2025-12-01, 11:51
Medlem
Jagarjagarens avatar
Än så länge riktigt bra drag i silvret, i alla fall - som i skrivande stund är uppe i $57,70 (upp $1,30 eller en bit över 2%) hittills idag. Vi får väl se vad som händer framåt eftermiddagen när USA vaknar och börjar härja.

Det kan bli skoj.
Citera
2025-12-01, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarjagaren
Än så länge riktigt bra drag i silvret, i alla fall - som i skrivande stund är uppe i $57,70 (upp $1,30 eller en bit över 2%) hittills idag. Vi får väl se vad som händer framåt eftermiddagen när USA vaknar och börjar härja.

Det kan bli skoj.
Blir svårt att överträffa silver från i fredags (över fem procent), mitt silver steg mer än guld i svenska kronor. I vikt räknat har jag tjugo gånger mer silver än guld.
Citera
2025-12-01, 12:08
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard09
Blir svårt att överträffa silver från i fredags (över fem procent), mitt silver steg mer än guld i svenska kronor. I vikt räknat har jag tjugo gånger mer silver än guld.

Verkligen. Det var en bra dag i fredags... Vi hade ju några sådana dagar i Oktober också. Vi får väl se hur den här dagen slutar - men det verkar som om att trenden är uppåtgående fortfarande, i alla fall...
Citera
2025-12-01, 12:54
Medlem
osofistikerads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dreamfreezee
Verkligen hittat ett nytt intresse här känner jag.
Men inser att mycket som står på de första sidorna, och youtubeklipp, är 10-20 år gamla. Är allt fortfarande relevant information?

Vart får ni er information, nyheter, pålitliga källor osv, som är aktiva 2025?
Auag är en fond med en del information.
Senast redigerad av osofistikerad 2025-12-01 kl. 12:57.
Citera
2025-12-01, 13:46
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dreamfreezee
Verkligen hittat ett nytt intresse här känner jag.
Men inser att mycket som står på de första sidorna, och youtubeklipp, är 10-20 år gamla. Är allt fortfarande relevant information?

Vart får ni er information, nyheter, pålitliga källor osv, som är aktiva 2025?

Jag kollar en hel del på youtube-kanalerna gold core tv, ITM trading inc, och ett antal stackingkanaler som "silver dragons", "yankee stacker" etc.

Jag kollar på vad som helst där Mike Maloney, Andrew Schectman eller Peter Schiff är med - och läser vad de skriver, när de skriver på olika bloggar och sådär.

Jag deltar i en hel del diskussioner på olika forum - och det bästa i Sverige är gamla goda "adelmetallforum.se", som varit igång MÅNGA år - med väldigt många väldigt aktiva debattörer.

För att följa kurserna på guld, silver och andra ädelmetaller brukar jag använda mig av graf/diagramfunktionen på libertysilver.se
Citera
2025-12-01, 19:07
Medlem
Arons avatar
Citat:
Jag kollar en hel del på youtube-kanalerna gold core tv, ITM trading inc, och ett antal stackingkanaler som "silver dragons", "yankee stacker" etc.

Jag kollar på vad som helst där Mike Maloney, Andrew Schectman eller Peter Schiff är med - och läser vad de skriver, när de skriver på olika bloggar och sådär.

Jag deltar i en hel del diskussioner på olika forum - och det bästa i Sverige är gamla goda "adelmetallforum.se", som varit igång MÅNGA år - med väldigt många väldigt aktiva debattörer.

För att följa kurserna på guld, silver och andra ädelmetaller brukar jag använda mig av graf/diagramfunktionen på libertysilver.se

bra lista där jag vill bara kompletera med: bill holter, egon von greyerz och greg mannarino
Citera
2025-12-01, 20:59
Avslutad
Citat:

Bra tips!
Blir att börja med adelmetallforumet
Citera
2025-12-03, 09:01
Medlem
Jagarjagarens avatar
Under årets ädelmetallrusningar är det ibland lätt att bli fartblind och tappa spåret lite - och tro att "det har alltid varit såhär - och det kommer alltid att fortsätta".

Därför tror jag att det är lite viktigt att ibland stanna upp och kolla åter på vad som hänt och hämta andan ibland.

Det här året har verkligen varit "ädelmetallernas år". Guld har som investeringsmetall överpresterat mot i princip samtliga index på alla upptänkbara marknader. Många centralbanker och institutionella investerare har i år hamstrat guld - och i många fall övergett andra tillgångsslag - som Amerikanska statsobligationer eller andra dollar-tillgångar - till förmån för just guld.

I silverfallet - ofta sett av institutionella investerare som "Guldets lite bonniga kusin från landet" har kursen varit mer volatil - men get en rejäl avkastning för de investerare som "gått mot strömmen" och trott på just silvret. Silverpriset låg på drygt $28 per uns när året började - och handlas nu för mer än dubbla värdet - just när jag skriver det här rung $58 per uns.

Det är en helt makalös resa.

Jag har skrivit det förr, flera gånger under året - från i Augusti och framåt i den här tråden: Jag tror att det är rimligt att tro att silverpriset hamnar någonstans mellan $60 och $65 till årsskiftet - och att det här bara är början på uppgången.

I fallet silver ser vi fortsatt väldigt hög efterfrågan från inte minst "grön industri" och "elektrifieringen" - alltså till olika former av batterier till elbilar, i tillverkningen av solceller, för medicinskt bruk, inom nya kärnkraftsverk etc. - där silver har förklarats vara en "kritisk metall" av bl.a. USA och Kina (Och således bäddat för ett läge där respektive stat vill kunna påverka flörden in och ut ur landet med olika lagstiftningar.

Jag tror att det här sammantaget bådar gott inför framtiden - för oss som håller på med ädelmetaller. I det långa loppet (och vi som investerat i ädelmetaller har ju oftast gjort det på lång sikt - oftast i mer än 10 år?) har guld och silver alltid varit en "sund investering" - och i år har det varit deras tur att glänsa.

Jag ser hoppfullt fram emot avslutningen av 2025 och med förtroende på ett 2026 vad det gäller ädelmetallmarknaderna.
Citera
2025-12-04, 20:54
Medlem
Hur köper man enklast silver? Finns det något bra värdepapper som speglar det? Vekar jobbigt att köpa en silvertacka och ännu jobbigare att förvara den
Citera
2025-12-05, 10:40
Medlem
Jagarjagarens avatar
Kyrkstocken - du som handlar med papperssilver: - Scenen är din!
Citera
2025-12-05, 11:24
Medlem
osofistikerads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greenbeach
Hur köper man enklast silver? Finns det något bra värdepapper som speglar det? Vekar jobbigt att köpa en silvertacka och ännu jobbigare att förvara den
Plus ofördelaktigt pga moms med fysiskt silver.

Här är ett förlsag: https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/1015114/auag-silver-bullet-a(right-overlay:search/search-overlay)?gclsrc=aw.ds&gad_source=1&gad_campaignid= 360317566&gclid=EAIaIQobChMIjs2Lj52mkQMV6Q-iAx20URtHEAAYASAAEgKa3_D_BwE
Citera
2025-12-05, 16:31
Medlem
Jagarjagarens avatar
Oj, vad silvret drog nu på fredagseftermiddagen! Vi är uppe på en bit över $58,80 per uns.

Inte långt kvar till drömgränsen $60 (Som jag tjatat om sedan i somras). Jävlar vilket drag det är just nu!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in