Citat:
Ursprungligen postat av Etnad11
How about this:
Ponera att en stor kris drabbar det internationella monetära och finansiella systemet ($IMFS). Låt oss kalla det kollaps, där grunden, US$ inte längre är världens reservvaluta Numero Uno. Världsekonomin stupar. Export faller. Import faller. Internationell handel har så gott som stannat upp. Industrin är på knäna. Massarbetslöshet i västvärlden är på högsta nivån någonsin. Industrikomponenten för silver har minskat rejält, silver faller till ??...låt oss säga 5$ per uns. Samtidigt är stora mängder investeringssilver ute på marknaden...då silver finns i svaga händer (mig och dig) och folk behöver pengar. Alla vill ut samtidigt. Tillgången är så gott som oändlig, samtidigt som efterfrågan är så gott som 0 (från folk som mig och dig) och "all time low" från industrin. Vad tror du händer med silverpriset då?
FOA's kommentar om 50 cent silver är inte så osannolik i det läget, eller?

jag tror inte på att efterfrågan på silver någonsin kommer ens närma sig noll. inom vissa marknader, visst, men beroende på lager etc så kommer det ske i vågor. silver används i allt för många produkter för att det ska bli ratat i ett svep.
även om en kommande kris skulle kunna kallas global så handlar det fortfarande om en förflyttning av makt/kapital. visst kan det bli väldigt turbulent när det visar sig att dollarn inte är värd pappret det trycks på och asien vill ha betalt för sina varor i annan form/valuta. men bara för att förtroendet för dollarn försvinner så försvinner inte folks vilja/behov av industriprodukter. hyllorna kan nog komma att gapa tomma i usa och vissa andra länder, men det kommer bara att göra boomen större i "fattiga" länder som nu kan köpa på sig usas "andel" på rea, tills dess att nya handelsavtal upprättats.
sannolikt scenario som jag ser det är inte "OMG allt stannar upp! ingen drivkraft finns kvar på jorden och alla står å pillar sig i näsan istället för att se möjligheterna!" utan mer:
"ching chong, usa kan inte betala oss med något som behåller sitt värde längre än några xxxxxx. who wants their shit!? special price for u!"
"ugga bugga banan! vi vill ha! skicka till afrika för rättigheter att utnyttja våra länder ännu mer/råvaror/löften om råvaror."
dippen blir relativt kort tror jag, och visst kan silver dippa under tiden industrin får hjärtat i halsgropen, men det är bara ytterligare ett köptillfälle, och jag tänker inte riskera att det inte sker/vänta på det. därför har jag redan investerat i silver.
och jag tror på ökad inflationstakt. därför skulle GSR säkert kunna bli ännu större än idag och silver alltså bli mindre värt relativt guld, utan att för den sakens skull bli mindre värt i dollar, eller annan valuta. om jag köper silver idag för 200 sek/oz och sek sedan minskar sitt värde till hälften gjorde jag ju en väldigt bra affär jämfört med att behålla sek i plånboken. så att silver skulle vara en dålig affär, på "lång sikt", tror jag inte på. metall>fastighet/mark/prylar som håller värde>nationell valuta, oavsett sort.