2012-02-21, 09:16
Bannlyst
Hallå hallå

Kan väl börja med att säga att ja, det finns brutna tår- trådar. Men de har varit för de andra små tårna, och vill ha hjälp så fort som möjligt

I alla fall! Igår sparkade jag på en bänk med helt utsträckt fot. Alltså INTE som ett vristskott, utan som en tåfjutt. Idiotiskt gjort ja.. Impulsgrej för jag var förbannad.

Direkt känner jag hur det börjar värka längs hela jävla foten, men mest längst ut.
Låter skon sitta på ett tag, och kan knappt gå.
Efter ett par timmar kan jag absolut inte stå på foten/ gå med den, såvida jag inte lutar foten så att jag går med utsidan som enda stöd.
Hela jävla skiten svullnade upp direkt, stortån alltså och en bit in i foten. Hela jävla tån svullnade upp utav helvete och var helt röd. Nageln ser ut som vanligt och är alltså inte blå än.
Alltså, stortån känns helt blodfylld och huden är som en ballong, uttänjbar och fylld med vätska...
Otroligt ömtåligt är det. Känner typ pulsen i tån om jag bara ligger i sängen, och att rörlig kontakt med tån slutar med en grinande grimas......

Undrar helt enkelt vad jag ska göra?! Vårdcentralen? Akuten?
I de andra trådarna skulle man stödja och tejpa ihop / lägga kompress, men inte när det gäller stortån. Men som sagt - all vidröring är en hemsk smärta.
Vad fan ska göra?!

Tack på förhand.
Citera
2012-02-21, 09:35
Medlem
Åk till sjukhuset direkt, annars kan tån börja växa fel och du får en jävla smärta sen.
Citera
2012-02-21, 14:26
Medlem
fjungen33s avatar
Är tån inte felställd har fin färg och känsel och är varm så kommer inte vården göra något, så smärtlindra med alvedon och avvakta hemma.
Citera
2012-02-21, 23:34
Bannlyst
Tackar för svaren.

Värken och svullnaden har lagt sig ytterst lite.
Det är lite lättare att kunna gå idag, men det tar fortfarande sin tid att komma fram om vi säger så...

Den är som sagt inte lika svullen längre, men svullen det är den.
Men idag kan jag röra på den iaf, vicka lite upp och ner. Prövade att röra på den i sidled också vilket var chockerande framgångsrikt :P

Någon med erfarenhet/kunnande som kan berättahur ni tror det skulle kunna vara imorgon?

Om det inte är något framsteg alls tills imorgon beger jag mig nog till akuten.
Eller är vårdcentralen "bättre" att besöka?

Just ja, den är inte snedställd. Ser så rak ut det bara kan :P

Ps, min dygnsrytm är fucked ds

Har värktabletter hemma, och tog en idag på eftermiddagen men märkte ingen skillnad...

Tackar återigen på förhand
Citera
2012-02-22, 20:33
Medlem
swedems avatar
Har du enorma problem att gå kan man förse dig med en "avklippt sandal" i hårdplast som gör att du bara belastar på hälen och får lättare att gå. Om stortån är rak och du inte har en blånagel kan man tyvärr inte göra så mycket för att lindra dina besvär!
Citera
2012-02-24, 18:04
Bannlyst
Kan väl avlägga en kort rapport om vad som hänt den senaste tiden.

Begav mig till akuten till slut och tydligen hade ett ledband (?) gått av i tån, samtidigt som broskbitar lossnat och skadat vävnaden inuti min jävla tå.
Var på vippen att bli blodförgiftning enligt läkaren och för att undvika det akuta sattes dropp och något annat skit in direkt.

Efter att ha övernattat förvärrades situationen och jag har fått amputera stortån!!!!
Om några veckor kommer jag få bege mig till sjukhuset igen för att, om jag vill, sätt in en protes.
Tänk er - en jävla protestå!!!

Nej, jag skoja. Röntgen visade att en spricka uppenbarat sig i tån och jag fick ett par kryckor, råd om att käka värktabletter ifall att, samt ett klapp på axeln & lycka till.
Skulle ta uppemot 2 månader att läka helt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in