2012-02-20, 01:09
Medlem
Jag har tänkt börja hålla med att köpa och sälja aktier på kort basis (daghandel med andra ord) och har därför kollat runt på vilka banker jag kan få bäst fördelar hos,
men då jag är student och inte gammal med hus och stor portfölj så kan jag inte precis förvänta mig fördelar när jag börjar handla, vilket bankerna också har insett, då Avanza och Nordnet tar 99 kronor i courtage per köp/investering och CmcMarkets tar 49 kronor per köp, vilket är grovt mycket om man börjar med endast 50 000 kronor.

Så därför så undrar jag: Vart kan jag komma undan billigast med courtage/lägst avgift per köp?
(Utomlands eller i Sverige kvittar).
Citera
2012-02-20, 02:16
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icelaw
Jag har tänkt börja hålla med att köpa och sälja aktier på kort basis (daghandel med andra ord) och har därför kollat runt på vilka banker jag kan få bäst fördelar hos,
men då jag är student och inte gammal med hus och stor portfölj så kan jag inte precis förvänta mig fördelar när jag börjar handla, vilket bankerna också har insett, då Avanza och Nordnet tar 99 kronor i courtage per köp/investering och CmcMarkets tar 49 kronor per köp, vilket är grovt mycket om man börjar med endast 50 000 kronor.

Så därför så undrar jag: Vart kan jag komma undan billigast med courtage/lägst avgift per köp?
(Utomlands eller i Sverige kvittar).

Både avanza och nordnet har minimicourtage på 9 kronor i sina enklaste depåer såvida ingenting drastiskt ändrats nyligen.
Citera
2012-02-20, 08:46
Medlem
Celenos avatar
https://www.avanza.se/mini/kundsupport/prislista/

0-15 000 SEK 9 SEK
15 001-25 000 SEK 19 SEK
25 001-50 000 SEK 39 SEK
50 001-500 000 SEK 59 SEK

Glöm inte att skriva i tråden (eller en ny) hur det går!

Jag ser fram emot din framgångssaga!
Citera
2012-02-20, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Både avanza och nordnet har minimicourtage på 9 kronor i sina enklaste depåer såvida ingenting drastiskt ändrats nyligen.

Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
https://www.avanza.se/mini/kundsupport/prislista/

0-15 000 SEK 9 SEK
15 001-25 000 SEK 19 SEK
25 001-50 000 SEK 39 SEK
50 001-500 000 SEK 59 SEK

Glöm inte att skriva i tråden (eller en ny) hur det går!

Jag ser fram emot din framgångssaga!

Jag är medveten om Avanza Mini, men jag ha hört en del negativa saker om just den tjänsten här på Flashback, för att citera, "skakig så man skulle kunna tro att Avanza Minis server stod i Afrika",
låter inte helt stabilt.
Sen har jag hört att Avanza Mini erbjuder inte lika bra tjänster som det vanliga, och jag är ändå ute efter att mest handla på daglig basis, iallafall är det de jag vill pröva på att öva på, mest köra några tusen kronor per köp för att se hur det går för mig, se om vad jag tror kommer gå bra faktiskt går bra, öva upp en sorts känsla för det hela så att säga innan jag försöker mig på det på allvar,
men om Avanza Mini är skakigt och inte erbjuder möjlighet att se aktier direkt/real time eller iallafall närmast utan uppdateras långsamt som jag hört Avanza Mini gör så är det ju inte ett bra alternativ alls, Eller?
Citera
2012-02-20, 14:43
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icelaw
Jag är medveten om Avanza Mini, men jag ha hört en del negativa saker om just den tjänsten här på Flashback, för att citera, "skakig så man skulle kunna tro att Avanza Minis server stod i Afrika

Avanzas tjänst är inte den snabbaste, det är rätt. Nu håller de på att lansera en ny miljö, får se om de lagt pengar på infrastrukturen också, eller bara gränssnittet.

Citat:
Sen har jag hört att Avanza Mini erbjuder inte lika bra tjänster som det vanliga

Det är ju lite det som är poängen.

Citat:
men om Avanza Mini är skakigt och inte erbjuder möjlighet att se aktier direkt/real time eller iallafall närmast utan uppdateras långsamt som jag hört Avanza Mini gör så är det ju inte ett bra alternativ alls, Eller?

Så illa är det inte. Tyvärr behöver man mer än 50.000 kronor om man vill ha låga courtage samtidigt som man har alla tjänster.

Antingen betalar du mer för tjänsten, eller så handlar du för större belopp.

Men realtidskurser får du även på Avanza Bas, där minimicourtaget är 39 kronor, inte 99.
Citera
2013-05-13, 19:56
Medlem
Bartix12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Avanzas tjänst är inte den snabbaste, det är rätt. Nu håller de på att lansera en ny miljö, får se om de lagt pengar på infrastrukturen också, eller bara gränssnittet.

Det är ju lite det som är poängen.

Så illa är det inte. Tyvärr behöver man mer än 50.000 kronor om man vill ha låga courtage samtidigt som man har alla tjänster.

Antingen betalar du mer för tjänsten, eller så handlar du för större belopp.

Men realtidskurser får du även på Avanza Bas, där minimicourtaget är 39 kronor, inte 99.

Den ligger idagsläget på 0.085% va?
Citera
2013-05-13, 20:22
Medlem
Är du upp till 29 år rekommenderar jag dig att bli medlem i Unga aktiesparare, kostar 225kr per år och du får ett minimi-courtage på 29 kronor hos Avanza.
Mer info finns här: https://www.avanza.se/aza/events/kampanj.jsp?id=18819
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in