2013-04-25, 23:31
Medlem
HelleFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etnad11
Hur du än vrider och vänder på det så är du indoktrinerad. På ett eller annat sätt. Om det är en teori man ska vara indoktrinerad av så är jag glad att jag är indoktrinerad av just denna.

Bra poäng!
Vi är alla i väst indoktrinerade, det är just så allt fungerar.
Men jag anser att de som kan se saker ur ett perspektiv oavsett vilken doktrin vi utsatts för har en "edge".

Jag är övertygad av att de som doktrineras av silver/gold bugs har en "edge" mot herr svensson om man ser på de monetära systemet obektivt.

//Helle
Citera
2013-04-26, 00:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kamora
Jag förstår inte riktigt. Om dollarn inte är uppbackad av någonting varför återgår man bara inte till Guld?

Äger inte FED något Guld?

Nej, FED äger inte något guld och har inte gjort det sen 1934.

1:30 in i klippet.

http://www.youtube.com/watch?v=GkTNaWUpH04

Dollarn (och andra FIAT-valutor) är guldets fiende och vice versa.
Citera
2013-04-26, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VadSkaDuBli
Nej, FED äger inte något guld och har inte gjort det sen 1934.

1:30 in i klippet.

http://www.youtube.com/watch?v=GkTNaWUpH04

Dollarn (och andra FIAT-valutor) är guldets fiende och vice versa.

Jaså, men varför sägs det att USA har 8 133,5 ton Guld?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Guldreserv
Citera
2013-04-26, 00:42
Bannlyst
Citat:
Jaså, men varför sägs det att USA har 8 133,5 ton Guld?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Guldreserv

Mycket bra fråga och det är just denna fråga som Ron Paul vill ha svar på i klippet ovan. Vilket han givetvis inte får av dessa "sedeltryckare".
Citera
2013-04-26, 01:05
Medlem
Citat:
Mycket bra fråga och det är just denna fråga som Ron Paul vill ha svar på i klippet ovan. Vilket han givetvis inte får av dessa "sedeltryckare".

Men finns det någon logisk förklaring till detta?

Om vi leker med tanken att dom råljuger. Vem är det som gynnas och vad i helvete hände med guldet?
Senast redigerad av Kamora 2013-04-26 kl. 01:08.
Citera
2013-04-26, 01:29
Bannlyst
Citat:
Men finns det någon logisk förklaring till detta?

Om vi leker med tanken att dom råljuger. Vem är det som gynnas och vad i helvete hände med guldet?

Jag har då ingen logisk förklaring. Men om landet med världens största guldreserv och har den överlägset högsta utlandsskulden - då är det något som är väldigt, väldigt fel. Svindleri av en befolkning skulle jag vilja kalla det.
Citera
2013-04-26, 09:08
Medlem
Ingenieurs avatar
Citat:

Han får också ett mycket bra svar, guldet ligger hos The Department of Treasury. Tittade du på hela klippet eller bara tills "But its in your balance sheet!"?

Sen hur mycket som verkligen ligger där kan man ju ifrågasätta, men rätt ska vara rätt. Inget i detta filmklipp ger anledning att tro att USA inte har den guldreserv som de påstår sig ha.
Citera
2013-04-26, 11:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ingenieur
Han får också ett mycket bra svar, guldet ligger hos The Department of Treasury. Tittade du på hela klippet eller bara tills "But its in your balance sheet!"?

Sen hur mycket som verkligen ligger där kan man ju ifrågasätta, men rätt ska vara rätt. Inget i detta filmklipp ger anledning att tro att USA inte har den guldreserv som de påstår sig ha.

Frågan som ställdes här ovan är var ifall FED har något guld. Detta svarar man själva, nej, på eftersom man gjorde sig av med allt guld 1934 för $42/ounce. Detta fick man s k certifikat för. Att guldet finns eller inte finns hos The Treasury (Fort Knox, något valv på Manhattan m m) är givetvis kärnfrågan, men en annan diskussion. Frågan är på vilka grunder som FED ger order om att trycka sedlar för att sen låna ut dem till staten med ränta? Vad baserar man det på? Detta gäller ju givetvis alla FIAT-valutor. Och varför finns det ett samband mellan dollarns kursras och guldets enorma uppsving de senaste 13-14 åren om FED inte har något guld?
Citera
2013-04-26, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
ja, men jag har bara tänkt att sälja för kanske 20000 kr eller nåt. är libertysilver bra att sälja till då? sen om jag säljer bara för några tusen så skulle det väl vara bättre att gå till en lokal butik som köper guld och silver, för då får man betalt direkt, och man behöver inte skicka det nånstans.

ska du sälja små mängder (20k får anses litet) så får du nog bäst betalt på typ tradera alternativt adelmetallforum.se.
Citera
2013-04-26, 14:31
Medlem
Etnad11s avatar
Citat:
Frågan som ställdes här ovan är var ifall FED har något guld. Detta svarar man själva, nej, på eftersom man gjorde sig av med allt guld 1934 för $42/ounce. Detta fick man s k certifikat för. Att guldet finns eller inte finns hos The Treasury (Fort Knox, något valv på Manhattan m m) är givetvis kärnfrågan, men en annan diskussion. Frågan är på vilka grunder som FED ger order om att trycka sedlar för att sen låna ut dem till staten med ränta? Vad baserar man det på? Detta gäller ju givetvis alla FIAT-valutor. Och varför finns det ett samband mellan dollarns kursras och guldets enorma uppsving de senaste 13-14 åren om FED inte har något guld?

Hej VadSkaDuBli,

Intressanta och befogade frågor.

Jag ska ta upp en del av dem i en kommande post på min blogg då det kräver en del grafer och sånt. Lägger upp det i början av nästa vecka förmodligen. Så stay tuned!

PS Jag e lite lat av naturen så ber om ursäkt i förväg om jag inte håller tiden. Är lite upptagen på en annan front just nu.

PS2 Bra Ron Paul video där!
Senast redigerad av Etnad11 2013-04-26 kl. 14:45.
Citera
2013-04-26, 14:45
Medlem
Citat:
How about this:

Ponera att en stor kris drabbar det internationella monetära och finansiella systemet ($IMFS). Låt oss kalla det kollaps, där grunden, US$ inte längre är världens reservvaluta Numero Uno. Världsekonomin stupar. Export faller. Import faller. Internationell handel har så gott som stannat upp. Industrin är på knäna. Massarbetslöshet i västvärlden är på högsta nivån någonsin. Industrikomponenten för silver har minskat rejält, silver faller till ??...låt oss säga 5$ per uns. Samtidigt är stora mängder investeringssilver ute på marknaden...då silver finns i svaga händer (mig och dig) och folk behöver pengar. Alla vill ut samtidigt. Tillgången är så gott som oändlig, samtidigt som efterfrågan är så gott som 0 (från folk som mig och dig) och "all time low" från industrin. Vad tror du händer med silverpriset då?

FOA's kommentar om 50 cent silver är inte så osannolik i det läget, eller?

jag tror inte på att efterfrågan på silver någonsin kommer ens närma sig noll. inom vissa marknader, visst, men beroende på lager etc så kommer det ske i vågor. silver används i allt för många produkter för att det ska bli ratat i ett svep.
även om en kommande kris skulle kunna kallas global så handlar det fortfarande om en förflyttning av makt/kapital. visst kan det bli väldigt turbulent när det visar sig att dollarn inte är värd pappret det trycks på och asien vill ha betalt för sina varor i annan form/valuta. men bara för att förtroendet för dollarn försvinner så försvinner inte folks vilja/behov av industriprodukter. hyllorna kan nog komma att gapa tomma i usa och vissa andra länder, men det kommer bara att göra boomen större i "fattiga" länder som nu kan köpa på sig usas "andel" på rea, tills dess att nya handelsavtal upprättats.

sannolikt scenario som jag ser det är inte "OMG allt stannar upp! ingen drivkraft finns kvar på jorden och alla står å pillar sig i näsan istället för att se möjligheterna!" utan mer:
"ching chong, usa kan inte betala oss med något som behåller sitt värde längre än några xxxxxx. who wants their shit!? special price for u!"
"ugga bugga banan! vi vill ha! skicka till afrika för rättigheter att utnyttja våra länder ännu mer/råvaror/löften om råvaror."

dippen blir relativt kort tror jag, och visst kan silver dippa under tiden industrin får hjärtat i halsgropen, men det är bara ytterligare ett köptillfälle, och jag tänker inte riskera att det inte sker/vänta på det. därför har jag redan investerat i silver.

och jag tror på ökad inflationstakt. därför skulle GSR säkert kunna bli ännu större än idag och silver alltså bli mindre värt relativt guld, utan att för den sakens skull bli mindre värt i dollar, eller annan valuta. om jag köper silver idag för 200 sek/oz och sek sedan minskar sitt värde till hälften gjorde jag ju en väldigt bra affär jämfört med att behålla sek i plånboken. så att silver skulle vara en dålig affär, på "lång sikt", tror jag inte på. metall>fastighet/mark/prylar som håller värde>nationell valuta, oavsett sort.
Citera
2013-04-26, 15:25
Medlem
Citat:

På tal om YouTube silver förespråkarna, här kommer en legend...silverfuturist...med ny video, från 24 april 2013, på det temat som vi snackar om just nu...han nämner också Mike Maloney....döm själva:

Silver lawsuits?

Här är en video från igår, där han nämner guld:

Investing public is crazy

Stay well\Etnad

han säger att folk gått in kortsiktigt i PM för det finns propaganda för detta. korkade människor går in kortsiktigt, och varken mike eller någon annan jag lyssnat på har någonsin uppmanat folk att köpa kortsiktigt. att folk enbart hör ordet "buy" är inte mike & co's fel. det är ingen dagisverksamhet han sysslar med på goldsilver. och att folk säljer är ju inte ens något de kan ha missuppfattat! någon dag eller så efter en dipp i PM går mike ut och visar historik "här var en dipp, å här å här. sen hände det här (kurvan vänder uppåt). sälj inte nu!". jag är väldigt glad att det finns folk som uttrycker hur de tror framtiden kommer te sig. ska han hålla käft bara för att han dessutom tjänar pengar på det han tror på? då borde väl större delen av entreprenörer här i världen sluta göra reklam för sig själva.

den där autistiska/asperger-snubben i videon tror ju sen att den största dippen i guld/silvervärdet på 30 år beror på att svensson sålt av sitt innehav. han kanske inte skiljer på fysiskt och papper då, för jag ser det som EXTREMT osannlikt att världens svenssons med en lite klump guld hemma fick kollektiv panik, samlade ihop guld motsvarande en halv (eller var det ännu mer som såldes?) årsproduktion av guld och gick till sin lokale handlare och denne i sin tur rapporterade in detta vilket sänkte det officiella värdet på ett par dagar/någon vecka.

det var stora handlare som sålde pappersguld. om det fanns mycket svensson-pengar med i detta skedde det ändå på inrådan av - eller per automatik av - bankerna. det var även bankerna som rådde folk till att köpa detta pappersguld, INTE mike, keiser, osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in