2012-02-20, 01:41
Medlem
P-Orridges avatar
Som det är nu är Systemutveckling indelat efter programmeringsspråk och programmeringsspråksfamiljer, vilket leder till att "övriga språk" får ta hand om väldigt blandade sorters ämnen då alla mindre programmeringsspråk oavsett sort förpassas dit. Jag tror att man skulle uppnå en bättre struktur om man istället skulle kategorisera efter programmeringsspråkens sort.

Exempelvis:
  • Objektorienterad programmering
  • Funktionell programmering
  • Strukturell programmering
  • Imperativ programmering
  • Skriptspråk
  • Relationella databaser
  • ...

Vill man så kan man ju lägga till exempel på språk som passar i beskrivningen för forumet också, för att göra det lättare för folk som inte vet var deras tråd passar.

Största nackdelarna skulle väl dels vara att det kan vara oanvändarvänligt för vissa användare och dels att man inte kan alla språks syntax trots att de tillhör samma sorts programmeringsspråk, men skriver man exempel i beskrivningen så är det inte så svårt att läsa, och folk kan ju alltid sålla de trådar som handlar om språk vars syntax de inte kan (eller klicka och efterhand kanske lära sig ett nytt språk?).
Senast redigerad av P-Orridge 2012-02-20 kl. 01:44.
Citera
2012-02-21, 10:18
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-Orridge
Som det är nu är Systemutveckling indelat efter programmeringsspråk och programmeringsspråksfamiljer, vilket leder till att "övriga språk" får ta hand om väldigt blandade sorters ämnen då alla mindre programmeringsspråk oavsett sort förpassas dit. Jag tror att man skulle uppnå en bättre struktur om man istället skulle kategorisera efter programmeringsspråkens sort.

Exempelvis:
  • Objektorienterad programmering
  • Funktionell programmering
  • Strukturell programmering
  • Imperativ programmering
  • Skriptspråk
  • Relationella databaser
  • ...

Vill man så kan man ju lägga till exempel på språk som passar i beskrivningen för forumet också, för att göra det lättare för folk som inte vet var deras tråd passar.

Största nackdelarna skulle väl dels vara att det kan vara oanvändarvänligt för vissa användare och dels att man inte kan alla språks syntax trots att de tillhör samma sorts programmeringsspråk, men skriver man exempel i beskrivningen så är det inte så svårt att läsa, och folk kan ju alltid sålla de trådar som handlar om språk vars syntax de inte kan (eller klicka och efterhand kanske lära sig ett nytt språk?).
Jag kan förstå din tanke, den är ju kanske inte så dum i sej, men sedan gäller det ju även att användarna förstår i vilken del de ska posta i.

Vad databaser beträffar har de ju redan en egen del i systemutvecklingen, däri bör ju alla databasrelaterade frågor postas, det är ingen som har sagt att det nödvändigtvis ska vara relationsdatabaser däri, oo-databaser och nosql-databaser har ju sin givna plats däri med exempelvis.

För övrigt så gäller det ju även att användarna ska veta vad "imperativ programmering" innebär etc och med tanke på att folk redan har svårt för att skilja på java och javascript så är min misstanke att ytterligare uppdelning av detta forum skulle innebära en hel del merjobb för de som modererar sagda forum.
Citera
2012-02-24, 10:15
Medlem
ojns avatar
Håller med Proton, och framför allt om detta stycke:
Citat:
För övrigt så gäller det ju även att användarna ska veta vad "imperativ programmering" innebär etc och med tanke på att folk redan har svårt för att skilja på java och javascript så är min misstanke att ytterligare uppdelning av detta forum skulle innebära en hel del merjobb för de som modererar sagda forum.
/ojn - modkollega i Systemutveckling
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in