Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-22, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Känner till allt detta, men silver har mycket lägre stock to flow-kvot än guld, om man räknar med silver i investerbar form. Nu när priset börjar bli högt kommer denna troligen att sjunka ännu mer, i takt med ökad gruvproduktion och dammsugning och återvinning av silver i icke investerbar form.

Jag säger inte att det är dåligt att äga silver, men jag tvivlar på att det är ett bra tillfälle att börja köpa nu när tåget verkar ha lämnat stationen för denna gång och premien oftast är jättehög.

Nu hänger jag inte alls med... vad har stock to flow med saken att göra?

Gruvbrytning är hemskt inelastisk i och med att silver mest är en biprodukt av koppar, zink och blybrytning. Så länge det inte kommer bli enormt mycket mer efterfråga på dessa så kommer det inte brytas mer silver heller. Och det finns ytterst få rena silvergruvor.

Återvinning, ja men varifrån?
Citera
2025-12-22, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ddagen
Håller med! Kan man öppna något konto för att göra affärer/flytta tex guld för att handla i Kinas betalsystem utan inblandning av SWIFT?
För 100-150 år sedan fungerade det med valutor som var direkt kopplade till guld och silver.
Men det fungerar aldrig med vårt nuvarande skattesystem där moms är en av statens största inkomster.
På den tiden var de största inkomsterna för det offentliga (stat, kommun). Inkomstskatt fanns men den var låg, och förmögenhetsskatt, fastighetsskatt, arvsskatt och liknande, olika typer av punktskatter på t.ex. alkohol och massor med annat, samt tullar på allting som importerades från utlandet.
Citera
2025-12-22, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ddagen
Håller med! Kan man öppna något konto för att göra affärer/flytta tex guld för att handla i Kinas betalsystem utan inblandning av SWIFT?
Citat:
Ursprungligen postat av FOFOFOA
Ingen aning!

Det är säkert mycket mer troligt att stora företag bygger upp en egen guldreserv, som man förvarar hos en trovärdig bank.
Sedan vid stora affärer betalar man med 400oz (12,4kg - 16,3 miljoner SEK) numrerade standard guldtackor, genom att banken registrerar en ny ägare på varje specifik guldtacka.
Som exempel består i princip hela Sveriges guldreserv på 125 ton av sådana 400oz guldtackor.
https://en.wikipedia.org/wiki/Gold_bar
Citera
2025-12-23, 08:48
Medlem
Lagerkommandants avatar
Någon som har historisk data över säkerhetskravet (margin) på CMX för silver?
Källa: https://www.cmegroup.com/markets/metals/precious/silver.margins.html
Hemsidan verkar bara visa aktuell månad och planerad framtid, om jag inte missat något.

Stämmer påståendet att det var en höjning nu i december till 45%, ej en sänkning?
Citera
2025-12-23, 10:14
Medlem
bajssprutans avatar
Vad jag förstår det var det en höjning, som verkar vara bruklig vid ökad volatilitet.

Silver över 69.420, yay!
Citera
2025-12-23, 11:23
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Vad jag förstår det var det en höjning, som verkar vara bruklig vid ökad volatilitet.

Silver över 69.420, yay!

Tack.

Om man ska tro ekonomisk teori, den där de lär ut på prestigefyllda universitet runt om i världen så bör höjning av säkerhetskravet ha en avkylande effekt på prisbilden. Detta har också gått att observera vid tidigare tillfällen både i silver och andra marknader.

Men den här gången tycks läget vara annorlunda. Definitivt något att lägga märke till.
Som Jagarjagaren var inne på tidigare, fortfarande inget i media.
Senast redigerad av Lagerkommandant 2025-12-23 kl. 11:27.
Citera
2025-12-23, 16:25
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagerkommandant
Tack.

Om man ska tro ekonomisk teori, den där de lär ut på prestigefyllda universitet runt om i världen så bör höjning av säkerhetskravet ha en avkylande effekt på prisbilden. Detta har också gått att observera vid tidigare tillfällen både i silver och andra marknader.

Men den här gången tycks läget vara annorlunda. Definitivt något att lägga märke till.
Som Jagarjagaren var inne på tidigare, fortfarande inget i media.
Silver har en industriell användning, solid state batterier från Samsung använder silver, slår den teknologin igenom på bred front så lär efterfrågan på silver fortsätta att öka.
Citera
2025-12-23, 17:22
Medlem
löls avatar
Nu när guld blivit godkänd som Tier1 ser det ut som att Guld kommer få en betydligt större roll. Dollarn tappar sin roll och guld tar över i handeln ✌️

Glad över att ha hela min PPM portfölj i guld sedan 2016 😋 115% i år hehe.

Keep on rising!
Citera
2025-12-23, 21:25
Medlem
Jagarjagarens avatar
Silvret fortsätter att stiga… en bit över $71, nu. Typ 150% upp sedan i januari… (då det stod i 28…).

Det är nästan ofattbart att det så sent som i november låg en bit under $50, efter rekylen i oktober.

Makalöst!
Citera
2025-12-23, 22:53
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarjagaren
Silvret fortsätter att stiga… en bit över $71, nu. Typ 150% upp sedan i januari… (då det stod i 28…).

Det är nästan ofattbart att det så sent som i november låg en bit under $50, efter rekylen i oktober.

Makalöst!
100 dollar nästa nivå.
Citera
2025-12-26, 09:56
Medlem
Jagarjagarens avatar
Då har guldet passerat $75 per uns.

Så fort handeln kom igång igen efter julstängningen smällde det till. Det ser ut som att det verkar saknas (fysiskt) silver i Asien (för främst industriellt bruk) - så just nu handlas silvret till betydligt högre priser än så i Shanghai. (Enligt uppgifter uppåt 80 dollar).

Då handeln är BETYDLIGT lägre under helgerna gör varje affär att marknaden svänger betydligt mer på varje marknadshändelse.

Det kommer att bli åka av, fram till efter helgerna, kan jag lova…
Citera
2025-12-26, 11:51
Medlem
bajssprutans avatar
Enligt mina källor är det ett antal banker som ligger brunt till:
Citat:
All the action is in metals

Who's losing?

$HSBC $BNS $BCS $STAN.L $BNP.PA $MQG.AX $UBS are estimated to be short ~350 million ounces collectively, equating to over $15 billion in unrealized losses
HSBC - (The Hongkong and Shanghai Banking Corporation)
BNS - Scotiabank
BCS - Barclays
STAN - Standard chartered
BNP - BNP Paribas
MQG - Macquarie Group Ltd
UBS - UBS, stolt ägare av inkråmet från insomnade Credit suisse.

15 miljarder dollar är visserligen inga systemhotande summor, men det kommer att svida.
Någon gång ska shorten täckas. Kinakopplingen är tydlig på en del av de här bankerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in