Har hört att "SMS Guld" i Solna betalar mest i landet. Vet dock ej om dom även köper Silver.
SMS-Guld och liknande företag bedriver nästintill bedrägeri. De listar höga priser, med finstilt text som säger att priset beräknas när de fått guldet till sig. Då sätter de ett pris långt sämre än spotpris.
SMS-Guld och liknande företag bedriver nästintill bedrägeri. De listar höga priser, med finstilt text som säger att priset beräknas när de fått guldet till sig. Då sätter de ett pris långt sämre än spotpris.
Jag håller med dig men samtidigt måste man förstå att som liten investerare och innehavare av ädelmetaller kan man varken köpa eller sälja till spotpris. Det är höga premier och som det är idag beror det inte på att fysiskt guld skulle vara värt mer än "pappersguld" utan att på den rena hanteringen kostar.
Jag håller med dig men samtidigt måste man förstå att som liten investerare och innehavare av ädelmetaller kan man varken köpa eller sälja till spotpris. Det är höga premier och som det är idag beror det inte på att fysiskt guld skulle vara värt mer än "pappersguld" utan att på den rena hanteringen kostar.
Självklart fattar jag det , men det är inte det jag snackar om utan att SMS guld och dylikt undercutter flera tusen kronor jämntemot Tavex och liknande. Sådana företag existerar för att lura skuldsatta svensson på sina smycken, inte för att vara en seriös aktör på bullionmarknaden.
Självklart fattar jag det , men det är inte det jag snackar om utan att SMS guld och dylikt undercutter flera tusen kronor jämntemot Tavex och liknande. Sådana företag existerar för att lura skuldsatta svensson på sina smycken, inte för att vara en seriös aktör på bullionmarknaden.
Vi är helt överens och det var det jag ville hålla fram. Skojare som betalar ett fantastiskt bra pris för de första fem grammen är just skojare.
Ville bara utvecklade det lite i att småsparare i fysiskt ägande av ädelmetaller oundvikligen får betala en hög premie då hantering kostar. Så det var ingen pik till dig utan en upplysning till de som tror att spotpris är det som gäller i affären.
Date: Mon Nov 03 1997 07:31
Reify ( @ANOTHER ) ID#413109:
Soooo, I'm wondering, over what period of time are your predictions?
Where do you get information on about, Big Trader?
Reify,
The actual buying of gold ( no other metals ) by huge players is not a prediction, it is ongoing. In 1997 it exploded! The price of the metal in currency terms will be made for all to see as it moves quickly upward for a very short period of time ( 30 days ) . After that only black market traders and third world noones will understand it's price! When is this going to happen? I have no idea. Is there anything to look for that will tell us when the problems have started? At first the US$ and gold will go up together against all other assets!
Big Trader is ( was ) from HK and is in the business.
At first the US$ and gold will go uptogether against all other assets!
Wake me up when that happens.
Citat:
----------------------------------
Date: Wed Nov 05 1997 22:06
GOLDEN CHEESEHEAD ( @ANOTHER SHOCKING POST! ) ID#431263:
All paper gold will be worthless just like stocks and bonds! Am I right? If not please correct!
Mr. GCH,
You may be more right than wanted to be. For some it is a long torturous wait to go without paper gains. For ones outside the west, it is not hard. Days pass easily as a thousand years of history give backing to our investment. "For what I hold is not an empty promise. Nor is it a major thought of debt. I am now today, paid in full!"
Turn slowly now and view all directions. The wealth that was had was not real. The Pacific Rim started, now South America. Next will be Europe closely followed by the US. Remember, all currencies are the same now as they are "digital paper"! Nations will defend the system at all costThey will never sell US$ treasury debt as that debt is their currency! The dollar will soar as a final defense! As part of this defense they will allow oil to rise as oil is priced in dollars. How do you get oil to rise? Today, we stop our CBs from selling gold!
Remember, all currencies are the same now as they are "digital paper"!
Inte ens "digital paper" utan "virtual paper", eller en derivat av "digital paper"
defend the system at all cost
Ingen kommentar nödvändigt dvs. QE 4 EVA
They will never sell US$ treasury debt as that debt is their currency
Ja, behövs det en kommentar? Går det att sälja luft å ta betalt för det? Ja, kanske till Muppets...ett tag.
How do you get oil to rise?Today, we stop our CBs from selling gold!
Already happened my friend. Centralbanker nettoköpare av guld sen 2011.
PS
"For what I hold is not an empty promise. Nor is it a major thought of debt. I am now today, paid in full!"
, Sir!
Senast redigerad av Etnad11 2013-07-20 kl. 13:42.
Anledning: "The wealth that was had was not real!"
Hur mycket pappersguld finns det? jag har googlat men jag hittar inte några siffror. Hur mycket är CME skyldiga?
Min vän, ALL PAPPER, inte bara guldpapper ÄR "pappersguld":
Citat:
FOFOA: Matt, you must be talking about "paper gold". It is true that the prices you follow are heavily driven by speculators in the paper markets for gold. But what you are missing is that real physical gold is not an inflation hedge, it is simply a wealth reserve. And it is a wealth reserve that will survive and prosper even through the nuclear annihilation of paper assets. It is a hedge against the collapse of the system. This, and the official control of the gold price as presented by GATA, are the reasons the price of gold stagnated through the 80's and 90's. But that era is over now. We are entering a new era.
But I do understand why you think the way you do. You are 26, right? Born in 1982? You see, ever since 1971 the establishment has convinced you and almost everyone else that they successfully moved the very foundation of the inverse pyramid and placed it up amongst the investments categories:
But ask yourself this. Did they actually move it? Or did they just create the illusion that they moved it? As John Hathaway said at the top of this post, "The gold derivatives pyramid is a vigorous free market creature. It cannot be put down with a simple declaration that the paper is no longer redeemable in gold, as governments did with currency. It is a short selling scheme that has become a trap from which few short sellers will escape."
Goldman Sachs har i princip slut på Guld efter 66% av deras guld försvann på en dag För två år sedan hade de mer än 6 gånger så mycket guld.
Deras guldreserver har rasat under en lång tid men nu är botten nära.
Vill inte vara petig men handlade inte det om JPM?
Nu har det tydligen brunnit i deras valv så inte nog med att fysiska är borta, sen länge, nu försvann pappersguldet oxå. Dimon kanske har fixat sig en force majoure.
:: Fördelningen mellan Guld & Silver ::
För den försiktige brukar 50-50 rekommenderas.
Jag tror på 60-40 eller 70-30 Silver-Guld
Vissa säger 90-10 eller 100-0.
Kanske en dum fråga.
Syftar procentsatserna på vikt eller värde?
Just nu ligger priset på guld runt 1330 och fallet från 1400 verkar snart vara återhämtat. Vad tror ni andra om prisutvecklingen i höst? Kan en minskning av QE från USA (om en minskning är möjlig) i höst leda till högre guldpriser? Hedgefonderna kanske köper tillbaka sina positioner?
Vore intressant att få igång en diskussion här igen! Eftersom det har varit väldigt tyst under sommaren
Just nu ligger priset på guld runt 1330 och fallet från 1400 verkar snart vara återhämtat. Vad tror ni andra om prisutvecklingen i höst? Kan en minskning av QE från USA (om en minskning är möjlig) i höst leda till högre guldpriser? Hedgefonderna kanske köper tillbaka sina positioner?
Vore intressant att få igång en diskussion här igen! Eftersom det har varit väldigt tyst under sommaren
om inte annat så lär indiska festivalerna som börjar strax sätta fart på guldpriset