Flashback bygger pepparkakshus!
2002-11-09, 15:20
äldre konto (old)
Ej medlem
Vad heter det där programmet som admin/lärare använder när han/hon ska låsa upp ett konto som har blivit låst, p.g.a att man har tryckt in felaktigt lösenord för många gånger. där man även kan ändra sitt lösenord?

WinNT (4.0, tror jag)
Kixtart
Citera
2002-11-09, 15:39
Medlem
prezets avatar
I nt4 hette den något liknande 'usrmgr.exe' eller 'usermgr.exe', och ligger i system32 katalogen.

En workstation's version av programmet administrerar de lokala gubbarna.
En domänkontrollants version av programmet administrerar en domäns gubbar.

Du måste ha de rätta behörigheterna för att kunna ändra något.
Citera
2002-11-09, 15:42
äldre konto (old)
Ej medlem
...

det har jag redan fått. en lärare glömde logga ut från sin dator. hon hade sitt lösenord sparat i en textfil på kontot
Citera
2002-11-09, 23:52
äldre konto (old)
Ej medlem
kixtart = script för att ange vilka enheter som du ska bli tillkopplad i ett nätverk!!
Citera
2004-01-19, 16:53
Medlem
snousers avatar
"""I nt4 hette den något liknande 'usrmgr.exe' eller 'usermgr.exe', och ligger i system32 katalogen."""

Men vad kan jag göra med denna fil? Om man trycker på den så kommer man inte så långt.
Citera
2004-01-20, 08:10
Medlem
Calvins avatar
usermgr.exe finns på NT4 servrar och fungerar inte om man flyttar på filen ... sen för att kunna köra programmet så behöver du adminrättigheter.

Men om du hade kunnat använda den så hade du kunnat lägga till dig själv i admingruppen eller oxå skapat en fake anv. som var admin och då hade du kunnat göra det mesta i nätverket ...
Citera
2004-01-20, 15:08
Medlem
snousers avatar
Vi säger att jag har rättigheter till admin. Jag jag då göra en andvändare till så att jag räknas till admin (asså har tillgång till allt).
Den filen som du sa kan man väll bara andvända om man sitter på sin egen dator.
Citera
2004-01-20, 15:19
Medlem
Calvins avatar
Filen finns på servern eller på klienter om man har installerat resourse kit .. tror inte att den fungerar riktigt om du kopierat ut den ... men visst om du kommer åt sam databasen på servern så kan du ge vem som helst rättigheter att göra allt i nätet ...
Citera
2004-01-20, 16:57
Medlem
eXPos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calvin
...usermgr.exe finns på NT4 servrar ...

av ren petighet så heter den usrmgr.exe inte med ett e alltså (usermgr.exe=fel)

//
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in