
Medlem
VonArsles avatar
tjänstemannens son och tjänstemannen själv lever gott idag. har vi namn på dem?
Citera
2012-02-23, 11:05
  #5
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Krim => Korruption. //Mod
Citera
2012-02-23, 11:47
  #6
Medlem
mr.laws avatar
Tjänstemannen heter väl Gunnar Petersson?

Citat:
Hans kompis, tjänstemannen Gunnar Pettersson, bor i en villa i västra Göteborg. Han tonar ner sin egen roll i bergrumsaffären med Nordic Storage.

Hans son oklart än så länge. Sonen var väl VD i det danska bolaget TANK STORE 2000 ApS (cvr-nr 24977838).
Citera
2012-02-24, 12:19
  #7
Medlem
Finns en liten sak som kanske inte har så mycket att göra med själva affären utan mer med inslaget.
Värderingsmannen är konkurrent till Nodic Storage och reportern umgås en del med värderingsmannen och hans familj privat.
Slump att reportern gjort det här inslaget?
__________________
Senast redigerad av muteborg 2012-02-24 kl. 12:35.
Citera
2012-02-24, 15:52
  #8
Medlem
zharkovs avatar
Välkommen till forumet muteborg. Slump att ditt första inlägg försöker misskreditera UG

Antar att rätt kontakter öppnade lite dörrar för reporten. Jag undrar hur ug fick den holländska mäklaren att ställa upp annars.
Citera
2012-02-26, 11:18
  #9
Medlem
VonArsles avatar
Ännu mer anmärkningsvärt att göteborgs energi förnekar förlusten? Dax att sparka hela högen?
Citera
2017-05-16, 12:26
  #10
Medlem
Racooons avatar
Är tydligen svårt att ändra kulturen på det stället.

http://www.expressen.se/gt/ilskan-ef...-smutskastade/

Arrangören av resan är tydligen en leverantör.

http://www.expressen.se/gt/personale...lyxig-vinresa/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback