• 2
  • 3
2005-02-02, 10:07
Medlem
derangeds avatar
Det är skivbranschens eget fel. Tokhöjda skivpriser och satsningar på i stort sett bara mainstream-skit-musik.
De små artisterna med egna tankar och spelfunderingar skuffas undan till förmån till Britta Spjut, Anastasia, Coldplay och annan musik som får en att vomera i själen.

Det är bra att de djävlarna lider. Mer piratkopiering åt folket!
Citera
2005-02-02, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deranged
Det är skivbranschens eget fel. Tokhöjda skivpriser
Vet du hur stor del av priset som skivbutikerna lägger på, och varför de är tvungna att göra det? (höjda hyror och utebliven skivförsäljning är en del...)
Citat:
Ursprungligen postat av deranged
och satsningar på i stort sett bara mainstream-skit-musik.
De små artisterna med egna tankar och spelfunderingar skuffas undan till förmån till Britta Spjut, Anastasia, Coldplay och annan musik som får en att vomera i själen.

Det är bra att de djävlarna lider. Mer piratkopiering åt folket!
Det är det där som är så fantastiskt. Alla som är för piratkopiering spyr galla på att skivboalgen bara satsar på mainstream, och därför laddar de ner... De enda som blir kvar är just köparna av mainstream vilket man klart och tydligt ser på försäjningslistor och "folkets" prisgalaor.
Skulle istället dessa musikfantaster istället välja att köpa den musik de tycker är bra, så skulle skivbolagen också inse att det finns en marknad för riktig musik... Som det är nu är det faktiskt folket och piratkopierana som sett till att det bara är skitmusik på topplistorna och spelas i radio - för det är ju tyvärr endast det som visas på topp och på plus sidan i alla listor.

Hur är det man säger, så man bäddar får man ligga - och det handlar tyvärr inte om bolagen (då de alltid klarar sig på ena eller andra sättet), utan tyvärr om folket.
Citera
2005-02-02, 10:40
Medlem
Anemis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtebror
Alla som är för piratkopiering spyr galla på att skivboalgen bara satsar på mainstream, och därför laddar de ner... De enda som blir kvar är just köparna av mainstream vilket man klart och tydligt ser på försäjningslistor och "folkets" prisgalaor.
Skulle istället dessa musikfantaster istället välja att köpa den musik de tycker är bra, så skulle skivbolagen också inse att det finns en marknad för riktig musik... Som det är nu är det faktiskt folket och piratkopierana som sett till att det bara är skitmusik på topplistorna och spelas i radio - för det är ju tyvärr endast det som visas på topp och på plus sidan i alla listor.

I beg to differ. Jag vet att jag inte är den enda som har anammat beteendet att göra tvärtom, det vill säga att sätta en heder i att köpa icke-mainstreammusik, hest på vinyl, men ladda ner sådant som inte är tillräckligt bra för att köpa, men jag vill kanske ändå ha den där ena låten jag hörde från den skivan någonstans någongång.
Många av oss känner musiker i mer eller mindre halvframgångsrika band, och vet hur rutten branschen är. Klart man vill hjälpa sina idoler.
Jag laddar ner det jag annars inte skulle köpa och köper det jag verkligen vill ha.
Citera
2005-02-02, 20:54
Medlem
Heeh, jag äger inte ens en cd-spelare. Köper endast skivor i julklapp osv.
Citera
2005-02-03, 00:20
Medlem
lowrides avatar
Köper det som är bra, om det finns på vinyl. Dessvärre brukar priserna på vinyl vara skyhöga, förutom secound hand Så det blir, dessvärre mest nerladdning. Cd tycker jag är skit, sånt köper jag aldrig.
Citera
2005-02-03, 00:31
Medlem
Lost dreamers avatar
Laddar ner mer än jag köper nu för tiden.
Och detta gäller mest musik jag inte säkert skulle köpt i butik.
Om det gäller en artist jag gärna vill ha i min samling är det iingen tvekan på att köpa den.
Men alternativ har ju kommit, och om jag kan köpa en cd för 110 spänn eller mindre, helt ny; så gör jag det hellre på nätet, än att betala överpriset jag så ofta blivit påvisad i många butiker.
Citera
2005-02-03, 01:21
Bannlyst
hittar aldrig några bra skivor så jag köper inga..

dock tycker jag man ska stödja artisterna på något sätt, låt dom spela in skivorna hemma i skrubben och sälja från sin hemsida :] det skulle alla tjäna på.. dock blir kanske ljudet lite risigare, men det är bara mysigt!!
Citera
2005-02-04, 01:33
Medlem
ischs avatar
Köper enbart skivor som jag vet att jag gillar (dvs har lyssnat igenom ex antal gången innan på datorn) för att brädda mitt samlande. Hellst blir det LP. Samma sak med filmer, klassikerna samlas i fina dvd utgåvor som fint får stoltsera i min hylla medan det som är mindra bra laddas ner och slängs bort efter en genomkollning.

Som jag ser det är det en bra utveckling. Handlarna tvingas att sätta ner priserna på skivorna som en längre tid har varit hutlöst höga. Jag får för mig och hoppars sanerligen att de som drabbas är det stora företagen som varje år pumpar ut miljer efter miljoner med absolut skivor och annat krams med låtar som redan är sönderspelade i radio. Desutom tror jag att skivbologen klagar mest för att folk börjar inse vilka jävla skit som trycks ut och vem fan vill ge 150 kr för en kass skiva med någon avdankad robinson hora?

Summan av kadimumman; bra musik skall stödjas genom skivköp och konsär besök. Resten kan ni få pissa på.
Citera
2025-07-19, 20:13
Medlem
Ördögs avatar
Dags att bumpa tråden efter två decennier! Dagens ungdomar – de var inte ens födda då denna tråd skapades, tänk! – har hittat tillbaka till skivaffärerna!

Gratistidningen Tamperelainen, som utkommer i Tammerfors (Tampere) i Finland, har en artikel om en av stadens skivbutiker, Levykauppa Äx, som nu har upptäckts av tonårspubliken. Under de 45 minuter som reportern vistas i affären, besöks den av ett 20-tal ungdomar och någon enstaka äldre person.

Butikschef Aki Nuopponen säger att dagens 14-16-åringar är födda under Spotify-tiden. Nu kommer de till skivaffären för att uppleva något konkret. Skivor, både i vinyl- och cd-format, är en ny och spännande sak för dem.

En av kunderna, 19-årige Anton Sydänlammi, berättar att han som helt liten hade en cd-spelare, och att han nyligen skaffat sig en ny på loppis. Han köper gärna begagnade cd-plattor med sin favoritmusik, och lånar också skivor på biblioteket. Han säger sig ha en allsidig musiksmak, som varierar över tid. På sistone har han lyssnat mycket på Nine Inch Nails, som hade sin högsäsong under 1990-talet.

– Jag tycker det är kul att få en skiva med fodral och texthäfte att studera. Att lyssna på cd är en mycket större upplevelse än att lyssna på musik på Spotify, säger grabben.

Anton är inte den ende i sin generation som fastnat för plattor av en äldre generation musikskapare. Nuopponen säger att de unga kunderna köper skivor av dagens heta artister som Taylor Swift, Billie Eilish och Lana Del Rey, samt K-pop. Men de gillar också The Beatles, The Doors, Led Zeppelin, David Bowie, Queen och The Police samt traditionell finsk rock.

Enligt Nuopponen köper ungdomar skivor för att lyssna på dem, inte bara för att dekorera hemmet. Han beskriver hur deras ansikten strålar av iver när de får tag på en vinyl av Bowie. Han tror att tonåringarnas upptäckande av skivbutikerna kan ses som en protest mot det ständiga youtubandet, TikTok-bruket och lyssnandet på idel streamad musik. Han tror också det finns en samhällelig aspekt i att köpa begagnade skivor, i synnerhet som många unga har ont om pengar.

Å andra sidan är det via sociala medier som de unga köparna fått veta om gamla artister.

– Till exempel The Police och Jeff Buckley trendar på TikTok. Vartenda exemplar av The Polices Synchronity som sätts i hyllan säljs genast. Likaså Buckleys enda album. Tonåringarna köper det i vilket format som helst, säger butikschefen.

Levykauppa Äx började i fjol också sälja filmer och tv-serier på dvd och blu-ray, såväl begagnade som nya.

– Bland dem som köper filmer och serier finns många ungdomar, men i synnerhet såna som redan länge har samlat på fysiska skivor och vill fortsätta med det. Bakgrunden torde vara att man tröttnat på att kartan över streamingtjänster blivit så splittrad. Det finns många tjänster och det kostar mycket att abonnera på dem. Lönar det sig att abonnera på tre kanaler för 45 euro i månaden, då man för samma pris kan få 7–8 alldeles egna dvd- eller blu-ray-skivor? frågar Aki Nuopponen.
Senast redigerad av Ördög 2025-07-19 kl. 20:17.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in