2025-12-05, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarjagaren
Oj, vad silvret drog nu på fredagseftermiddagen! Vi är uppe på en bit över $58,80 per uns.

Inte långt kvar till drömgränsen $60 (Som jag tjatat om sedan i somras). Jävlar vilket drag det är just nu!
Silvergrafen för veckan såg i morse ut som höjdprofilen för ett backigt eljusspår, men backen nu på eftermiddagen så verkar spåret gå i mål på en högre platå.
Citera
2025-12-05, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av osofistikerad
Plus ofördelaktigt pga moms med fysiskt silver.

Här är ett förlsag: https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/1015114/auag-silver-bullet-a(right-overlay:search/search-overlay)?gclsrc=aw.ds&gad_source=1&gad_campaignid= 360317566&gclid=EAIaIQobChMIjs2Lj52mkQMV6Q-iAx20URtHEAAYASAAEgKa3_D_BwE

Tack! Mkt intressant. Ser att fonden handlar med aktier i gruvbolag som handlar med silver. Hur är korrelationen mot rent silverpris? Vill ha så nära kopplling det bara silverpriset som möjligt och slippa spekulera i bolagsrisker.

Är det moms på att köpa investeringssilver?
Citera
2025-12-05, 18:38
Avstängd
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greenbeach
Hur köper man enklast silver? Finns det något bra värdepapper som speglar det? Vekar jobbigt att köpa en silvertacka och ännu jobbigare att förvara den
enklaste är att köpa avanza certifikat. De obelånade till att börja med och de med stor handel.

Jag har silver : First North Stockholm|SILVER AVA som bara följer silverpriset. Jag ger dock inga råd.

Jag kan spekulera om priset till och från här men det är inga råd till andra.

Jag sålde hälften idag då det känns som ett motstånd vid 60 dollar.

Det fanns runt 50 också men när det bröts har det bara gått rakt upp till nu 59.
Senast redigerad av kyrkstocken 2025-12-05 kl. 18:40.
Citera
2025-12-05, 18:46
Medlem
Tusen frågor men har kommit över en kontakt som sitter på guldklimpar ca 35 kilo.

Så klart utanför EU
Tullverket rekomenderade mig att starta företag för att skötas detta smidigast.
Har kollat runt och förstår processen att rena det för att sedan få det stämplat som investeringsguld.
Kom med tips och ideer om hur kan jag göra så mycket vinst som möjligt.
Fick ett kilo klimpar för 80000 dollar.
Tänker börja liten skala för att sedan bygga mig uppåt.

Verkar ju dö kul om man skulle få snurr på det när man har en bra leverantör.
Mvh hasselöser
Citera
2025-12-05, 22:41
Medlem
Ingen som har några tips? Fan hjälp här Tullverket var inte mycket till hjälp.
Citera
2025-12-06, 12:23
Medlem
osofistikerads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greenbeach
Tack! Mkt intressant. Ser att fonden handlar med aktier i gruvbolag som handlar med silver. Hur är korrelationen mot rent silverpris? Vill ha så nära kopplling det bara silverpriset som möjligt och slippa spekulera i bolagsrisker.

Är det moms på att köpa investeringssilver?

Ja, precis, det är moms på investeringssilver :
https://tavex.se/faq/finns-det-moms-pa-adelmetaller/

Mig veterligen är det betydligt mer volatilt när det är gruvbolag istället för att köpa rent silver. Inte insatt i alla detaljer. AuAg, fondförvaltaren, har själva en del material. De ska ha någon sändning nu i december också, du kan se på deras webbsida.

Peter Schiff pratar en del generellt om gruvbolag och menar att de är undervärderade och gör stora vinster i förhållande till hur lågt värderade de är. Många gruvbolag har ju också gått upp väldigt mycket. Så om du är intresserad av att bli mer insatt i detta kan ett tips vara att börja följa hans podd. Varken han eller AuAg är ju opartiska eftersom de själva säljer dessa produkter, å andra sidan har de nog gett sin in i branschen pga genuin stark personlig övertygelse.
Citera
2025-12-07, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
enklaste är att köpa avanza certifikat. De obelånade till att börja med och de med stor handel.

Jag har silver : First North Stockholm|SILVER AVA som bara följer silverpriset. Jag ger dock inga råd.

Jag kan spekulera om priset till och från här men det är inga råd till andra.

Jag sålde hälften idag då det känns som ett motstånd vid 60 dollar.

Det fanns runt 50 också men när det bröts har det bara gått rakt upp till nu 59.

Tack! Jag har någon teori om att silver borde stiga kraftigt över tid för att priset på detta grundämne ska ligga i paritet med guld i förhållande till mängd av respektive ämne som existerar på jorden. Lite mindre rörelser nedåt bekymrar mig inte så mycket. Sedan kan nog även guldet fortsätta upp i en allt oroligare värld och med allt fler människor på planeten som vill äga denna sällsynta ädelmetall. Det kommer lyfta silvret ännu mer.
Citera
2025-12-07, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av osofistikerad
Ja, precis, det är moms på investeringssilver :
https://tavex.se/faq/finns-det-moms-pa-adelmetaller/

Mig veterligen är det betydligt mer volatilt när det är gruvbolag istället för att köpa rent silver. Inte insatt i alla detaljer. AuAg, fondförvaltaren, har själva en del material. De ska ha någon sändning nu i december också, du kan se på deras webbsida.

Peter Schiff pratar en del generellt om gruvbolag och menar att de är undervärderade och gör stora vinster i förhållande till hur lågt värderade de är. Många gruvbolag har ju också gått upp väldigt mycket. Så om du är intresserad av att bli mer insatt i detta kan ett tips vara att börja följa hans podd. Varken han eller AuAg är ju opartiska eftersom de själva säljer dessa produkter, å andra sidan har de nog gett sin in i branschen pga genuin stark personlig övertygelse.

stort tack! Mkt intressant! man borde kanske ha lite av varje.
Citera
2025-12-09, 16:43
Medlem
Jagarjagarens avatar
Silverspot uppe i $59.90 per uns nu!!!
Citera
2025-12-09, 16:51
Avstängd
kyrkstockens avatar
Och där knäckte vi 60 dollar.

När vi knäckte 50 var det rakt upp till 59 utan motstånd

Jag köpte lite x20 cert imorse när vi hade 1,2% plus för det såg starkt ut. Men vi är inte i mål än.

17:00 bytte jag till obelånat silver...vill inte sitta över natten
Senast redigerad av kyrkstocken 2025-12-09 kl. 17:01.
Citera
2025-12-09, 19:07
Medlem
Det börjar närma sig verklig prisupptäckt för silver nu. Lagren börjar sina världen över och det pris som kommer etableras kommer reflektera den verkliga kostnaden för att bryta nytt - och betydligt mer därtill, eftersom det tar åtskilliga år att gå från prospektering till färdig produkt.

Lita på att världens elektronikjättar kommer dammsuga marknaden på tillgängliga lager de närmaste månaderna. Om man dessutom lägger till allmänhetens uppvaknande så lär det bli en spik utan dess like.

Silver har länge (=decennier) varit närmast komiskt billigt. Allt har förändrats i och med den elektriska omställningen i bilindustrin, samt produktionen av solpaneler mm. Där finns inget substitut för silver. Krig är tyvärr också bra för oss stackers - en enda tomahawkmissil till exempel innehåller omkring femton kilo silver, som efter användning är svårt att återvinna.
Citera
2025-12-09, 20:10
Medlem
Jagarjagarens avatar
…och nu är priset en bit över $60.50 - och med tre timmar kvar på handeln idag ser det inte ut som att vi stänger på under $60…

Bröt vi genom den psykologiska gränsen $60, nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in