2012-02-26, 21:29
Citat:
Ja, vad är det du inte förstår. Wallner är dömd för att ha knivhuggit en människa till döds. Hellekant är dömd för att ha följt gärningsmannen till mordplatsen och lämnat över ett vapen. Hovrätten hävdade heller inte att Söderbergmordet var på förhand planerat. Hellekant är alltså inte dömd för att ha utövat våld. Han är dock mycket riktigt dömd för mord eftersom domstolen ansåg att hans agerade var en del i ett mord.
Ursprungligen postat av Jacobe
Hellekant, dömd för mord. Interpols beskrivning:
Citat:
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av lnterpol
Nu är ju Hellekant, till skillnad från Wallner, inte dömd för att ha utövat något våld. I vart fall fastslog inte hovrätten detta.
Nu är ju Hellekant, till skillnad från Wallner, inte dömd för att ha utövat något våld. I vart fall fastslog inte hovrätten detta.
Citat:
Wallner, dömd för grovt vållande till annans död och grov misshandel. TS beskrivning av Wallner:
Citat:
Citat:
Citat:
Nu var det ju inte jag som skrev det men hur ska man beskriva Wallners knivdåd då? Knivmisshandel antyder ju att offret överlevde och inte dog snabbt på platsen. Jag förstår dock problematiken. I det allmänna rättsmedvetandet är allt våld med dödlig utgång att rubricera som mord. I juridiken kan våld med dödlig utgång rubriceras på tre sätt, mord, dråp och vållande till annans död beroende på omständigheterna. Här sysslar vi inte med juridiska klyverier utan kallar det för vad det är, ett knivmord.
en knivmordsdömd syndikalist
Citat:
Jag har inget emot Wallner personligen, jag har till och med råkats med honom för många år sedan och han verkar vara en hygglig typ numera, åtminstone det lilla jag såg. Jag har däremot stora problem med hur mordet beskrevs, de strukturer som enkelt förlåter en vänsterextrem mördare och tar in honom i gemenskapen och hur hyckleriet kring hans dåd fortsätter. Jag förväntar mig inte att DN ska ge Wallner sparken. Jag tycker till och med att det vore fel om så skedde. Jag förväntar mig en mer öppenhet av DN när det gäller det hela och jag förväntar mig att DN tänker sig för innan de hänger ut "mördare i dörren", Hellekant eller andra för den delen.
Ni inser att ni inte framstår som särskilt objektiva själva?
Citat:
Skitsnack. Redan idag kan vi se hur dömda vänsterextremister tar sig in i etablerade media. Dock inte dömda för lika grova brott som Wallner men ändå...
För att hålla sig till ämnet: Jag tror chanserna för en dömd högerextremist att göra karriär som journalist var något sämre än för en dömd vänsterextremist som Wallner under 1980-talet. Min spekulativa bedömning av nuläget är att skillnaderna i chanser minskat något.
Citat:
Mjo fast den domen ändrades ju av hovrätten.
Ursprungligen postat av MrSkargard
Han ÄR dömd för dråp.
Igen vill jag påminna om röstsiffrorna om man slår ihop tingsrätten och hovrätten.
4 nämndemän ville fälla till sex års fängelse för dråp
2 nämndemän ville fälla till 1,5 års fängelse för grovt vållande till annans död
3 jurister ville fälla till sex års fängelse för dråp
1 jurist ville fälla till 1,5 års fängelse för grovt vållande till annans död
Senast redigerad av lnterpol 2012-02-26 kl. 22:04.
Senast redigerad av lnterpol 2012-02-26 kl. 22:04.