2012-02-20, 12:02
Medlem
Har tampats med att få ut min semestersättning av en gammal arbetsgivare nu i någon månad.

Han påstår att vi kommit överens om att semestersättning ska ingå i timlönen (som numera är olagligt?) det har vi inte gjort.

Jag har även på mina lönespecifikationer alltid fått en spalt där ett visst belopp gått till min semesterkassa varenda månad, arbetsgivarn menar att det blir så automatiskt.

Vad ska jag göra? vart ska jag vända mig för att få mina pengar?
Citera
2012-02-20, 12:04
Medlem
Banka den jäveln! Bränn hans hus! Ät hans katt!
Citera
2012-02-20, 12:12
Medlem
Ganska vanligt att detta inträffar, dvs att det blir tjat i efterhand om semesterrättningen ingick i timlönen ni kom överens eller inte.

Det är inte olagligt att betala ut semesterersättningen löpande.

Det lagen säger är att semesterersättningen skall specificeras på lönespecen men det kan det göra även om den betalas ut löpande.

Det är svårt att avgöra exakt vad ni kom överens om och vad som framgår på lönespecen.
Citera
2012-02-20, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Ganska vanligt att detta inträffar, dvs att det blir tjat i efterhand om semesterrättningen ingick i timlönen ni kom överens eller inte.

Det är inte olagligt att betala ut semesterersättningen löpande.

Det lagen säger är att semesterersättningen skall specificeras på lönespecen men det kan det göra även om den betalas ut löpande.

Det är svårt att avgöra exakt vad ni kom överens om och vad som framgår på lönespecen.

Nej, att betala ut det löpande var inte det jag menade var olagligt.

Det jag har fått är ex. 100kr alá 105 timmar, sen längre ner har en summa utöver det gått till min semesterkassa

Sen har jag även haft en spalt med "innestående obeskattade semstermedel"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in