2012-02-21, 15:31
Medlem
nämenjovissts avatar
hej!

Har varit hos en kompis och försökt koppla in ett samsung surroundsystem till en samsung-tv.

Båda är typ 2 år gamla. Jag har inga modellbeteckningar i huvudet.

Högtalarna består av 6 enheter. fyra små högtalare, en center och en baslåda.

När jag tittar på vanlig tv så funkar ljudet i tv-högtalarna. Tv-sändningarna kommer från en vanlig digitalbox med de markbundna kanalerna. Kopplat till TV:n via scart.

Har kopplat in surroundboxen (receivern? heter det så?) via HDMI mellan tvn och receivern.
När jag sätter på receivern så känner ju tvn av att den sätts på och menyer för uppspelning av musik-cd och dvd och liknande kommer upp. Skivläsare finns alltså inbyggt i receivern.

jag har valt ingång "ext2" på tvn, som är scarten från digitalboxen för att kunna se kanaler.
Sedan väljer jag i ljudinställningarna att ljudet ska gå ut till externa högtalare istället för tv-högtalare. Men ändå blir det tyst i surroundsystemet.

Om jag förstått det rätt så bör ju ljudet gå från tv-sändningen till digitalboxen, sen in i tvn via scarten, vidare genom HDMI till receivern och sen ut i surroundsystemet. Men det funkar inte.

Så hur får man ljudet via HDMI och bild via scart?

Eller ska jag koppla på nåt annat sätt eller ändra nån inställning nånstans?
Citera
2012-02-21, 16:30
Medlem
Jag har ett Nyare Samsung ljud system samt tv, har kopplat en kabel "HDMI" ifrån ljudsystemet till HDMI ingång tror den betecknas ARC? Så jag får ljud från tv kanaler samt när jag spelar upp blue ray.
Citera
2012-02-21, 17:40
Medlem
nämenjovissts avatar
ok.

har nyligen från annat håll fått reda på att det är en optisk kabel som saknas. kan det stämma?
Citera
2012-02-21, 17:53
Medlem
Just det, man kan ju koppla via sådan också, testa!
Citera
2012-02-21, 18:16
Medlem
nämenjovissts avatar
jaha, så optisk kabel är kanske inte det som fattas? Utan det är ett alternativ?

Enligt beskrivningen finns det flera alternativ att välja på, varav optisk kabel inte är ett av alternativen.

Alternativen är om jag minns rätt:
HDMI
Scart
Röd-vit-gul kabel

Så den optiska kabeln är inte det som "får allt att fungera"?
Citera
2012-02-21, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nämenjovisst
jaha, så optisk kabel är kanske inte det som fattas? Utan det är ett alternativ?

Enligt beskrivningen finns det flera alternativ att välja på, varav optisk kabel inte är ett av alternativen.

Alternativen är om jag minns rätt:
HDMI
Scart
Röd-vit-gul kabel

Så den optiska kabeln är inte det som "får allt att fungera"?

Jooo, tror nog att optiska kabeln ska lösa de mesta, de gör den för mig. Kolla så att din tv har optisk utgång
Citera
2012-02-21, 20:08
Medlem
Citat:
jaha, så optisk kabel är kanske inte det som fattas?

Normalt sett så kopplar man med HDMI från receivern till tvn.
Sen optiskt ifrån tvn till receivern för tv ljudet.

Nya apparater som stödjer ARC behöver dock inte den optiska kabeln, men du sa 2år så det gäller nog inte här.
Citera
2012-02-21, 20:54
Medlem
nämenjovissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lowtech
Normalt sett så kopplar man med HDMI från receivern till tvn.
Sen optiskt ifrån tvn till receivern för tv ljudet.

Nya apparater som stödjer ARC behöver dock inte den optiska kabeln, men du sa 2år så det gäller nog inte här.

ok. tack. får kolla på det.

Att optisk är en sladd för ljudet känns ju väldigt nytt. HDMI har ju lanserats som den ultimata kabeln annars som klarar både bild och ljud
Citera
2012-02-21, 22:33
Medlem
Citat:
ok. tack. får kolla på det.

Att optisk är en sladd för ljudet känns ju väldigt nytt. HDMI har ju lanserats som den ultimata kabeln annars som klarar både bild och ljud

Nytt? det är snarare väldigt gammalt.

HDMI är bättre ja, men du kan inte skicka ljud tillbaka i samma kabel om den inte stödjer ARC vilket är en realtivt ny funktion därav behovet av en optisk kabel.
Citera
2012-02-21, 23:26
Medlem
nämenjovissts avatar
jasså ok.

hänger inte med i all teknikutveckling.

Vet ju att information i kablar endast kan gå i EN riktning. Men var tveksam när HDMI kom. Men HDMI kan alltså endast gå i en riktning också?

Men ARC är alltså en port? Som gör att information kan skickas i två riktningar? Och det är endast optisk kabel som klarar det?

ovanstående gäller alltså i Hi-Fi-världen? T ex USB kan ju skicka i två riktningar.
Citera
2012-02-22, 00:50
Medlem
Nej.

läs.

http://www.hdmi.org/manufacturer/hdmi_1_4/arc.aspx
Citera
2012-02-22, 01:38
Medlem
nämenjovissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lowtech