2025-12-22, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarjagaren
Måndag och silverkursen har redan stigit ungefär $2 sedan helguppehållet. Silvret handlas nu för över $69. (Nytt ATH på 69.41 vid femtiden i morse). Med några få dagar kvar till jul ser ju det ut som en trivsam julklapp till alla oss gamla silverbugs.

Snart har silverpriset stigit med 150% sedan i Januari (vi är några cent ifrån priset 1/1 i år) Tämligen intressant att typ INGEN media tar upp frågan. Man skulle ju (lätt) kunna tro att man hade gjort det om det gällt andra tillgångsslag - som aktier, fonder etc. - med en rusning av "vanligt folk" till just ädelmetallmarknaderna - men det är i princip helt tyst?

Ja, jag har också funderat på när allmänheten ska få upp ögonen för detta och varför ointresset i media är totalt.

Det är kanske några enstaka procent av befolkningen som faktiskt köpt/köper investeringssilver, så vi kan ju bara spekulera i vad som skulle hända med priserna om den breda massan skulle lägga in i silvermarknaden...
Citera
2025-12-22, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FOFOFOA
Ja, jag har också funderat på när allmänheten ska få upp ögonen för detta och varför ointresset i media är totalt.
Det är kanske några enstaka procent av befolkningen som faktiskt köpt/köper investeringssilver, så vi kan ju bara spekulera i vad som skulle hända med priserna om den breda massan skulle lägga in i silvermarknaden...

Köpte faktiskt ca 300 1-uns silvermynt 2014 från Estland 2014.
Det handlade om att Estland hade ingen moms för silver på den tiden, och dessa mynt ligger fortfarande i mitt bankfack.
Betalade då ca 130 SEK per styck, och idag ligger priset på ca 640 SEK.

Problemet med silver är att man måste alltid betala moms om man köper av en svensk handlare, i motsats till guld som är momsfritt.
Citera
2025-12-22, 12:14
Medlem
ForzaDiffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Köpte faktiskt ca 300 1-uns silvermynt 2014 från Estland 2014.
Det handlade om att Estland hade ingen moms för silver på den tiden, och dessa mynt ligger fortfarande i mitt bankfack.
Betalade då ca 130 SEK per styck, och idag ligger priset på ca 640 SEK.

Problemet med silver är att man måste alltid betala moms om man köper av en svensk handlare, i motsats till guld som är momsfritt.

Köpte för ett par månader sen. Från libertysilver. Första silverköpet för mig. Men bara på den korta tiden är jag snart ikapp vad jag gick minus för momsen.

Köper jag i framtiden så vill jag köpa med mindre moms iaf.
Citera
2025-12-22, 12:33
Medlem
Citat:

Om man inte har köpt på sig silver under de senaste cirka femton åren är det väl bra korkat att börja köpa nu när priset har gått upp kraftigt och spreaden är horribel?

Därmed inte sagt att det inte kommer att hända, men resultatet torde bli att premien blir ännu värre och det knappt går att få tag på fysiskt silver i små enheter, med följden att allmänheten får hålla till godo med papperssilver med i bästa fall suspekt och overifierbar uppbackning i form av den fysiska råvaran.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-12-22 kl. 12:37.
Citera
2025-12-22, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaDiffen
Köpte för ett par månader sen. Från libertysilver. Första silverköpet för mig. Men bara på den korta tiden är jag snart ikapp vad jag gick minus för momsen.

Om man säljer eller köper silver privat, typ 1-uns investeringsmynt eller silvertackor, då brukar priset vara världsmarknadspriset +10%.
För gamla slitna svenska silvermynt brukar man få eller betala runt 80% av silverpriset.

Kolla på "tradera" eller "ädelmetallforum".
Citera
2025-12-22, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaDiffen

Om jag har rätt så kommer de momspengarna vara felräkningspengar i sammanhanget. Men det låter på dig som att du inte riktigt är inne i samma tankesätt som jag och andra ädelmetallköpare.

Jag köper guld och silver inte för att sedan byta till mig mer och mer värdelös fiat. Silver och guld är en försäkring och en brygga in i nästa valutasystem (då och då byter världen sådant). Det är förvånansvärt att man inte genomfört detta än, men det är på gång.
Citera
2025-12-22, 14:38
Medlem
Citat:
Om jag har rätt så kommer de momspengarna vara felräkningspengar i sammanhanget. Men det låter på dig som att du inte riktigt är inne i samma tankesätt som jag och andra ädelmetallköpare.

Jag köper guld och silver inte för att sedan byta till mig mer och mer värdelös fiat. Silver och guld är en försäkring och en brygga in i nästa valutasystem (då och då byter världen sådant). Det är förvånansvärt att man inte genomfört detta än, men det är på gång.

Håller med! Kan man öppna något konto för att göra affärer/flytta tex guld för att handla i Kinas betalsystem utan inblandning av SWIFT?
Citera
2025-12-22, 14:47
Medlem
ForzaDiffens avatar
Citat:

Nej då, jag har tänkt behålla det tills jag behöver det för att inget annat går att använda.
Men jag hade lite ångest över att jag handlade lite ivrigt och inte tänkte för mycket på den höga momsen i sverige. Men det känns mycket bättre nu när silvret gått upp så otroligt mycket, var bara det.
Citera
2025-12-22, 14:50
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarjagaren
Snart har silverpriset stigit med 150% sedan i Januari (vi är några cent ifrån priset 1/1 i år) Tämligen intressant att typ INGEN media tar upp frågan. Man skulle ju (lätt) kunna tro att man hade gjort det om det gällt andra tillgångsslag - som aktier, fonder etc. - med en rusning av "vanligt folk" till just ädelmetallmarknaderna - men det är i princip helt tyst?

Behöver nog mer folie till min foliehatt. Men det är nästan så att man kan tro det mörkas medvetet. Strategisk resurs.
För ingen ekonomijournalist med lite självaktning kan väl ha missat att silvret gått upp mer än nästan allt annat?
Citera
2025-12-22, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ddagen
Håller med! Kan man öppna något konto för att göra affärer/flytta tex guld för att handla i Kinas betalsystem utan inblandning av SWIFT?

Ingen aning!
Citera
2025-12-22, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Om man inte har köpt på sig silver under de senaste cirka femton åren är det väl bra korkat att börja köpa nu när priset har gått upp kraftigt och spreaden är horribel?

Därmed inte sagt att det inte kommer att hända, men resultatet torde bli att premien blir ännu värre och det knappt går att få tag på fysiskt silver i små enheter, med följden att allmänheten får hålla till godo med papperssilver med i bästa fall suspekt och overifierbar uppbackning i form av den fysiska råvaran.

Silver är fortfarande extremt billigt. Tänk på att det i jordskorpan finns ungefär 1:8 ratio mellan guld och silver, men att priset nu är cirka 1:65.

Lägg därtill att silver konsumeras på ett helt annat sätt än guld. Även om silver inte "förstörs" så går det mesta som används i industrin inte att återvinna (annat än med kraftig förlustaffär). Förmodligen finns det mindre tillgängligt silver ovan jord, än guld. Det låter lite otroligt men är inte omöjligt.

Silver värderas inte alls som den ädelmetall den är - utan som en visserligen dyr men ändå basmetall.
Citera
2025-12-22, 15:13
Medlem
Citat:
Silver är fortfarande extremt billigt. Tänk på att det i jordskorpan finns ungefär 1:8 ratio mellan guld och silver, men att priset nu är cirka 1:65.

Lägg därtill att silver konsumeras på ett helt annat sätt än guld. Även om silver inte "förstörs" så går det mesta som används i industrin inte att återvinna (annat än med kraftig förlustaffär). Förmodligen finns det mindre tillgängligt silver ovan jord, än guld. Det låter lite otroligt men är inte omöjligt.

Silver värderas inte alls som den ädelmetall den är - utan som en visserligen dyr men ändå basmetall.

Känner till allt detta, men silver har mycket lägre stock to flow-kvot än guld, om man räknar med silver i investerbar form. Nu när priset börjar bli högt kommer denna troligen att sjunka ännu mer, i takt med ökad gruvproduktion och dammsugning och återvinning av silver i icke investerbar form.

Jag säger inte att det är dåligt att äga silver, men jag tvivlar på att det är ett bra tillfälle att börja köpa nu när tåget verkar ha lämnat stationen för denna gång och premien oftast är jättehög.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-12-22 kl. 15:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in