Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-02-22, 15:53
  #1
Medlem
Flonkzs avatar
Hejsan. Jag har just nu tre stycken operativsystem på datorn. Jag formaterade om datorn som redan hade två operativsystem och nu har jag tre stycken. (Ubuntu, windows 7, windows 7). Hur tar jag bort dessa?

Jag har formaterat alla hårddiskar så det är ingenting kvar på dom. Hur kan det då vara kvar operativsystem?
När jag startar datorn så kan jag välja mellan att ta ubuntu, windows eller windows. Det är väldigt irriterande då det bara är ett windows som fungerar. Hur gör jag?
Citera
2012-02-22, 15:59
  #2
Medlem
Dust0rs avatar
Du formaterar diskarna.
Du har uppenbarligen gjort fel när du trott att du formaterat innan.

I med windowsskivan (om det är Win7 du vill ha) igen och läs vad som står när du skall välja hur och var du skall installera det.

Du får valet att ta bort partitioner och skapa partitioner när du valt rätt.
Citera
2012-02-22, 16:00
  #3
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Kommandot msconfig
Citera
2012-02-22, 16:00
  #4
Medlem
Ultimatrixs avatar
http://lmgtfy.com/?q=remove+broken+o...indows+startup
Varsågod. Alternativ 1 på Google.
Citera
2012-02-22, 16:21
  #5
Medlem
Flonkzs avatar
Det funkade inte. När jag tryckte på det andra windows-alternativet så kom jag in på en likadan. Jag har raderat partitionen som Ubuntu ska vara på så det borde ju inte funka?
Citera
2012-02-22, 19:07
  #6
Medlem
Flonkzs avatar
Snälla hjälp :/
Citera
2012-02-22, 19:28
  #7
Medlem
Ultimatrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flonkz
Snälla hjälp :/
Vad är det med att ta bort de andra du inte fattar?
Citera
2012-02-22, 19:37
  #8
Medlem
Flonkzs avatar
Jag har rensat alla partitioner förrutom "system reserved" för har läst att man inte borde göra det. Det är ju dock där som booten äger rum. Tycker ni jag ska formatera den partitionen också?
Citera
2012-02-23, 03:14
  #9
Medlem
Skadat godss avatar
Det är antagligen boot loadern Grub för Ubuntu där du kan välja mellan alla dessa du får upp. Formatera diskar eller ominstallera Win behövs inte alls nu längre iom att du endast har/ska ha ett OS.
  1. Tanka hem en ISO, bränn på lägsta speed och starta datorn med Partition Wizard.
  2. Högerklicka på hårddisken (ej på någon partition) och välj "Rebuild MBR" på alla fysiska hårddiskar.
  3. Klicka på "Apply" uppe till vänster när du fått till det rätt.
  4. Klart! Nu kan du göra en recovery och allt ska funka.

Om du har haft OS installerade på olika partitioner så ska du se till att endast en partition är Aktiv, förslagsvis den partition som i PW ligger närmast under recovery-partitionen. Detta gör du i PW genom att (Recovery-partitionen pillar du inte på i PW alls om den är dig kär):
  1. Högerklicka på partition och väljer Advanced/Modify>>Set as Active.
  2. Övriga partitioner ska inte vara aktiva, välj "Set inactive" om de står som aktiva.
__________________
Senast redigerad av Skadat gods 2012-02-23 kl. 03:36.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback